سرخط خبرها

تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک»

  • کد خبر: ۲۲۵۹۰۸
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک»
نشست مشترک هیأت رسانه‌ای ایران و عراق با حضور دکتر علی الموید رئیس کمیسون رسانه و ارتباطات عراق و دکتر فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ارشاد در بغداد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علی الموید در این نشست مشترک بیان کرد: در اربعین سال ۱۴۰۲ بزرگترین پوشش خبری رسانه ای در تاریخ اربعین رقم خورد و امسال نیز در نظر داریم این مراسم با گسترش و شکوه بیشتری برگزار شود.

وی گفت: باید رسانه های آسیایی، آفریقایی، اروپایی و… که بازتاب اخبار آنها در جهان موثر و گسترده است را مشخص و در ایام اربعین حسینی برای پوشش رسانه ای به عراق دعوت کنیم تا این حرکت جهانی بیش از پیش به تصویر کشیده شود.

وی بیان کرد: برای اینکه اصل و ماهیت مراسم پیاده روی اربعین حسینی به طور کامل منعکس شود، سال گذشته از رسانه های کردی و سنی عراق شروع کردیم چرا که برخی از این رسانه ها گمان می کردند که این مراسم مختص شیعه است و پوشش رسانه ای نمی دانند، اما در دو سال گذشته به طور مستقیم از این رسانه ها دعوت کردیم و یادآور شدیم که کربلا برای شیعیان نیست بلکه کربلای انسانیت و همه مسلمانان است.

وی اضافه کرد: سال گذشته رسانه ای در عراق نبود که در کربلا حضور نداشته باشد و مراسم اربعین را پوشش ندهد و تأکید می کنم که بهترین گزارش ها را رسانه های سنی و کردی داشتند و ابعاد انسانی و ارزشی این مراسم را پوشش دادند.

وی با تأکید بر اینکه می توانیم پوشش رسانه ای مراسم اربعین را بین المللی کنیم، گفت: سال گذشته از کشورهای متعددی از جمله بریتانیا، آمریکا، اروپا و… به عراق آمدند و بسیاری از آنها به شدت گریه می کردند و می گفتند در سال های آینده با اعضای خانواده به مراسم اربعین می آییم اگرچه این افراد از لحاظ مذهبی خیلی پایبند نبودند، ولی صحنه هایی در اربعین دیده می شود که بسیار جالب و عجیب است.

وی گفت: می توانیم از پتانسیل های مراسم اربعین حسینی استفاده کنیم و ارزش های اسلام و اهل بیت(ع) را عملاً ترویج دهیم. روی منبر رفتن شاید خیلی تأثیر نداشته باشد در حدی که شخص ببیند و بفهمد و درک کند اما به نظرم همه به این نتیجه رسیدیم که یک سال منبر را در این ۲۰ روز می توانیم به تصویر بکشیم.

علی الموید عنوان کرد: در حال حاضر زائران ایرانی که به عراق می آیند فقط عتبات را می بینند یعنی پتانسیل های دیگر که در عراق هست را نمی بینند که مراسم اربعین از این بُعد هم فرصت مناسبی است. اقشار مختلفی در ایران هستند که شاید برای دیدن جاذبه های دیگری به عراق بیایند، اما از این طریق جاذبه های دیگر را نیز ترویج می شود و این مساله که به نوعی ترویج غیر مستقیم هست را از لحاظ رسانه ای می توان مدیریت کرد.

وی به حمایت های جهانی از ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: درباره همکاری بین المللی در قضیه فلسطین ملت و دولت عراق خیلی خوب عمل کردند، نخست وزیر بهترین سخنرانی را درباره فلسطین در جامعه عربی و سازمان ملل داشت و اخیراً در این باره با آقای بایدن صحبت کرد و به خوبی دفاع مستقیم واضح و بدون هیچ ملاحظه ای از فلسطین داشت و تأکید کرد که دیدگاه ملت عراق نیز دفاع از فلسطین است.

وی ادامه داد: مردم عراق بهترین تظاهرات و فعالیت ها را در حمایت از ملت فلسطین داشتند، دانشگاه های عراق در کمک به دانشگاه های آمریکا همه به پاخاستند و دفاع انسانی از مردم فلسطین کردند.

