لایحه "امنیت شغلی کارگران" در کابینه دولت سیزدهم به تصویب رسید + فیلم کالابرگ فجرانه تمدید می‌شود؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) پشت پرده کیفیت سکه‌های حراجی بانک مرکزی ربات‌بافی، کابوس فرش دست‌بافت | سهم ناچیز بافندگان فرش دست‌بافت از بیمه تأمین اجتماعی ۴ واحد مشاور املاک متخلف در مشهد مهرو‌موم شد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) موج‌زنی تعادل در بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت اجاره آپارتمان در منطقه ۱۷ شهریور مشهد | رهن پایین؛ اجاره‌ بالا (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گزینه «عجله ندارم» از تپسی حذف شد وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد ارزش واقعی سکه ۷ میلیون ارزانتر از بازار | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تداوم معافیت مالیاتی کسب‌وکار‌های اینترنتی در پیام‌رسان‌های داخلی قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | روند کاهشی نرخ دلار و سکه در بازار قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار به بازار مخابره شد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران هم مشمولِ «کاهش ساعت کاری» می‌شوند کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه در مشهد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) کسب و کار‌های اینترنتی در چه صورت از پرداخت مالیات معاف می‌شوند؟ تمدید ۳ روزه مهلت واریز وجه مشتریان پژو پارس + لینک سایت ایران خودرو آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان | بیت‌کوین آماده سقوط است؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه‌های دولت برای مسکن کارگران چیست؟ ماجرای وام گران بانک مسکن چیست؟ هشدار وزارت راه به مردم | در کدام مشاوران املاک خانه معامله کنیم؟ توضیحات وزیر رفاه درباره تمدید طرح یارانه کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی صاحبان ماینر‌های غیرمجاز نقره داغ می‌شوند
سرخط خبرها

حبیب خدا باشید

  • کد خبر: ۱۱۵۲۳۷
  • ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
حبیب خدا باشید
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«الکاسب حبیب ا...!» این حدیث معروفی است از پیامبر عظیم الشأن اسلام که فرمودند: «کاسب حبیب خداست» تقریبا در تمامی نقاط شهر‌های کشور کاسب‌های مختلفی هستند که هر یک به نحوی محصولات و خدمات مورد نیاز مردم را تأمین می‌کنند و در اختیارشان قرار می‌دهند.

کاسب‌ها شهروندانی هستند که می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت زندگی مردم اثرگذار باشند. این روز‌ها که کشور با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و بحران‌های شدید اقتصادی ناشی از کرونا با چالش‌های عظیم اقتصادی روبه رو ست و تورم سرسام آور و بی ثباتی گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف پولی، مالی و اقتصادی به وجود آمده است، خطر کسب و کار به شدت افزایش یافته است و همه مردم هر یک به سهمی از این مسائل آسیب دیده اند. هر چند پیش بینی جریان‌های اقتصادی برای کاسب‌ها بسیار سخت شده است و دیگر نمی‌توانند همانند سال‌های قبل هر روز صبح با آرامش کرکره مغازه خود را بالا دهند، اما به هر حال آن‌ها می‌توانند با در نظر داشتن برخی موارد شرعی و اخلاقی و با رعایت انصاف در رویارویی با مردم در این روزگار سخت اقتصادی کمک حال شهروندان باشند.

پرهیز از احتکار، کم فروشی، بدفروشی، گران فروشی و هر کار دیگری که موجب ایجاد هیجانات کاذب در بازار می‌شود از مهم‌ترین وظایف اشاره شده در این راستاست. نباید به بهانه اوضاع فعلی اقتصادی و محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد هر کسی به خودش اجازه دهد چشمانش را بر روی اخلاق حرفه‌ای کسب و کار بسته و تنها صرف و صلاح شخصی و سود حداکثری خویشتن را در نظر بگیرد.

به خصوص اینکه در کشور ما از گذشته‌های دور کاسب‌های بازار امین مردم بوده و با اخلاق مداری و انصاف به همشهریان خود حس و حال خوب انتقال می‌دادند. همه کاسب‌ها حبیب خدا نیستند. بلکه آن‌هایی به این مرحله خواهند رسید که در کنار منافع خود رضای الهی و حال و روز مردم را نیز در نظر داشته باشند.

همه مشکلاتی که امروز در بازار حاکم است ناشی از سیاست‌های اقتصادی غلط دولت‌های مختلف و یا به دلیل جنگ اقتصادی دشمنان نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل فعالیت‌های برخی دلال‌ها و افراد سودجو ست که با زیاده خواهی حقوق مردم را تضییع می‌کنند. هنوز در گوشه و کنار شهر‌ها کاسب‌های شریف بسیاری هستند که در راه کسب روزی حلال شرافتمندانه و صادقانه فعالیت می‌کنند و به معنای واقعی حبیب خدا هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->