بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک کرد عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شورای امنیت بر حل موضوع افغانستان از طریق گفتگو‌های سیاسی تاکید کرد

  • کد خبر: ۷۶۸۳۸
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
شورای امنیت بر حل موضوع افغانستان از طریق گفتگو‌های سیاسی تاکید کرد
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ویژه این شورا افزایش خشونت‌ها در افغانستان را محکوم و برای پایان معضل کنونی به تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی تأکید کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نشست ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با افزایش خشونت‌ها در افغانستان، جمعه‌شب، ۱۵ مرداد، در نیویورک برگزار شد. در این نشست نمایندگان کشور‌های عضو این سازمان، از جمله آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین و هند افزایش حمله بر غیرنظامیان را محکوم و بر راه‌حل سیاسی موضوع افغانستان تاکید کردند.

 

نماینده آمریکا در این نشست افزایش حملات در افغانستان را محکوم کرد و گفت که اگر طالبان بخواهند قدرت را از طریق نظامی بگیرند، آنان منزوی خواهند شد. وی افزود که طالبان باید خشونت‌ها را کاهش بدهند و در زمینه صلح، امنیت و ثبات با دولت افغانستان تلاش کنند.

 

نماینده آمریکا بر روی راه حل سیاسی قضیه افغانستان که عادلانه و پایدار باشد، تاکید کرد. براساس این راه حل سیاسی، باید حکومت همه‌شمول ایجاد شود، افغان‌ها حق انتخاب رهبر سیاسی خود را داشته باشند، حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها حفظ شود، افغانستان در آینده به پناه‌گاه امن تروریست‌ها تبدیل نشود و به قواعد حقوق بشری احترام گذاشته شود.

 

نماینده آمریکا هشدار داد که ادامه این وضعیت در افغانستان سبب خشونت و ویرانی بیش‌تر خواهد شد. وی از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرد و گفت که آمریکا در راستای صلح افغانستان تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه می‌دهد.

 

وی یادآور شد که ایالات متحده همکاری خود را در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های عمرانی و حمایت از نیرو‌های امنیتی افغان در آینده نیز ادامه می‌دهد.

 

در همین حال واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل، گفت که آنان گزارش‌های وحشتناکی از خشونت در افغانستان را دریافت کرده‌اند. نبنزیا افزود که موضوع افغانستان راه حل نظامی ندارد و تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای باید صورت گیرد تا منافع تمام گروه‌های مذهبی و قومی در افغانستان تامین شود.

 

نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد که بی‌ثباتی داخلی سبب افزایش نفوذ داعش در شمال و شرق افغانستان شده است.

 

در عین حال، دبورا لایز، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان، در این نشست که از طریق تماس تصویری صحبت می‌کرد، گفت کسانی که تخطی فاحش حقوق بشر را مرتکب می‌شوند، تحت پیگرد قرار بگیرند. لاینز افزود که یوناما و جامعه جهانی کوشش می‌کنند راهی پیدا کنند تا کسانی که مقصر هستند را مسوول قرار بدهند.

 

لاینز از شورای امنیت سازمان ملل خواست اگر پیش‌رفتی در مذاکرات صلح به وجود نیاید و طالبان به خشونت‌های‌شان ادامه دهند، تحریم‌هایی که از سفر نماینده‌گان طالبان رفع شده بود و قرار است به‌زودی پایان یابد، نباید تمدید شود.

 

نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان خاطرنشان کرد که به خاطر اوضاع کنونی، مهاجرت غیرقانونی و قانونی از این کشور امسال دو برابر خواهد شد. دیبرا لاینز هم‌چنان گفت، حکومتی که در افغانستان با زور تحمیل شود، قابل قبول نیست. وی از سازمان ملل خواست که برای پیش‌رفت مذاکرات صلح افغانستان نقش فعال‌تری بگیرد.

 

از سوی دیگر شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، در این نشست که از طریق تماس تصویری صحبت می‌کرد، گفت که وضعیت افغانستان بحرانی‌تر از گذشته است و اگر وضعیت کنونی و خشونت‌ها ادامه یابد، بیش‌ترین صدمه به غیرنظامیان وارد خواهد شد.

