افشای« رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران وکیل امیرحسین مقصودلو: «تتلو» برای اثبات توبه‌اش شعری در وصف امام علی (ع) می‌خواند + عکس محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت + بیوگرافی سفیر ایران در عراق: رسانه ها برای گسترش روابط ایران و عراق به میدان بیایند بازدید هیئت رسانه‌ای ایران از از شبکه‌های خبری و رسانه‌های عراقی + تصاویر اولین تیزر فیلم موردانتظار «مگالوپولیس» (Megalopolis) فرانسیس فورد کاپولا انتشار تریلر جدید سریال Star Wars: The Acolyte + عکس و فیلم حکایت موش‌های هم‌افزا و گربه سوءاستفاده‌چی یادی از زنده‌یاد احمد گلچین معانی، شاعر، ادیب و پژوهشگر| گلچین گلزار ادب نشست گفت‌وگومحور با عنوان «مربیان و معلمان، پنجره‌هایی به سمت دانایی» پژمان جمشیدی و سام درخشانی با «تگزاس ۳» به سینما‌ها می‌آیند + زمان اکران گرد پیری بر چهره حامد بهداد + عکس پیکر زنده‌یاد «مسعود اسکویی» راهی خانه ابدی شد + عکس نبض سینما و تلویزیون در دست مشهدی‌ها «کارنامه فیاض»، راهی که گشوده شد
سرخط خبرها

معرفی فیلم «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا

  • کد خبر: ۹۷۹۹۱
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
معرفی فیلم  «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا
فیلم شب طلایی به روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند.

معرفی فیلم  «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا«شب طلایی»

کارگردان: یوسف حاتمی‌کیا

فیلمنامه نویس: یوسف حاتمی‌کیا

تهیه‌کننده: ابراهیم حاتمی‌کیا

 

خلاصه داستان: در خانه قدیمی مادربزرگ، همه دور هم جمع شده‌اند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا این که داماد خانواده سر می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد و بعد از گشتن خانه متوجه نبودن شمش طلا می‌شوند و ...  فیلم شب طلایی به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند.

بازیگران: حسن معجونی، مریم سعادت، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، علی باقری، سینا رازانی

عوامل فنی

  • مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی
  • چهره پرداز: امید گلزاده
  • طراح صحنه: امیر حسین حداد
  • طراح لباس: گلناز گلشن
  • تدوین: عماد خدابخش
  • صدابردار: امیر نوبخت حقیقی
  • صداگذار: سید علیرضا علویان
  • موسیقی: پیام آزادی
  • جلوه های ویژه میدانی: ندارد
  • جلوه های ویژه بصری: اشکان چگینی
  • عکاس: حمید جانی پور

کارگردان درباره فیلمش چه گفته است؟

ژانر فیلم «شب طلایی»، معمایی همراه با ملودرام است که در بستر یک خانواده می­‌گذرد. داستان فیلم در زمانی شکل می‌گیرد که همه اعضای خانواده در دوران کرونا و بعد از مدتی دورهم جمع شده­‌اند، همه چیز خوب است تا اینکه بحرانی شکل می‌گیرد و رابطه آن‌ها را نسبت به هم پیچیده می­‌کند. به دنبال این ماجرا، همه به هم مشکوک می‌­شوند و به هر شخصی می‌­توان سوءظن داشت.

... «شب طلایی» یک فیلم قصه­‌گوست و فکر می­‌کنم این عنصر مهمی در جذب مخاطب سینما باشد... من فیلمم را در بخش خصوصی ساختم و با بودجه‌­ای که فیلم داشت بنظرم بهترین بازیگران را انتخاب کردیم. بازیگرانی که همکاری با هر کدامشان برای من افتخار محسوب می­‌شود.