علی الموید بیان کرد: در موضوع فلسطین و در عرصه رسانه ای نیز به خوبی عمل کردیم و در جمع وزرای عرب قوی ترین سخنرانی را در حمایت از فلسطین داشتیم همچنین کمپین رسانه ای عربی با رهبری عراق برای دفاع از مردم فلسطین و پوشش خبری تمام اعتراضاتی که در جهان در حمایت از فلسطین انجام می شود را به زودی راه اندازی خواهیم کرد.

وی همچنین عنوان کرد: تمام نکات گفته شده در این جلسه در صورت بستن قرار داد و تفاهم نامه قابل اجرا  و مهم است. می توانیم تمام این نکات را به عنوان نقشه راه در سال های آتی هم در نظر بگیریم به ویژه موضوعاتی مانند اربعین تا ظهور حضرت حق …یا مثلا مساله فلسطین که فقط موضوع ایران و عراق نیست بلکه موضوع تمام امت اسلامی است و این  تا پایان زوال اسرائیل استمرار دارد.  همچنین با توجه به روابط دو کشور که قوی و مستمر است، از ما خواسته شده نوع همکاری ها جدول بندی و تداوم داشته باشد.

علی الموید اظهار کرد: نظام صدام تلاش می کرد تا وجهه ایرانیان نزد عراقی ها و بالعکس خراب شود. این موضوع مهمی است که باید به آن‌پرداخته شود. اولین شخصی که جلوی این مساله ایستاد حضرت امام‌خمینی(ره) بود.

وی گفت: امام خمینی(ره)، صدام و نظام بعثی را از مردم عراق جدا می کرد و این حقیقت ملت عراق است. خدا را شاکریم به برکت خون شهدا و علما این مانع های صدام برای جداسازی ملت ایران و عراق برداشته شد و امروز این دو ملت با یکدیگر دوست هستند.

علی الموید عنوان کرد: هر عراقی که وارد تهران می شود بسيار خرسند و خوشحال است که بزرگترین اتوبان های تهران به نام آیت الله صدر و دیگری به نام آیت الله حکیم است و همین خود دلیلی است بر اینکه روابط دو کشور مستحکم تر شود.

وی به روابط دیرینه ایران و عراق  اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدم روابط ایران و عراق از همان ابتدا قوی و ریشه تاریخی داشت. هر چند در برهه ای از زمان قطع شد، ولی اکنون بر مدار ارتباط و همدلی دو ملت برگشته است. در این راستا شاهدیم اولین اولویت آقای نخست وزیر کشورهای همسایه و روابط محکم با کشورهای همسایه است. در یک زمانی کشور عراق تهدیدی برای کشورهای همسایه بود، اکنون دولت عراق سعی می کند پل ارتباطی با همسایگان باشد و بهترین روابط با همسایگان خودش و با جوی از آرامش و دوستی ایجاد کند. بعد از ۲۰۰۳ ما در بسیاری از محورها مثلا در حوزه امنیتی خوب عمل کردیم. از سال ۲۰۰۳ تنش امنیتی در داخل کشور داشتیم که همه تلاش ها مبنی بر این بود تا این نظام جدید را از پا دربیاورد بعد از گذشت ۲۰ سال و وجود مرجعيت کبیر و شهدای بزرگوار این انجام نشد و از لحاظ امنیتی گذر کردیم.

وی اضافه کرد: از لحاظ اقتصادی بحران های زیادی در عراق داشتیم؛ تنش ها و بحران ها بود از پول نقد و خلا صنعت و زیر ساخت ها در نظام سابق مشکلات اقتصادی بالایی داشتیم که از این محور هم گذر کردیم. از لحاظ سیاسی نخست وزیران و رئیس‌جمهورهای سابق زیادی داریم یعنی گذر دموکراسی هم در این کشور به خوبی اجرا می شود.

علی الموید با بیان اینکه نقطه ضعف بزرگ ما رسانه هاست، گفت: ضربه دشمن به ما کاملا رسانه ای بود‌. البته در عراق توجه خیلی خوبی هم به رسانه ها به خاطر تجربه کم نمی شود. به همین خاطر از لحاظ رسانه ای نتوانستم خوب عمل کنیم و همین عاملی بود تا دیگر موارد هم از این نقطه ضعف تاثیر بپذیرند به طور مثال پیروزی های سیاسی و اقتصادی به شکست سیاسی در رسانه ها تبدیل شد و پیروزی های امنیتی به شکست های چشم گیر و اخبار فیک تبدیل شد.

