آمادگی کامل ظرفیت‌های امدادی و هوایی هلال‌احمر خراسان‌رضوی برای مقابله با بحران سیل احتمالی هشدار سازمان آتش‌نشانی در خصوص احتمال قریب‌الوقوع سیل در مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پشت پرده سیل مرگ‌بار مشهد چه بود؟ سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی: مشهدی‌ها امروز، شنبه در منزل بمانند و از هرگونه تردد شهری و بین شهری خودداری کنند آخرین گزارش محور‌های مسدود استان خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۳۹۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها، خیابان کوثر، میدان آزادی و میدان شهید فهمیده مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه محور‌های اصلی خراسان‌رضوی باز هستند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز پاک است (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: در حوادث اخیر، به‌دنبال متهم‌کردن کسی نیستیم؛ بلکه به‌دنبال ریشه‌یابی مسائل هستیم + فیلم کدام مدارس مشهد فردا شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ + جزئیات تاکید استاندار خراسان رضوی بر رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سیل در کلات آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ مردم خیابان سپاه ۶۹ مشهد پس از لایروبی چه درخواست‌هایی از مسئولان دارند؟ محور کاشمر-نیشابور بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در خصوص تخلیه چند منزل در خیابان هاشمیه ٩٣ مشهد دستور تخلیه منازل به ساکنان هاشمیه ۹۳ در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات فرماندار مشهد در رابطه با میزان ونحوه پرداخت خسارت سیل به آسيب ديدگان + فیلم سرویس‌دهی مترو مشهد تا ساعت ٢۴ | شهروندان از رفتن به تفرجگاه‌ها خودداری کنند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماموریت استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌ها برای خسارات سیل
سرخط خبرها

۸۹۱ انبار ضایعات در مشهد تا پایان سال ساماندهی می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۶۶۵۳
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
۸۹۱ انبار ضایعات در مشهد تا پایان سال ساماندهی می‌شود
سامان دهی ۸۹۱ انبار جمع آوری ضایعات در مشهد تا پایان سال به سرانجام می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز تقریبا مدت‌هاست که به انبوه مشکلات کلان‌شهرها، انبار‌های ضایعات و افزایش عجیب‌غریب تعداد آن‌ها در سال‌های اخیر هم اضافه شده است. فعالیت این انبار‌ها که محل دپوی حجم زیادی از ضایعات و مواد بازیافتی است در نزدیکی منازل مسکونی از یک طرف باعث آلودگی و بروز مشکلات بهداشتی شده و از طرف دیگر مشکلات و معضلات اجتماعی زیادی را برای شهر‌ها به وجود آورده است که یک نمونه آن جولان ضایعات‌جمع‌کن‌ها در شهر است که هم‌زمان با افزایش تعداد انبار‌های ضایعات بعضا غیرمجاز و درست‌شدن بازار خرید، شمار این افراد هم روز به روز بیشتر می‌شود.

همه این مشکلات بهداشتی و اجتماعی و... سبب شده است تا پرونده انتقال این انبار‌ها به جایی خارج از شهر و دورتر از مناطق مسکونیِ مشهد همیشه باز باشد. پرونده‌ای که گویا این بار قرار است برای همیشه بسته شود و آن‌طور که مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری گفته، زمین‌های مناسب برای ساخت مرکز ویژه انبار‌های ضایعات شناسایی شده است و این ماجرا تا پایان امسال به سرانجام می‌رسد.

شناسایی انبار‌ها در شهر مشهد

انبار‌های ضایعات و مشکلاتشان از حدود دو سال پیش برای مدیران شهری در مشهد به یک مسئله جدی تبدیل شد و درست از زمانی که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها در نقاط مختلف شهر افزوده می‌شد، پرونده ماجرای سامان‌دهی این انبار‌ها هم باز شد و به جریان افتاد و رئیس وقت اتاق اصناف مشهد از قطعی‌شدن سامان‌دهی انبار‌های ضایعات خبر داد.

یک سال پس از این اظهارنظر، مسعود رضوی، مدیرعامل سابق سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری، به آمادگی بخش خصوصی برای ساخت یک مجموعه ویژه انبار‌های ضایعات اشاره کرد و گفت: ما بیش از ۷۰۰ انبار ضایعات در مشهد شناسایی کردیم که ۸۰ درصد آن‌ها در حاشیه شهر هستند و باید سامان‌دهی شوند. تا امروز هم سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی برای ساخت انبار‌های ضایعاتی درخواست داده‌اند.

اما معضلاتی که این انبار‌ها به وجود آورده بودند و شکایت‌های پرتعداد مردم از تبدیل منازل مسکونی به انبار ضایعات و مشکلات بهداشتی باعث شد تا دی‌ماه ۱۴۰۱ و با دستور فرماندار مشهد، قرارگاه سامان‌دهی انبار‌های ضایعات تشکیل شود. قرارگاهی که براساس گفته‌های محسن داوری، سه رویکرد؛ انتقال و سامان‌دهی و تعطیلی انبار‌های غیرقانونی را دنبال می‌کرد و درنهایت وظیفه انتقال و ساخت مکانی برای این انبار‌ها به شهرداری مشهد واگذار شد.

شناسایی ۵ مکان برای سامان‌دهی انبار‌ها

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ماجرای سامان‌دهی و انتقال انبار‌های ضایعات گفت: سامان‌دهی این انبار‌ها مشابه مراکز خدمات خودرویی خواهد بود و همه رسته‌های شغلی مربوط به ضایعات در یک مکان مشخص جمع خواهند شد و به فعالیت می‌پردازند. تا امروز پنج مکان برای سامان‌دهی انبار‌های ضایعات مشخص شده است که از محیط‌های مسکونی بسیار فاصله دارند.

جواد مشیری با بیان اینکه این موضوع باید حتما تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد تأکید کرد: مسئله سامان‌دهی انبار‌های ضایعات در بودجه امسال سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری پیش‌بینی شده است و افزون بر آن با دستور کمیته سرقت استان و فرمانداری این انتقال و سامان‌دهی باید هرچه سریع‌تر انجام شود، چون افزایش این انبار‌های ضایعات و مشکلات ناشی از آن در شهر مشهد به مسئله تبدیل شده است. برای همین هم سامان‌دهی انبار‌های ضایعات تا آخرسال ۱۴۰۲ باید به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: البته یکی از مهم‌ترین اهداف و دلایل سامان‌دهی و انتقال انبار‌های ضایعات این است که ماجرای زباله‌گردی در شهر مرتفع شود؛ چون با انتقال این انبار‌ها دیگر در شهر زمینه و بازاری برای خرید و فروش ضایعات وجود نخواهد داشت و به تبع آن زباله‌گردی کم و کمتر خواهد شد. ضمن اینکه با احداث این مکان، نظارت‌ها بر انبار‌های ضایعات بیشتر از قبل می‌شود.

مشیری در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد انبار‌های ضایعات شناسایی شده و فعال در شهر مشهد نیز توضیح داد: ما تا سال ۱۴۰۰، ۱۱۰۷ واحد ضایعاتی را شناسایی کرده بودیم و در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲۸۱ واحد رسید و امسال هم ۸۹۱ واحد داریم که انبار ضایعات شناسایی‌شده هستند. متأسفانه این انبار‌ها مجوز ندارند و بعضی از آن‌ها فقط مجوزی از اتحادیه آهن‌آلات گرفته‌اند که براساس آن فقط حق دارند ضایعات فلزی را خریداری کنند، ولی اکنون به خرید همه مواد بازیافتی مثل کاغذ و پِت و... اقدام می‌کنند که غیرقانونی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->