ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر هلال احمر از ارسال اقلام امدادی به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد آغاز موج جدید بارندگی و احتمال وقوع سیلاب در افغانستان از جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بار تغییرات اقلیمی بر دوش مردم غریب افغانستان هلال‌احمر افغانستان از ایران برای کمک به سیل‌زدگان بغلان درخواست کمک کرد ۵ ناشر افغانستانی در نمایشگاه سی‌وششم کتاب تهران رئیس کل موزه ملی ایران: ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران | با چهار رمان معروف با موضوع افغانستان آشنا شوید احتمال بارندگی شدید در ۲۲ ولایت افغانستان در روز چهارشنبه (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید کاظمی قمی بر اهمیت گروه تماس منطقه‌ای ثبات افغانستان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: سازمان‌ملل قاچاق موادمخدر از افغانستان را تهدید در نظر بگیرد گزارش سازمان ملل از سیل افغانستان | ۱۸۰ تن کشته شدند و نزدیک به ۹ هزار خانه تخریب شد امیرعبداللهیان خواستار توجه جدی سازمان ملل به وضعیت مهاجران افغانستانی شد هشدار هواشناسی افغانستان در رابطه با احتمال وقوع باد‌های شدید وزیر حج طالبان با اردوغان دیدار کرد باقری: حضور آمریکا نقش مهمی در گسترش ناامنی در افغانستان داشت + فیلم تقدیر مقام طالبان از کمک ایران به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان هرات آمادگی هلال احمر برای امدادرسانی به سیل زدگان افغانستان کاظمی قمی از آمادگی ایران برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد
سرخط خبرها

تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان

  • کد خبر: ۲۲۵۶۹۵
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان
مرکز خبرنگاران افغانستان در آستانه «روز جهانی آزادی مطبوعات» نگرانی شدید خود را نسبت به تشدید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد و ادامه بازداشت‌های گسترده آنان توسط طالبان در افغانستان ابراز کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز خبرنگاران افغانستان روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت با انتشار اعلامیه‌ای، نسبت به پیامد منفی محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان هشدار داده است.

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که از ماه می‌سال ۲۰۲۳ تاکنون، رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان از لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی و قانونی‌شان با محدودیت‌های بیش‌تری نسبت به دوره زمانی پیش از آن مواجه بوده‌اند و حقوق‌شان به‌طور گسترده‌تری نقض شده است.

بربنیاد این گزارش، طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان دست‌کم ۱۷ دستورالعمل برخلاف قانون رسانه‌ها در کشور وضع کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در یک سال گذشته ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۷۳ مورد تهدید و ۶۴ مورد بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان می‌شود.

به گفته این نهاد، اکنون در کنار اداره استخبارات طالبان، اداره امر به معروف و نهی از منکر این گروه نیز خبرنگاران را احضار، بازجویی و بازداشت می‌کند.

در اعلامیه آمده است که در حال حاضر افزون بر رهبر و مقام‌های ارشد طالبان، مقام‌های قدرتمند این گروه نیز بر رسانه‌ها محدودیت وضع می‌کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است تا به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارند و اجازه دهند که رسانه‌ها و خبرنگاران بربنیاد قانون دسترسی به اطلاعات و قانون رسانه‌های همگانی فعالیت کنند.

پیش از این، مجمع مدافعان حقوق بشر از نهاد‌های حقوق بشری در جهان خواسته بود تا در شرایط دشوار کنونی در کنار نهاد‌ها و کارکنان رسانه‌ای افغانستان بایستند و با راه‌اندازی دادخواهی گسترده نگذارند تا صدای مردم بیش‌تر از این خاموش شود.

منبع: هشت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->