وی اضافه کرد: در این حکومت توجه خاصی به رسانه ها شد که ما باید رسانه ها را دوباره تنظیم کنیم و جبهه جدیدی شکل دهیم و رسانه ها برای خدمت دولت و ملت عراق باشند و اگر دشمن قصد نفود از طریق رسانه ای داشته باشد باید ما هم راه های مقابله با آن را داشته باشیم که این نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنیم.

علی الموید گفت: مساله رسانه ای موضوع حساسی هم از نظر دولت- ملت و هم از لحاظ مذهبی و دینی است. ما دو مساله داریم هم مساله تهاجم فرهنگی که در ایران هم با این مساله روبرو هستند و رهبری بر آن تاکید دارند و ما هم در عراق با آن روبرو هستیم به همین دلیل با رسانه های خارجی فارسی زبانی روبرو هستیم که مردم را به خشونت دعوت می کنند. فکر می کنم در ۲۰ سال گذشته عملکرد رسانه های ما همچنان ضعیف است. ما در حوزه های امنیتی، سیاسی و اقتصادی با ایران همکاری هایی داریم، ولی درباره رسانه همکاری که اکنون به واسطه این نشست ها و گفتگوها برگزار شد، نداشتیم.

وی تأکید کرد که باید در حوزه رسانه ای به توازن و پیشرفت برسیم. شاهدیم که همکاری روزنامه و خبرگزاری و رسانه های تصویری در هر دو کشور خیلی کم است و باید بیشتر شود.

علی الموید اظهار داشت: قدمت رسانه در جمهوری اسلامی ایران بیشتر از ۱۵۰ سال است و پیشینه رسانه ای ایران در حوزه رسانه بیشتر از عراق است و مجال بزرگی برای همکاری و آموزش و توسعه رسانه و نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر است. ما از طریق ارتباط و همکاری های رسانه ای می توانیم صحت و سقم اخبار و گزارش های یکدیگر را تایید و تکذیب کنیم. همچنین تفاهمنامه و قراردادهایی با وزارت ارتباطات ایران داریم که به ویژه در ایام اربعین این همکاری پررنگ تر می شود و این ارتباط خوب و نزدیک است و به زودی در تهران با دوستان وزارت ارتباطات هم دیداری خواهیم داشت.

علی الموید عنوان کرد: تقریبا ۳۰۰ رسانه زیر پوشش هیات ما به ترتیب های مختلف هستند. به لحاظ بین المللی هم هیات ما به عنوان نماینده  دولت عراق حاضر می شویم در واقع رسانه نداریم، هیات داریم. در هنگام اربعین، کشور عراق با اغلب مسئولان به برگزاری این اجتماع بزرگ ورود پیدا می کند چرا که مساله دشواری است. به نظرم ما باید برای برگزاری اربعین چند کار انجام دهیم، یک طرحی به دولت دادیم و تاکید داریم که اربعین باید جهانی شود و فقط منحصر به کشور ایران و عراق و شیعه نباشد چرا که حماسه ای بزرگ است.

معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ارشاد: اتاق فکر رسانه ای میان ایران و عراق تشکیل و به صورت برخط تبادل موضوعات صورت گیرد

در ادامه این نشست دکتر مهدی پور ضمن تشکر از دعوت و میزبانی هیات عراقی گفت: از اقدامات و برنامه های این هیات بسیار متشکرم و این نشان از عزم و اراده قوی شما برای پیشبرد اهداف مشترک است. روابط ایران و عراق بسیار باسابقه و دارای پیشینه ای طولانی است. اما به طور واضح در دهه های اخیر شاهد پیوند های عمیق و مشترک ایران و عراق هستیم. همچنین کمک و حمایت مادی و معنوی زیادی بین دو کشور به ویژه در ایام اربعین و زائران همواره بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به روابط دیرینه دو کشور می توانیم همکاری های بیشتری داشته باشیم. بخشی به حوزه های توسعه و رشد و بخش دیگری به تنظیم گری مربوط می شود. بخش بسیار مهم در این همکاری ها،  مدیریت تولید محتوا و انتشار اخبار بین دو کشور و خلق روایت و تصویر بی واسطه از هر دو کشور است که با توجه به دشمنی های موجود، اجازه ندهیم تصویر مخدوشی از دو کشور در طرفین شکل بگیرد. ذیل این موضوع بحث فیک نیوز و اخبار جعلی است. پیشنهاد ما این است برای این مساله اتاق فکر یا اتاق مشترک ایجاد شود و به صورت برخط و مرتب تبادل موضوع داشته باشیم.

