تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد انتصابات جدید رهبر طالبان در ساختار حکومت سرپرست افغانستان برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: برای شگفتی سازی به جام جهانی می‌رویم کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم حسین شمس: به تیم ملی فوتسال افغانستان خوش‌بینم، آنها سرنترسی دارند تیم ملی افغانستان در جام جهانی فوتسال با آرژانتین، آنگولا و اوکراین هم‌گروه شد برنامه جهانی غذا: سیل در افغانستان به ۸۰ هزار نفر آسیب رسانده است گلر تیم ملی فوتسال افغانستان: آرزو دارم نماینده خوبی برای کشورم در جهان باشم فیلم | دومین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به مزارشریف رسید سازمان ملل وضعیت مناطق سیل زده افغانستان را بحرانی عنوان کرد دومین هواپیمای کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان اعزام شد شعری از سیدحکیم بینش، شاعر افغانستانی برای رئیس‌جمهور فقید ایران + فیلم یادبود مهاجرین افغانستانی در قم برای شهدای خدمت | کاظمی قمی: رئیسی برای حمایت از مردم افغانستان راه تعامل را برگزید محمدجواد صفری دروازه‌بان تیم ملی فوتسال افغانستان به گیتی‌پسند اصفهان پیوست کاظمی قمی: ایران ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه از افغانستان دریافت کرده است ۱۰۰هزار مهاجر افغانستانی در مراسم وداع با رئیس جمهور در مشهد شرکت کردند معاون نخست‌وزیر طالبان با اسماعیل هنیه و امیر قطر در تهران دیدار کرد + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۲۷۹۱۳
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سیل روز جمعه در ولایت‌های بغلان، بدخشان در شمال و هرات و غور در غرب افغانستان خسارات جانی و مالی گسترده‌ای بر جا گذاشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیل ویرانگر در افغانستان همچنان قربانی می‌گیرد. هرچند گزارش‌های ضدونقیضی از تلفات جاری شدن سیلاب در افغانستان منتشر شده، اما گفته می‌شود تاکنون نزدیک به ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تلفات سیل در افغانستان

ارشاد ملک، مدیر بخش افغانستان در خیریه «نجات کودکان» می‌گوید تخمین زده می‌شود که زندگی ۳۱۰ هزار کودکان از سیل در شمال افغانستان متاثر شده است و همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.

او در این باره به رویترز گفت: جان و معیشت کودکان شسته شده، سیل ناگهانی روستا‌ها را فراگرفته، خانه‌ها را از بین برده و دام‌ها را کشته است.

همچنین مسئول ارتباطات برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در افغانستان، گزارش داده است که براساس اطلاعات فعلی آمار قربانیان در ولایت بغلان به ۳۱۱ کشته رسیده است.

این منبع گفته است که بیش از ۲۰۱۱ خانه ویران شده و به حدود ۲۸۰۰ خانه دیگر آسیب وارد شده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان تعداد جان باخته‌گان سیل در بغلان را ۱۵۰ نفر عنوان کرده است.

تلویزیون ملی افغانستان نیز گزارش داده است که در ولایت تخار نیز ۲۰ نفر بر اثر سیلاب جان باختند. صد‌ها تن هم زخمی شده‌اند که عمدتا کودکان و زنان هستند و ده‌ها نفر ناپدید هستند.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

در همین حال نهاد حفاظت از کودکان (Save the children) در بیانیه‌ای نسبت به تبعات سیلاب برای کودکان در ولایت بغلان ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت گفته است که حدود ۴۰ هزار کودک در بغلان پس از وقوع سیلاب مدهش خانه‌های‌شان را از دست داده‌اند.

این نهاد با اشاره به آمار‌های ارایه شده توسط طالبان از سیلاب‌های اخیر گفته که تنها ۱۹ کودک در یک روستای بغلان طی رویداد طبیعی اخیر جان باخته‌اند.

دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) نیز می‌گوید که براثر سرازیرشدن سیلاب در ولایت‌های بغلان، بدخشان و تخار در شمال‌شرق افغانستان، تا اکنون جان باختن ۱۸۰ نفر، زخمی‌شدن ۲۴۲ نفر و تخریب کلی یا قسمی هشت هزار و ۹۷۵ خانه تأیید شده است.