... ابراهیم حاتمی­‌کیا هم پدر بنده و هم استادم است. بسیار مدیون او هستم و سینما را از او آموخته‌ام. جدای از این موضوع، به عنوان فیلمساز محبوبم، دیدن فیلم‌­هایش برای من مثل کلاس درس می­‌ماند. از طرفی بسیار انسان سختگیری است، آنقدر که یک سری از کارهایم را جرأت نمی­‌کردم به ایشان نشان بدهم. صریح‌الکلام است و البته که به نکات درستی هم اشاره می­‌کند.ز زمان نوشتن فیلمنامه تا آخرین روزهای تصحیح رنگ فیلم برای جذب حداکثری مخاطب انجام داده­‌ایم به مذاق مخاطب نیز خوش بیاید.

... پدر در جریان فیلمنامه «شب طلایی» از زمان نگارش طرح آن بودند و با اینکه به سلایق کاری ایشان نزدیک نبود، طرح و در ادامه فیلمنامه کار را پسندید و همین امر برای من بسیار انرژی خوبی به همراه داشت. در طول فیلم‌برداری هم تنها دو جلسه کوتاه به ما سرزد، دلیلش هم حفظ استقلال من بود. بسیار ممنونم از ایشان که به من اعتماد کرد. (قدس آنلاین)


نظر منتقدان

علی ملاصالحی

««شب طلایی» داستان یک بحران خانوادگی است که دائما بیشتر و بیشتر لایه‌هایی از روابط و رازهایی بین شخصیت‌ها را رو می‌کند. اما فیلم حاتمی کیا دو مشکل اساسی دارد، ابتدا تعدد شخصیت‌هایش است که در قالب یک فیلم نمی‌تواند همه آنها را عمیق کند و خیلی‌ها در حد تصویری یک بعدی باقی می‌مانند و مشکل دوم این است درام به جای عمیق شدن در خودش، دائما شخصیت جدیدی وارد می کند و با اضافه شدن او چالشی جدید به فیلم اضافه می‌شود. در نتیجه لحظات بسیاری است که تنش موجود در فیلم تحمیلی به نظر می‌رسد. حتی استعاره فیلم (مادر و خانه و ...) هم قبلا در آثاری مثل «سرکوب» یا حتی «آشغال‌های دوست داشتنی» دیده شده. در نتیجه با اینکه اولین ساخته حاتمی‌کیای جوان فیلم استانداردی است، اما آنچنان که از برند حاتمی‌کیا انتظار می‌رود جسور نیست و بداعتی که در این سالها فیلم اولی‌ها با آن جشنواره را به هیجان می‌آورند، در خود ندارد.»

سام بهشتی

«شب طلايي ادعايي ندارد و خروجي آن يك اثر قابل اعتنا و خوش ريتم است كه مي تواند از ابتدا تا انتها قصه اش را روايت كند، همين نكته برگ برنده فيلمساز است كه در قصه گو بودنش در جا نمي زند. تعليق هايي كه ايجاد مي كند و كاشت و برداشت هاي فيلمنوشت درست چيده است و براي يك فيلمساز اول به يك فيلم اجتماعي مهم كه برشي از داستان زندگي يك خانواده ايراني با روابط مناسبات پيچيده است؛ تبديل مي‌شود. تيم بازيگري «شب طلایی» بازي هاي يك دست و رواني دارند اما مريم سعادت حضور شگفت انگيزي دارد و يكي از نقش هاي اول زن جدي امسال است و در مقابل؛ حسن معجوني هم متفاوت ظاهر شده است و انتخاب درستي براي نقش حامد محسوب مي شود. يوسف حاتمي‌كيا ثابت كرد در اين سال ها از پدر آموخته است اما جنس سينما و نوع نگاهش به موضوعات اجتماعي وام دار ابراهيم حاتمي كيا نيست و او گام اولش را محكم برداشت.»


نگاهی به فیلم «شب طلایی» | بی‌ادعا و ساده


عکس و ویدئو

 
 
معرفی فیلم «دسته دختران» منیر قیدی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->