پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | روند نزولی قیمت در بازار طلا ادامه دارد؟ پیش بینی بورس فردا یکشنبه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | آیا بازار سهام صعودی می‌ماند؟ دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از سایت بانک مرکزی حذف شد توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در مشهد امروز و فردا هم ادامه دارد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) بورس سبز، اما کم‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) نامه نماینده مردم مشهد در مجلس به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی | حق عائله‌مندی به زنان شاغل پرداخت شود افزایش مصرف برق هم‌زمان با افزایش دمای هوا در کشور چگونه با صرفه‌جویی در مصرف برق، خودروی اتومات جایزه بگیریم؟ نرخ طلای ۱۸ عیار در بازار امروز مشهد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ممنوعیت فروش چارتری پرواز‌ها در ایام اربعین | ضوابط پرواز‌ها تا هفته آینده اعلام می‌شود قانون جدید برای تعیین اجاره‌بها | نرخ براساس تورم اعلام می‌شود تنوع فایل‌های اجاره در منطقه گاز مشهد + جدول (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) مشهد، قطب تولید پهپاد‌های کشاورزی قیمت طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال امروز | کاهش قیمت طلا (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) صندوق تثبیت بازار سرمایه ۶.۵ همت سهم خرید وام ۴۰۰ میلیون‌تومانی مسکن محرومان ابلاغ شد + شرایط کاهش نرخ سود بین‌بانکی + جدول قیمت جدید گوشت مرغ اعلام شد + جدول (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) نرخ رشد نقدینگی رو به کاهش گذاشته شد بخش‌نامه جدید وزارت کار درباره امکان شکایت قانونی کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور پیش‌بینی قیمت مسکن در سال جاری (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) آغاز ثبت نام ۲ حلقه لاستیک دولتی به صورت آنلاین و تحویل درب منزل + جزئیات حداقل هزینه ساخت هر متر مسکن چقدر می‌شود؟ (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا در بازار جهانی امروز افزایش یافت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد هشدار سازمان بازرسی به بانک‌ها درباره سودسپرده‌ها
سرخط خبرها

دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس

  • کد خبر: ۲۲۸۶۶۵
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس
وزیر نیرو گفت: با امضای سند همکاری وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی، شرایط برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران صنعت نیروگاهی فراهم شده و تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، از امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو با صندوق توسعه ملی خبر داد.

در ادامه بخشی از اظهارات او را درباره سرمایه‌گذاری در حوزه نیرو می‌خوانید.

برای بیش از ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه قرارداد منعقد شده است. حدود هفت هزار مگاوات در حال اجرا است و بیش از ۱۰۰۰ مگاوات تاکنون سنکرون شده و مابقی به ترتیب وارد شبکه می‌شود.

طی روز‌های اخیر تفاهم‌نامه و سندی به امضا رسید که به موجب آن صندوق توسعه ملی ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات را برای احداث نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهد و پیش‌بینی احداث ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صورت گرفته است.

سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی صندوق توسعه ملی در ساخت نیروگاه‌ها

با امضای سند همکاری، شرایط برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران فراهم شد تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با معرفی وزارت نیرو بدون دغدغه تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.

با مجموعه این اقدامات به مرور ناترازی‌ها رفع شده و عرضه و تقاضای برق به ثبات مناسب برسد. نیروگاه‌ها قرارد‌هایی را با وزارت نیرو منعقد کردند و بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه در عملیات اجرایی هستند و بخشی نیز تکمیل و وارد شبکه شده است. 

در گذشته، تا سه الی چهار سال مطالبات نیروگاه‌داران پرداخت نمی‌شد؛ با اصلاحاتی که صورت گرفت از ابتدای اردیبهشت امسال، برق نیروگاه‌ها از طریق بورس به صورت نقدی خریداری می‌شود.

اغلب نیروگاه‌ها در بازار سرمایه حاضر شده‌اند. بخشی از خریداران را شرکت‌های توزیع برق و بخشی را نیز صنایع بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.

بر اساس جدیدترین گزارش که امروز ارسال شد، میزان خرید برق بخش خصوصی از میزان خرید برق توسط شرکت‌های توزیع برق کشور در بازار بورس انرژی پیشی گرفته است؛ به عبارت دیگر اکنون فعالان بازار بورس کشور در بخش برق را شرکت‌های توزیع و مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر اغلب نیروگاه‌های کشور برق تولیدی خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند. از همه نیروگاه‌دار‌ها دعوت می‌کنم برق تولیدی خود را در بورس عرضه کنند تا بتوانند مطالبات خود را به صورت نقدی دریافت کنند و خرید و فروش برق کاملا اقتصادی شود.

ناترازی برق کشور

گام دوم در رفع ناترازی برق کشور، جذاب کردن سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها است.

وضع مقررات و قوانین در حال حاضر سرمایه‌گذاری در نیروگاه را با توجیه اقتصادی همراه کرده است؛ البته گروهی از نیروگاه‌ها که عمدتا نیروگاه‌های دولتی هستند، همچنان با نرخ‌های یارانه‌ای مصارف تا سطح الگوی خانگی، کشاورزی و حتی مصارفی که به موجب قانوان یارانه‌ای شده‌اند (افراد و خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و ..) را تامین و نیروگاه‌‎های خصوصی در چارچوب مقررات بورس اقدام به فروش برق تولیدی خود می‌کنند.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->