این نهاد امروز (دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت) با انتشار گزارشی گفته است که ۵۱ کودک و ۵۰ زن نیز در میان جان باختگان سیلاب در این سه ولایت است.

اوچا گفته است که شهرستان‌های «برکه» و «بغلان جدید» در ولایت بغلان بیشتر آسیب را دیده‌اند و ۸۰ درصد تلفات در این دو شهرستان ثبت شده است.

در گزارش اوچا آمده است که تا اکنون جان باختن ۷۳ نفر و زخمی‌شدن ۷۶ نفر در شهرستان بغلان جدید، جان باختن ۷۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر در شهرستان برکه و جان باختن ۱۳ نفر در شهرستان‌های دهن غوری، گذرگاه نور، جلگه، نهرین و پلخمری ثبت شده است.

بر اساس گزارش این نهاد، پنج هزار خانه در شهرستان برکه و هزار و ۵۰۰ خانه در شهرستان بغلان جدید و هزار ۶۱۲ خانه در پنج شهرستان دیگر، یا ویران شده و یا آسیب دیده‌اند و ۶۰۳ خانه نیز گزارش شده است در شهرستان‌های خوست و فرنگ و تاله‌وبرفک، آسیب دیده‌اند.

اوچا شمار جان باختگان سیل در تخار را ۲۴ نفر و شمار زخمی‌ها در این ولایت را ۱۴ نفر اعلام کرده و گفته است که بیش از ۱۰۰ خانه تخریب شده است.

این نهاد آماری از تلفات سیلاب در بدخشان ارائه نکرده و گفته است که در این ولایت بیشترین آسیب را شهرستان تشکان دیده و در آن ۲۰۰ خانه، ۵۰ پل و ۳۰ بند برق، آسیب دیده است و دو هزار مواشی تلف شده‌اند.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

ایران پیشتاز کمک به سیل زدگان

حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان، روز دوشنبه ۲۴ اریبهشت در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در دیدار با خانم رزا اوتونبایوا؛ رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن اعلام آمادگی برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه به سیل‌زدگان، بر لزوم مشارکت فعال سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به مردم افغانستان تاکید شد.

همچنین هلال احمر ایران هم در روز‌های گذشته آمادگی خود را برای کمک به سیل زدگان افغانستان اعلام کرده است.

رحمت‌اله فیضان، معاون نمایندگی وزارت امور خارجه طالبان در هرات در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: زمان وقوع زمین لرزه در هرات، اولین کشوری که صدای کمک را بلند کردو تیم‌های نجات را به هرات فرستاد، همسایه در به دیوار ما ایران بود. پس از وقوع سیل در مناطق شمال کشور هم اولین صدای کمک از دهان همین همسایه ما بلند گردید. امیدوارم روابط دوستانه ایران و افغانستان بیش از پیش تقویت گردد.

شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای نوشته است: ‏مردم مسلمان و نجیب افغانستان که در این اواخر دچار مصائب و گرفتاری‌های فراوان بوده است؛ در این ایام حوادث طبیعی، از جمله سیلاب ویرانگر این مردم را مورد آسیب جدی و فراوان دیگرقرار داد. مخصوصاً در استان بغلان تلفات و خسارات بسیار سنگینی به مردم رساند.

شورای علمای شیعه افغانستان، از تمام مومنین، موسسات خیریه و دفاتر مراجع تقلید، مخصوصاً دولت سرپرست می‌خواهد که به هر طریق ممکن در اسرع وقت لازم به کمک آسیب دیدگان بشتابند و حداقل از این جهت مقداری از دردو آلام مصیبت دیدگان کاسته و به وظایف اسلامی و انسانی شان عمل نمایند.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان می‌گوید هلی‌کوپتر‌های ارتش تاکنون ۲۱ پرواز برای کمک به سیل‌زدگان بغلان داشته‌اند.

او افزوده است: طی این عملیات ده‌ها تن زخمی و بیش از ۷۱۴۰ کیلوگرم وزن به شمول کمپل (پتو)، نان و آب انتقال داده شده است.

«جبهه مقاومت ملی» گفته است: فقدان دولت مسئول، پاسخگو و متعهد به منافع مردم، بلای جان هموطنان مان شده و باعث خسارات بیشتر جانی و مالی بر اثر حوادث طبیعی گردیده است.

راشد خان، ستاره کریکت افغانستان، می‌گوید یک برنامه ویژه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از سیل‌زدگان دارد.