مهدی پور گفت: موضوع بعدی بسط و توسعه شبکه هایی است که تولید محتوا به زبان های مختلف و در حوزه نمایش خانگی و محتواهای بصری فعال هستند. بخش سوم موضوع اربعین است. در ایام اربعین به جهت توسعه روابط، یک پیشنهاد همین ابتکار عملی است که در اعزام هیئت های ایرانی به عراق می توان پیش بینی کرد و خبرنگاران مقیم خارجی در ایران  مایلند در این فرآیند مشارکت کنند.

وی پیشنهادی ارایه داد و بیان کرد: ما در سال گذشته رخدادی در تهران و مشهد برگزار کردیم با عنوان “خورشید” بیش از ۷۰ فعال رسانه و انسان رسانه ای خانم،  در مشهد حضور پیدا کردند که از عراق هم تعدادی بودند. امسال بنا داریم تا پایان سال ، رخداد دوم را برگزار کنیم. به جهت ابراز علاقه شدید شرکت کنندگان به امام رضا، این‌پیشنهاد را داریم که برای اربعین این ظرفیت در عراق حضور پیدا کنند البته متوجه محدودیت و فشردگی ایام اربعین  هستیم.  یک زیرساختی ارتباطی خوب است که در ایران فراهم شده و می توان در عراق به خاطر شیوع جهانی اش قرار دهیم.

مهدی پور اظهار داشت: در موضوعات مربوط به تنظیم گری چند پیشنهاد داریم.  ما به لحاظ مذهبی با طرح مباحث تحریک آمیز درباره ائمه روبرو هستیم  و مورد تهاجم هستیم و در این زمینه می توان پذیرای تجربه و انتقال  تجربه خودمان باشیم.  تجربیات خوبی در صدا و سیما به وزارت ارشاد رسیده که امکان انتقال این تجربه را دادیم.

موضوع دوم فلسطین است که به طور خاص مساله مردم غزه که پیشنهاد دادیم با توجه به اینکا عراق کشور معتبری در دول عرب و جهان اسلام است از این ظرفیت برای به کارگیری و مدیریت افکاری عمومی کشورها استفاده کنیم و در کشور ثالثی رویدادی را با حضور رسانه های حامی فلسطین برگزار کنیم.

موضوع سوم همکاری بین المللی در مقررات و قانون گذاری هاست. چون ما ذیل تحریکات قومیتی مذهبی و تهاجم فرهنگی مشترک قرار داریم، این ادبیات وارد کنوانسیون های جهانی شود. در سازمان ملل طرحواره ای شبیه سند ۲۰۳۰ برای حوزه ارتباطات مطرح است که همکاری کشورهای مستقل را می طلبد تا اجازه ندهند هژمونی غرب و آمریکا در آنجا تسلط پیدا کنند.

موضوع دیگر آموزش است که زیرساخت آن به صورت آکادمیک در دانشگاه و هم به صورت حرفه ای وجود دارد که ۲۱ مرکز دانشگاهی در حوزه علوم ارتباطات فعالیت دارند و در وزارت فرهنگ و ارشاد هم اداره کل تخصصی برای این موضوع  وجود دارد که آموزش های حرفه ای دارد این هم می تواند زمینه تبادل تجربه باشد.

مهدی پور همچنین گفت: از نکاتی که دکتر علی گفتند بهره بردم و معتقدم نمودار روشنی از آینده ای که باید برای روابط دو کشور خلق کنیم را به تصویر کشیدند.

وی ادامه داد: پیشنهاد تفاهم نامه، جدی است و از هیئت عراقی دعوت می کنیم که به تهران سفر کنند تا این تفاهم در پایتخت به امضا برسد البته قبل از این می توانیم متن ها و موارد را مبادله کنیم و به موازات پیشنهاد امضای تفاهم نامه در سفر رییس جمهور و نخست وزیر عراق را پیش ببریم.

مهدی پور بیان کرد: حوزه رسانه ای ایران بسیار وسیع است، بالغ بر ۳۰۰ روزنامه سراسری، محلی و منطقه ای و ۲۰۰۰ مجله هفتگی و ماهنامه در ایران منتشر می شود و نزدیک به ۱۴ هزار رسانه مجوز دار فعال هستند که بسیاری از این رسانه ها نمایندگان جریانات سیاسی متفاوتی هستند.

