سرخط خبرها

برنامه ریزی و اجرای ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه زودبازده در مناطق شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۲۲۰۹۸۵
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
  • ۲
برنامه ریزی و اجرای ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه زودبازده در مناطق شهرداری مشهد
با اجرای هزار پروژه زودبازده در ۲ سال، تحول عمرانی زیادی در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر مشهد ایجاد شده است.

به گزارش شهرآرانیوز اجرای پروژه‌های ریز و درشت عمرانی در محلات حاشیه شهر مشهد، ایده‌ای بود که از دل آن مصوبه پروژه‌های زودبازده بیرون آمد. درست در اولین روز‌های کاری شورای ششم و در مرداد ماه ۱۴۰۰، اعضای شورای شهر به لایحه دو فوریتی طراحی و اجرای پروژه‌های زودبازده و اعتمادساز در محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر رأی موافق دادند و شهرداری مکلف شد تا برای توسعه خدمات محله‌محور و رفع محرومیت از محلات هدف بازآفرینی شهری و حاشیه شهر و افزایش رفاه عمومی در محلات هدف بازآفرینی براساس خواست و نظر مردم و با اعتبار ۱۰ میلیاردتومانی برای هر محله پروژه عمرانی تعریف و اجرایی کند.

 استقبال مردم از این طرح و حل‌شدن بسیاری از مشکلات ریز و درشت و بر زمین مانده محلات با بیش از ۳۰۰ پروژه و ۸۰۰‌میلیارد تومان اعتبار، باعث شد تا شورای شهر مشهد یک سال پس از این مصوبه و در آبان ماه ۱۴۰۲، لایحه مرحله دوم زودبازده‌ها را تصویب و به شهرداری ابلاغ کند؛ لایحه‌ای که در آن اعتبار ۱۰ میلیاردتومانی به ۱۵ میلیاردتومان و تعداد محلات هم به هشتاد محله افزایش پیدا کرد.

اکنون و درحالی که نزدیک به سه سال از اجرای زودبازده‌ها می‌گذرد، آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از هزار پروژه با دو هزار میلیاردتومان در محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر با نظر و خواست مردم از سوی شهرداری اجرایی شده است.

۲ هزار‌میلیارد تومان پروژه با نظر مردم

پروژه‌های فرهنگی، پیاده‌رو و معابر سواره‌رو

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به فراوانی پروژه‌های اجرا شده در محلات حاشیه شهر مشهد ادامه داد: ساخت معابر سواره‌رو، پیاده‌رو، جوی و جدول، مسیل، فضای سبز، پروژه‌های فرهنگی و ورزشی بیشترین درخواست مردم و پروژ‌هایی بوده که اجرا شده است و در این میان پروژه‌های فرهنگی با ۲۷۸ عنوان پروژه و ۲۸۰ میلیاردتومان اعتبار، در صدر قرار دارد.

بعد از آن هم بیشترین پروژه‌ای که اجرا شده مربوط به پیاده‌روسازی بوده است که شهرداری‌های مناطق برای ۱۸۰ پروژه‌ای که در این بخش تعریف شده است؛ ۴۰۳ میلیاردتومان اعتبار صرف کرده‌اند. رتبه سوم هم متعلق به ساخت معابر سواره‌رو است که ۱۷۸ عنوان پروژه و ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

مناطقی که بیشترین پروژه‌ها را اجرایی کردند

از آنجایی که بخش عمده‌ای از محلات هدف بازآفرینی مشهد در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار شهر قرار گرفته‌اند، شهرداری‌های این مناطق هم بیشترین پروژه زودبازده را دارند که محمودعبدا... زاده در این باره توضیح داد: در فاز اول پروژه‌های زودبازده منطقه ۶ بیشترین اعتبار و تعداد پروژه را داشت و در این منطقه، ۹۰ پروژه با ۱۳۰ میلیارد تومان تعریف شد و به بهره‌برداری رسید. منطقه ۴ با ۶۰ پروژه، دومین منطقه شهری بود که بیشترین پروژه زودبازده را تعریف و اجرایی کرد و بعد از آن منطقه ۵ با ۵۶ عنوان پروژه و ۱۰۹ میلیارد تومان اعتبار قرار دارد. 