او در ایکس نوشت که «بنیاد راشد خان» در حال آمادگی برای راه اندازی یک برنامه ویژه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از نیازمندان آسیب دیده سیلاب اخیر است.

میرویس عزیزی، تاجر افغان مقیم دوبی ۵۰ میلیون افغانی کمک اضطراری به سیل‌زدگان بغلان اعلام کرد.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین نیز از موسسات امدادرسانی بین‌المللی و تاجران کشور خواست که به کمک سیل‌زدگان بشتابند.

در همین حال، یانز لنارچیچ، هماهنگ‌کننده واکنش اضطراری اتحادیه اروپا در ایکس خبر داده است که ۹۷ تن کمک اروپا برای سیل‌زدگان به فرودگاه کابل رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز در بیانیه‌ای گفت هفت تن داروی ضروری، تجهیزات پزشکی و بسته‌های کمک برای سیل‌زدگان فرستاده است و پیش از آن هم دارو برای درمان عفونت ریه، اسهال و سوء تغذیه برای حدود ۲۰ هزار نفر و تجهیزات لازم را برای مداوای ۵۰۰ نفر آسیب‌دیده تهیه کرده بود.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

جمشید تنولی، نماینده این سازمان در افغانستان گفت امدادگران در محل حضور دارند و بی‌وقفه برای کمک به سیل‌زدگان تلاش می‌کنند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌گوید دسترسی کامیون‌ها به مناطق سیل‌زده بغلان ممکن نیست و تصویری از انتقال کمک با چهارپایان نشر کرده است.

این نهاد سازمان ملل دیروز آمار جان‌باختگان سیل در بغلان را ۳۱۱ نفر اعلام کرد.

استفان دو جاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفته بود که نهاد‌های سازمان ملل در هماهنگی با حکومت طالبان در حال ارزیابی سریع نیاز‌ها و ارائه کمک‌های اضطراری به سیل‌زدگان هستند.

سازمان همکاری اسلامی نیز خواستار رسیدگی فوری به سیل‌زدگان شده است.

مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند تیم‌های صحی را به کمک سیل‌زدگان فرستاده‌اند و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شده و فراهم ساختن مکان‌های اسکان موقتی و انتقال مواد غذایی در حال انجام است.

طالبان جلسه‌ای به ریاست عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان برای هماهنگی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در ولایات بغلان، غور، بدخشان، فاریاب و تخار برگزار کرد.

اولین محموله‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی قطر به سیل‌زدگان ولایت بغلان، امروز (دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت) به ولایت بلخ رسید.

فهید عبدالله الدوسری، مسئول تیم جست‌وجو و نجات قطر که بلخ آمده، گفته است که این محموله توسط یک هواپیمای نظامی منتقل شده است.

او افزوده است که این محموله ۲۲ تُن وزن دارد و شامل خیمه، مواد خوراکی، مواد صحی و لوازم خانه است.

فهید الدوسری گفته است که قرار است پنج محموله‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی دیگر در روز‌های آینده به افغانستان منتقل شود.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

وضعیت رسیدگی به سیل زدگان

هرچند طالبان از اعزام کمک و تجهیزات به مناطق سیل زده افغانستان خبرداده‌اند، اما تصاویر و ویدئو‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که مردم در شرایط بدی به سر می‌برند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.

همچنین گزارش نهاد‌های معتبر جهانی نشان می‌دهد که روند کند کمک رسانی به سیل زدگان آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

از سوی دیگر تناقض در آمار‌های ارائه شده از سوی طالبان و نهاد‌های جهانی نشان میدهد که طالبان در ارائه آمار با مشکلات جدی مواجه هستند.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

سیل بیشترین آسیب را به ولایت بغلان وارد کرده است

ولایت بَغلان یکی از ۳۴ ولایت افغانستان به مرکزیت شهر پلخمری است. بغلان دوازدهمین ولایت پهناور و دوازدهمین ولایت پرجمعیت افغانستان است و جمعیت آن یک میلیون نفر است. ساکنان آن بر علاوه زبان‌های دری و پشتو، به ازبیکی نیز مسلط هستند. بیشتر مردم در این ولایت به زبان فارسی سخن می‌گویند.

سیلاب در چهار شهرستان و شهر پلخمری، مرکز بغلان خسارات زیادی به‌جا گذاشته است. در شهرستان بورکه در بغلان صد‌ها تن در خانه‌های خود در سیلاب گیر افتادند.

