یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked
سرخط خبرها

محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند

  • کد خبر: ۲۲۳۴۸۴
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند
دانشمندان توانستند ببینند که این اتم‌ها در مولکول‌هایی که در آن قرار گرفته‌اند، به چه چیزی رسیده‌اند.

شهرآرانیوز - اشعه ایکس ممکن است شما را به یاد استخوان‌های شکسته یا معاینه دندان بیندازد. اما این نور بسیار پرانرژی می‌تواند بیشتر از استخوان‌هایمان را به ما نشان دهد: این فناوری برای مطالعه دنیای مولکولی و حتی واکنش‌های بیوشیمیایی هم استفاده می‌شود. اما مسئله این است که محققان تا به حال نتوانسته‌ بودند یک اتم را با اشعه ایکس مطالعه کنند.

حالا دانشمندان با استفاده از اشعه ایکس توانسته‌اند یک اتم را بررسی کنند. آن‌ها نه‌تنها قادر به تشخیص نوع اتم‌هایی شده‌اند که می‌دیدند (دو اتم متفاوت)، بلکه موفق شدند رفتار شیمیایی این اتم‌ها را نیز مطالعه کنند.

اتم‌ها را می‌توان به‌طور معمول با میکروسکوپ‌های پراب روبشی تصویر کرد، اما بدون اشعه ایکس، نمی‌توان تشخیص داد که آن‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند. پروفسور ساو وای هلا، نویسنده ارشد دانشگاه اوهایو و آزمایشگاه ملی آرگون، گفته:

«اکنون می‌توانیم دقیقاً نوع یک اتم خاص را شناسایی کنیم، و به طور همزمان وضعیت شیمیایی آن را اندازه‌گیری کنیم. زمانی که بتوانیم این کار را انجام دهیم، می‌توانیم مواد را تا حد فقط یک اتم ردیابی کنیم. این امر تأثیر زیادی بر علوم زیست محیطی و پزشکی خواهد داشت و حتی شاید درمانی پیدا کنیم که بتواند تأثیر زیادی برای بشریت داشته باشد. این کشف، جهان را متحول خواهد کرد.»

محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با شاعه ایکس بررسی کنند

میکروسکوپ تونلی روبشی مجموعه‌های فوق مولکولی تربیوم، با اتم تربیوم در مرکز هر ساختار.

محققان توانسته‌اند با این روش یک اتم آهن و یک اتم تربیوم را ردیابی کند، عنصری که بخشی از فلزات به اصطلاح کمیاب است. هر دوی آن‌ها در میزبان مولکولی مربوطه خود قرار داده شدند.

هلا در ادامه گفته است: «ما حالت‌های شیمیایی اتم‌های منفرد را نیز شناسایی کرده‌ایم. با مقایسه حالت‌های شیمیایی یک اتم آهن و یک اتم تربیوم در داخل میزبان‌های مولکولی خودشان، متوجه می‌شویم که اتم تربیوم، یک فلز خاکی کمیاب و نسبتاً ایزوله است و حالت شیمیایی خود را تغییر نمی‌دهد در حالی که اتم آهن به شدت با اطرافش تعامل دارد.»

محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با شاعه ایکس بررسی کنند

تصاویری از مجموعه‌های فوق مولکولی که دارای شش اتم روبیدیم و یک اتم آهن هستند.

تولوپه مایکل آجی، دیگر نویسنده مقاله، گفته است: «تکنیک و مفهوم اثبات‌شده در این مطالعه، زمینه جدیدی را در علم پرتو ایکس و مطالعات نانومقیاس گشود. علاوه بر این، استفاده از اشعه ایکس برای شناسایی اتم‌های منفرد می‌تواند تحقیقات را متحول کند و فناوری‌های جدیدی را در زمینه‌هایی مانند اطلاعات کوانتومی و تشخیص عناصر کمیاب در تحقیقات محیطی و پزشکی ایجاد کند.»

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->