 

اکبر افزود که در خشونت‌های اخیر جنایت جنگی رخ داده است. به گفته وی، طالبان در همین اواخر، ۴۰ غیرنظامی را در اسپین‌بولدک قندهار و ۲۷ غیرنظامی را در شهرستان مالستان ولایت غزنی کشته‌اند. وی از سازمان ملل متحد خواست که از ریختن خون افغان‌ها جلوگیری کند.

 

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر خاطرنشان کرد که زنان در مناطق تحت کنترل طالبان با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند که نگران‌کننده است.

 

شهرزاد اکبر هشدار داد که تمام دستاورد‌های حقوق بشر افغانستان در سال‌های گذشته، با خطر روبه ‎رو است.

 

در همین حال نمایند انگلیس در سازمان ملل، از سوءاستفاده حقوق بشری، ازدواج اجباری و استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که طالبان باید به‌صورت معنادار وارد روند صلح شوند.

 

وی تصریح کرد که کشور‌های همسایه و قدرت‌های منطقه باید از صلحی که تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها است، حمایت کنند.

 

از سوی دیگر نماینده چین در سازمان ملل گفت که کشورش خشونت‌ها در افغانستان را محکوم می‌کند. وی افزود که قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید روی حل سیاسی قضیه افغانستان کار شود. نماینده چین در سازمان ملل از جامعه جهانی خواست تا روی روندی کار کند که منجر به صلح در افغانستان شود.

 

وی تاکید کرد که کشورش از تلاش‌های صلح در دوحه حمایت می‌کند.

 

نماینده چین از گروه طالبان خواست که رابطه‌اش را با گروه‌های تروریستی قطع کند و تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد.

 

پیش از برگزاری نشست ویژه سازمان ملل متحد، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ (#Sanction Pakistan) خواهان تحریم پاکستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند. به باور این کاربران، پاکستان حامی تروریسم است و صلح در افغانستان بدون تحریم این کشور عملی نمی‌شود.

 

پیش‌تر، کریس الکساندر، سفیر پیشین کانادا در افغانستان، نیز در صفحه توییترش نوشته بود که صلح دایمی در افغانستان بدون تحریم پاکستان ممکن نیست؛ پاکستان باید به جنگ نیابتی اش در افغانستان پایان دهد.

 

در همین حال نماینده هند در سازمان ملل گفت که تلفات غیرنظامیان در افغانستان بسیار بالا رفته و وضعیت فعلی این کشور، تهدیدی برای کشور‌های منطقه و جهان است. وی از طالبان خواست که با نیت نیک وارد مذاکرات صلح شوند و رابطه خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

 

نماینده هند در سازمان ملل خاطرنشان کرد که باید برای ختم خشونت و آتش ‎بس جامع در افغانستان تلاش شود. وی تصریح کرد که باید دستاورد‌های دو دهه گذشته افغانستان حفظ شود، چون این دستاورد‌ها قابل معامله نیست.

 

وی هم‎چنین گفت کشور‌هایی که گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کنند، باید مسوول قرار داده شوند.

 

در همین حال غلام‌محمد اسحاق‌زی، نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل، گفت که گروه طالبان با تروریسم رابطه ناگسستنی دارد. اسحاق‌زی از سازمان ملل خواست که وارد عمل شود و نگذارد وضعیت افغانستان بدتر از این شود.

 

در این نشست نمایندگان نروژ، نیجریه، فرانسه، استرالیا، ایرلند، ویتنام و استونی هم صحبت کردند. آنان نیز در صحبت‌های‌شان افزایش خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کردند و خواهان آتش‌بس و حل مشکل افغانستان از راه سیاسی شدند.

 

نشست ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با افزایش خشونت‌‎ها در افغانستان به درخواست محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، برگزار شد. ریاست این نشست را هند برعهده داشت. گفتنی است که نماینده پاکستان در این نشست حضور نداشت.

 

انتظار می‌رود که پس از بحث‌های بیش‌تر اعضای این سازمان، بیانیه‌ای نیز در مورد افغانستان صادر شود.

 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->