ویدیو‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان از تخریب گسترده خانه‌ها و زمین‌های زراعتی دارد.

افغانستان در ماه‌های اخیر شاهد سیلاب‌های گسترده‌ای بوده است، از اواسط مه اپریل/آوریل (فروردین و اردیبهشت) بیش از صد نفر جان باخته‌اند.

مسئولان حکومت طالبان در ولایت بغلان امروز از افزایش آمار قربانیان سیل روز جمعه خبر دادند.

محمد ابراهیم عمری، رئیس امور مهاجران طالبان در بغلان، در بازدید از شهرستان‌های برکه و بغلان مرکزی که بیشترین خسارت را در سیل دیده‌اند، گفت: در روستای شیخ جلال و شهرک صلح شهرستان بغلان مرکزی و در روستای شرشر شهرستان برکه براثر سیلاب ۳۱۵ تن کشته، ۱۶۳۰ تن زخمی و ۲۶۶۵ باب منزل به‌طور کلی و قسمی تخریب و یک هزار دام تلف شده است.

در خبرنامه این وزارت آمده است که در شهرستان‌های خرم و سارباغ ولایت سمنگان نیز سیل خسارات هنگفت وارد کرده است، یک نفر جان باخته و یک کودک ناپدید شده است و ۶۰ خانه، ۳۰ دکان، شبکه برق محلی، پل‌ها، کانال‌های آبیاری و زراعتی از بین رفته‌اند.

این وزارت می‌گوید آمار‌ها اولیه هستند و احتمال افزایش آمار خسارات مالی و جانی وجود دارد.

در همین حال امروز عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت طالبان برای هماهنگی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به بغلان رفته است. او روز گذشته یک کمیسیون ویژه برای رسیدگی به سیل‌زدگان در ادارات تشکیل داد.

نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان

وضعیت سیل در غور و فراه

استان غور در مرکز افغانستان است و با استان‌های بامیان، دایکندی، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه و هلمند مرز مشترک دارد. مرکز این استان شهر فیروزکوه است. غور هفتمین استان پهناور و سیزدهمین استان پرجمعیت افغانستان است. مردم این استان ۹۹٪ فارسی زبان شامل تاجیک‌ها و هزاره‌ها هستند. به جز شهرستان لعل و سرجنگل در شرق این ولایت تمامی شهرستان‌های این ولایت را تاجیک‌ها تشکیل می‌دهند.

در چند روز گذشته گزارش‌هایی از سیل و تلفات در ولایات غور، هرات و فراه افغانستان هم منتشر شده است.

وزارت مهاجرین طالبان روز دوشنبه اعلام کرد که در پی جاری شدن سیل در ولایت غور یک‌هزار و ۷۳خانواده آواره شده‌اند و در فضای باز زندگی می‌کنند.

این وزارت افزود که ۵۶۲ خانه در شهرستان مرغاب این ولایت به‌طور کامل ویران شده است.

این نهاد تحت کنترل طالبان در خبرنامه‌ای نوشت که بیش از ۳۰۰ خانه دیگر در شهرستان مرغاب ولایت غور به‌طور نسبی ویران شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند.

مقام‌های طالبان در این وزارت گفته‌اند که سیلاب در سه روز گذشته در غور زمین‌های زراعتی، بند‌های برق و باغ‌ها را تخریب کرده و راه‌های روستا‌ها با مرکز شهرستان مرغاب را بسته است.

به گفته سازمان ملل افغانستان ششمین کشوری است که بیشترین آسیب‌پذیری و کمترین آمادگی را در برابر تغییرات اقلیمی دارد.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در دیدار با مشاور و نماینده خاص رییس جمهور روسیه در بخش اقلیم، گفت: با آن‌که افغانستان در تولید گاز‌های گل‌خانه‌یی نقش ندارد، اما از تأثیرات منفی تغییر اقلیم مصؤن نیست، هم از روسیه خواست تا به کارمندان نهاد‌های حفظ محیط زیست و جنگلات افغانستان آموزش لازم را بدهند.

متقی همچنین خواهان حمایت روسیه در قسمت حضور هیأت افغانستان در نشست‌های بین‌المللی در مورد حفظ محیط زیست شد.

منبع: ایراف

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->