اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

نتایج مطالعه‌ای جدید: مه مغزی یا نقایص شناختی ناشی از کووید طولانی‌ تأثیری قابل‌اندازه‌گیری دارد

  • کد خبر: ۲۱۴۵۷۱
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
نتایج مطالعه‌ای جدید: مه مغزی یا نقایص شناختی ناشی از کووید طولانی‌ تأثیری قابل‌اندازه‌گیری دارد
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که کووید طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند، دچار نقایص شناختی و حافظه قابل توجهی شده‌اند؛ این میزان معادل حدود شش امتیاز بهره هوشی (IQ) است.

شهرآرانیوز - مطالعه‌ای که بیش از ۱۴۰ هزار نفر را در تابستان ۲۰۲۲ ارزیابی کرد، نشان داد که کووید-۱۹ ممکن است بر توانایی‌های شناختی و حافظه تأثیر بگذارد و این تأثیر یک سال یا بیشتر باقی بماند. افرادی که علائم حل‌نشده‌ای داشتند که بیش از ۱۲ هفته ادامه داشت، نقص‌های قابل توجهی در عملکرد حافظه، استدلال و عملکرد اجرایی داشتند. دانشمندان گفته‌اند که این نشان می‌دهد «مه مغزی» تأثیری قابل‌اندازه‌گیری دارد.

پروفسور آدام همپشایر، عصب‌شناس شناختی در امپریال کالج لندن و اولین نویسنده این مطالعه، گفته است: «به‌هیچ‌وجه مشخص نیست که مه مغزی واقعاً چیست. معمولا علایمی کلی برای آن گزارش شده است، اما آنچه مطالعه ما نشان می‌دهد این است که مه مغزی می‌تواند با کمبود‌های قابل اندازه‌گیری عینی مرتبط باشد. این یک یافته کاملا مهم است.»

در گزارش سال گذشته دفتر آمار ملی آمده است که حدود ۲ میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به کووید طولانی‌مدت شده‌اند. تحلیل قبلی کالج امپریال نشان داد که ده‌ها هزار نفر در انگلستان ممکن است علائمی داشته باشند که یک سال یا بیشتر پس از عفونت ادامه داشته است.

یکی از بزرگترین و جامع‌ترین مطالعات نظارت بر کووید جهان، بیش از ۱۴۰ هزار شرکت‌کننده را در آوریل ۲۰۲۰ بررسی کرد. بین آگوست و سپتامبر ۲۰۲۲، به شرکت‌کنندگان تست‌های شناختی آنلاین داده شد که برای آزمایش حافظه، توجه، استدلال و سایر جنبه‌های عملکرد مغز طراحی شده بود.

حدود ۳.۵ درصد از گروه‌ها علائمی را تجربه کردند که بیش از ۱۲ هفته ادامه داشته و از این تعداد حدود دو - سوم هنوز در زمان ارزیابی علائم داشتند.

این تجزیه و تحلیل، نواقص کوچکی را نشان داد که یک سال یا بیشتر پس از عفونت، قابل تشخیص بود. تفاوت نمرات آزمون کسانی که مبتلا شده بودند و کسانی که مبتلا نشده بودند معادل حدود سه امتیاز «بهره هوشی» (IQ) بود. این اختلاف امتیاز برای بیمارانی که علائمشان بیش از ۱۲ هفته ادامه داشت، حدود ۶ امتیاز IQ بود.

دانشمندان می‌گویند که برای یک فرد، این اندازه تغییر چندان قابل توجهی نیست، اگرچه برخی ممکن است اثرات بارزتری را تجربه کرده باشند.

دکتر ماکسیم تاکوت، روانپزشک و محقق دانشگاه آکسفورد که در این مطالعه شرکت نداشت، گفته است: «حتی اگر نقایص شناختی پس از کووید-۱۹ در مقیاس کوچک باشد، اقلیت قابل‌توجهی از مردم نقایص قابل توجه‌تری دارند که بر توانایی کار و عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با توجه به مقیاس همه‌گیری و تعداد افراد مبتلا، این امر بسیار نگران‌کننده است.»

پروفسور پل الیوت، نویسنده ارشد و مدیر این تحقیق، گفته است: «افرادی که علائم پایدار آن‌ها پس از کووید-۱۹ برطرف شده‌اند، احتمالا می‌توانند امیدوار باشند که عملکرد‌های شناختی‌شان هم بهبود یابد، مانند کسانی که بیماری کوتاهی را تجربه کرده‌اند.»

این یافته‌ها در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->