بیگانگی طالبان با دیپلماسی | پافشاری کابل بر پایان کار سرکنسول افغانستان در مشهد نخبگان افغانستانی از جایگاه امام خمینی (ره) در جهان اسلام گفتند تسهیلات جمهوری اسلامی ایران برای زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ مهاجران افغانستانی محله گلشهر در مراسمی یاد شهید رئیسی را گرامی داشتند نماینده افغان تبار پارلمان استرالیا پس از محکومیت جنایات اسرائیل استعفا داد احتمال بارندگی شدید در ولایت‌های بدخشان و نورستان (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) واکنش وزارت خارجه به درخواست طالبان برای تغییر کادر سرکنسولگری مشهد | منطبق با روش‌های بین‌المللی اقدام کنید تیم ملی فوتسال افغانستان آنالیزور اسپانیایی به خدمت گرفت ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد آمریکا و آلمان درباره پیوستن اوکراین به ناتو هشدار دادند برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: برای شگفتی سازی به جام جهانی می‌رویم کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم حسین شمس: به تیم ملی فوتسال افغانستان خوش‌بینم، آنها سرنترسی دارند تیم ملی افغانستان در جام جهانی فوتسال با آرژانتین، آنگولا و اوکراین هم‌گروه شد برنامه جهانی غذا: سیل در افغانستان به ۸۰ هزار نفر آسیب رسانده است
سرخط خبرها

افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی

  • کد خبر: ۲۲۸۶۷۱
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی
سازمان ملل متحد در گزارشی تازه گفته است که افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی است و تا سال ۲۰۳۰ خشکسالی در این کشور به حالتی عادی تبدیل خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد با انتشار گزارشی می‌گوید که افغانستان همچنان یکی از آسیب‌پذیرترین کشور‌های جهان در برابر اثرات تغییرات اقلیمی است و پیامد‌های آن برای این کشور زیان‌بار خواهد بود.

اوچا در گزارش خود که ۲۷ اردیبهشت آن را منتشر کرده گفته است که براساس شاخص سازگاری جهانی نوتردام، افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر و کم آمادگی برای رسیدگی به تاثیرات تغییرات اقلیمی در سطح جهان است و در حال حاضر رتبه هشتم را در شاخص خطر تغییرات اقلیمی دارد.

در این گزارش آمده است که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۰، میانگین دمای سالانه افغانستان حدود ۱.۸ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته که تقریباً دو برابر میانگین جهانی است.

اوچا گفته است: «بر اساس مدل‌های تغییر اقلیم، انتظار می‌رود که افزایش میانگین سالانه دمای افغانستان در آینده به طور قابل توجهی بیشتر از میانگین جهانی باشد که در نتیجه خطر خشکسالی و خشکسالی سالانه در بسیاری از مناطق کشور احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ به حالت عادی تبدیل می‌شود.»

گزارش گفته است که در عین حال، شرایط آب و هوایی نامنظم‌تر شده است و با توجه به الگو‌های ال نینو در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رفت که باران و برف مطلوبی را به همراه داشته باشد، اما افغانستان در عوض در این دوره شرایط زمستانی خشک و گرم غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که از اکتبر سال گذشته تا جنوری سال روان، کمبود بارندگی به موقع بین ۱۰ تا ۵۵ درصد بوده است، طوری که مناطق شرق و شمال‌شرق از رهگذر بارندگی اندک بیشتر و شمال و جنوب‌شرق کمتر متاثر شده است.

این درحالی است که وقوع سیلاب در هفته‌های گذشته در شمال شرق افغانستان تلفات و خسارت‌های زیادی برجای گذاشته است. همچنین وقوع سیل در ولایت غور در روز جمعه ۵۰ کشته برجای گذاشته است. در هرات نیز در رابطه با وقوع سیل هشدار داده شده است.

امیرخان متقی وزیر امور خارجه حکومت سرپرست طالبان چندی پیش گفته بود که هرچند افغانستان نقشی در تغییر شرایط اقلیمی جهان ندارد، اما بیشترین آسیب را از این ناحیه دیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->