عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد آمریکا و آلمان درباره پیوستن اوکراین به ناتو هشدار دادند برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: برای شگفتی سازی به جام جهانی می‌رویم کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم حسین شمس: به تیم ملی فوتسال افغانستان خوش‌بینم، آنها سرنترسی دارند تیم ملی افغانستان در جام جهانی فوتسال با آرژانتین، آنگولا و اوکراین هم‌گروه شد برنامه جهانی غذا: سیل در افغانستان به ۸۰ هزار نفر آسیب رسانده است گلر تیم ملی فوتسال افغانستان: آرزو دارم نماینده خوبی برای کشورم در جهان باشم فیلم | دومین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به مزارشریف رسید سازمان ملل وضعیت مناطق سیل زده افغانستان را بحرانی عنوان کرد دومین هواپیمای کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان اعزام شد شعری از سیدحکیم بینش، شاعر افغانستانی برای رئیس‌جمهور فقید ایران + فیلم یادبود مهاجرین افغانستانی در قم برای شهدای خدمت | کاظمی قمی: رئیسی برای حمایت از مردم افغانستان راه تعامل را برگزید محمدجواد صفری دروازه‌بان تیم ملی فوتسال افغانستان به گیتی‌پسند اصفهان پیوست کاظمی قمی: ایران ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه از افغانستان دریافت کرده است ۱۰۰هزار مهاجر افغانستانی در مراسم وداع با رئیس جمهور در مشهد شرکت کردند
سرخط خبرها

رئیس کل موزه ملی ایران: ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم

  • کد خبر: ۲۲۸۱۴۹
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
رئیس کل موزه ملی ایران: ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم
رئیس کل موزه ملی ایران با بیان اینکه ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم گفت: افغانستان چهار راه فرهنگی است.

به گزارش شهرآرانیوز، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران در حاشیه نشست روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تالار همایش‌های موزه ملی ایران با بیان غنای فرهنگی نامحدود افغانستان، با سه ویژگی کهن، عمیق و پر مغز، افزود: افغانستان چهارراه فرهنگ است.

نوکنده شناساندن و شناسایی افغانستان توسط جهان به عنوان یک «گنجینه فرهنگی» را نیازمند همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه بسیار منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد و این امر را وظیفه تمام کشور‌های حوزه تمدنی فارسی دانست.

او در ادامه تصریح کرد: ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم؛ میراثی کهن، عمیق و پرمغز. ما متأسفانه لایه فرهنگی و غنای فرهنگی افغانستان را در جهان پررنگ نکردیم و متأسفانه یک تصویر دیگری به جهان مخابره کردیم که تصحیح این امر، وظیفه همه ماست. چون همه ما در یک سرزمین و صاحب یک میراث فرهنگی هستیم.

رئیس کل موزه ملی ایران در ادامه از لزوم برنامه‌های مشترک فرهنگی میان کشور‌های حوزه تمدنی زبان فارسی سخن گفت و از ضعف‌های مدیریت فرهنگی کشور‌های حوزه تمدنی زبان فارسی انتقاد کرد.

او تاکید کرد: از نظر من کشور‌های فارسی‌زبان در حوزه فرهنگ، آن‌چنان کار‌های جدی مشترک انجام نمی‌دهند؛ چه در حوزه ادبیات، چه در حوزه سینما، چه در حوزه میراث فرهنگی. من الان مدیر موزه ملی ایران هستم، مدیران موزه‌های ملی این کشورها، باید نمایشگاه‌های مشترک بگذارند. ما یک میراث مشترک فرهنگی-تمدنی داریم و از هم جدا نیستیم.

نوکنده، انجام برنامه‌ها و کار‌های مشترک گسترده و درازمدت در حوزه زبان فارسی را نیاز کشور‌های فارسی‌زبان دانست و تصریح کرد: اعتقاد من این است که هر سه کشور فارسی‌زبان، باید کار‌های مشترک زیادتری در این حوزه انجام بدهند. ما متأسفانه خیلی کار مشترک نمی‌کنیم و این نیاز ماست. ما در این حوزه باید برنامه‌ها و کار‌های مشترکِ گسترده درازمدت داشته باشیم.

مدیر موزه ملی ایران با اشاره به حضور مهاجران افغانستانی به ویژه نخبگان و فرهنگیان افغانستانی در ایران، به عنوان یک زمینه و فرصت برای تقویت و تحکیم روابط فرهنگی ایران و افغانستان، درباره حضور مهاجران افغانستانی در ایران گفت: مهاجران در سرزمین خودشان هستند.

منبع: ایراف

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->