وی پیاده روی اربعین را نقطه عطف روابط رسانه ای ایران و عراق عنوان کرد و گفت: زیارت اربعین جایگاه ویژه ای در ایران دارد و مردم کشورمان نسبت به این ایام علقه بسیار دارند.

وی همچنین تأکید کرد: بر روی همراهی و همکاری ما در موضوع کمک به مردم فلسطین و راه اندازی کمپینی علیه رژیم صهیونیستی حساب کنید.

وی به ابلاغ مصوبه قطب صنایع فرهنگی  ایران اشاره و خاطرنشان کرد: اخیراً سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران مصوبه ای را با عنوان قطب های صنایع فرهنگی ابلاغ کرد مبنی بر اینکه در شهرهای مختلف، قطب های فرهنگ و رسانه ایجاد کنیم که معتقدم این رویکرد نیز می تواند زیرساخت مناسبی برای حضور برادران عراقی و مشارکت و فعالیت آنها در ایران باشد.

مهدی پور در ادامه عنوان کرد: ما هر چه داریم از خون شهداست و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که با شهادت خود در هم آمیختگی خون ایران و عراق را روی زمین نشان دادند، گرامی داریم و تأکید داریم که باید اتصال و پیوند در این حوزه را بیش از پیش تقویت کنیم.

مهدی پور در پایان از ابتکار عمل و دعوت هیئت عراقی از هیئت رسانه ای ایران برای جبران این عقب ماندگی ۲۰ ساله تقدیر و تشکر کرد.

رایزن فرهنگی ایران در عراق: شورای رسانه ای مشترک ایران و عراق تشکیل شود

در ادامه این نشست مشترک حجت الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و  گفت: در ۲۰ سال گذشته روابط رسانه ای بین ایران و عراق چندان مطلوب نبوده است و از جمله دلایل آن این است که عراق از طرف آمریکایی ها اشغال شد و انفجارها و جنگ های طایفه ای شروع شد و سپس داعش در عراق ظهور پیدا کرد و فرصت نشد آنطور که باید و شاید به عرصه رسانه، فرهنگ و فکر پرداخته شود.

وی ادامه داد: امروز یکی از روزهای تاریخی در روابط دو کشور ایران و عراق است و حضور دکتر مهدی پور نشانه اراده جدی جمهوری اسلامی بر ایجاد و توسعه و ارتباط بیش از پیش در بخش رسانه هاست لذا دو پیشنهاد را به منظور اجرا مطرح می کنم. اول اینکه هیچ قدت و کشوری حاضر نیست که روابط بین دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد همانطور که صدام با جنگ ۸ ساله نتوانست چنین کاری کند لذا ضروری است در این سفر میان دو هیأت رسانه ای ایران و عراق یک تفاهم نامه کاری تنظیم و اجرا شود.

اباذری تأکید کرد: پیوند بین دو کشور ایران و عراق در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به خوبی برقرار است و در بخش رسانه نیز باید چند پله صعود کنیم؛ هم امضای این تفاهم نامه می تواند در سطح این جلسه باشد، هم اینکه یک تفاهم نامه رسانه ای در سطح روسای جمهور دو کشور آماده کنیم و محورهایی که آقای مهدی پورو دکتر علی بیان کردند اساس این تفاهم نامه شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد دوم اینکه همانطور که در ایران دستگاه های مختلفی فعالیت های رسانه ای دارند، در عراق نیز چندین مجموعه مشغول این فعالیت هستند و پیشنهاد من این است که در ایران و عراق به طور جداگانه شورای رسانه ای تشکیل شود و  در سطح بالاتری از سطح تفاهم نامه قرار بگیرد تا نقص های موجود در حوزه رسانه ای و ارتباطات میان دو کشور رفع شود.

وی از فعالیت های دکتر علی در ایام اربعین حسینی تشکر کرد و گفت: ایشان توانست بیش از ۲۵۰۰ خبرنگار را در عراق مدیریت کند که این پیروزی را خدمت ایشان تبریک می گوییم.

اباذری در پایان به عملیات طوفان الاقصی اشاره و خاطرنشان کرد: در عملیات طوفان الاقصی همه رسانه های عراقی متحد شدند و به تعبیر یکی از علما برای اولین بار اخبار انسانی در فلسطین به پیروزی رسید. همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: خون بر شمشیر پیروز شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->