وی ادامه داد: همچنین در این مرحله از زودبازده‌ها منطقه ۱۱ به دلیل نداشتن محله هدف، هیچ پروژه‌ای نداشت و کمترین تعداد پروژه را هم در منطقه ۸ داشتیم که در این منطقه فقط چهار پروژه به ارزش ۱۴ میلیاردتومان اجرایی شد. با این همه، اما در مجموع و در فاز اول زودبازده‌ها ما ۴۳۰ عنوان پروژه با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سطح محلات هدف اجرا کردیم.

بیش از ۶۰۰ پروژه در فاز دوم زودبازده‌ها

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد با اشاره به تعریف بیش از ۶۰۰ عنوان پروژه در مرحله دوم پروژه‌های زودبازده، گفت: با توجه به وضعیت و تعداد محلات هدف بازآفرینی در منطقه ۶، این منطقه باز هم درصدر تعداد و اعتبار پروژه‌های زودبازده قرار دارد و ۱۸۰ پروژه در منطقه ۶ با نظر مردم در مرحله اجرا قرار دارد که برای آنها ۲۲۵ میلیاردتومان اعتبار در نظر گرفته شده است. منطقه ۵ هم با ۱۴۱ عنوان پروژه زودبازده و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در رتبه دوم قرار دارد و در رتبه سوم هم شهرداری منطقه ۷ با ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار و ۹۱ پروژه قرار دارد.

عبدا... زاده در ادامه تأکید کرد: منطقه ۱۱ و یک در این فاز از پروژه‌های زودبازده، کمترین تعداد پروژه‌ها را دارند و در این دو منطقه به ترتیب فقط ۶ و ۷ پروژه برای اجرا داریم.

مطالبه برای اجرای پروژه‌های فرهنگی

وی در ادامه به مقایسه نوع خدمات و پروژه‌های اجرا شده در زودبازده‌های یک و دو پرداخت و با بیان اینکه در مرحله دوم پروژه‌های زودبازده، تقاضای مردم برای اجرای پروژه‌هایی با موضوع فرهنگی افزایش پیدا کرده است توضیح داد: بیشترین درخواست مردم در زودبازده یک، اجرای پروژه‌های سواره‌رو و پیاد‌ه‌رو و فضای سبز بود که به ترتیب ۷۱، ۸۳ و ۶۵ پروژه تعریف و اجرایی شد و برای آنها تقریبا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است. اما با پاسخ دادن به درخواست‌های عمرانی مردم، شاهد تغییر رویکرد محسوسی در فاز دوم زودبازده‌ها هستیم و درخواست اهالی محلات هدف برای اجرای پروژه‌های فرهنگی افزایش زیادی داشته است. در حالی که در فاز اول زودبازده‌ها فقط ۶۶ پروژه فرهنگی اجرا شد.

 در این مرحله بیش از ۲۱۲ پروژه با درخواست مردم تعریف شد و برای اجرایی شدن آنها ۲۳۶ میلیاردتومان اعتبار تفویض شده است. با این همه، اما اجرای معابر سواره رو و ساخت پیاده‌رو همچنان در رده‌های بعدی تقاضا‌های مردم هستند و در مرحله دوم زودبازده به ترتیب ۱۰۷ و ۹۷ پروژه برای اینها تعریف شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
علی
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
1
سلام لطفا فکری برای پروژهای میدان شهدا بردایدساختمانها را به صورت نیمه کاره ول کردین که این اورگان با اون اورگان درگیره ساختمان هنوز راه اندازی نشده داره مستحلک میشه چه طوری مسولین پول بیت المال را از بین میبرن ومیخان پاسخگو باشند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
1
اگه این همه خیابان ها یا محله ها رو آسفالت کردین پس چرا هنوز خرابه حاشیه شهرها....
چاله چوله های شهر مشهد هم که نگم از خرابی...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->