پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

نشست خبری فیلم «بدون قرار قبلی» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۱۶۹۱۸
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
نشست خبری فیلم «بدون قرار قبلی» در مشهد برگزار شد
نشست خبری فیلم «بدون قرار قبلی» با حضور بهروز شعیبی، کارگردان و محمود بابایی، تهیه‌کننده فیلم، در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این نشست بهروز شعیبی کارگردان و محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم «بدون قرار قبلی»، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

کارگردان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» در این نشست گفت: اتفاق اصلی این فیلم بازگشت به ریشه‌هاست و قصه آن به خیلی چیز‌های اطراف مثل همه مسافرانی که برای زیارت می‌آیند و احتمالا هر کدام از آن‌ها قصه‌ای دارند، اشاره می‌کند. موضوعی در قصه‌پردازی تعریف می‌شود، مبنی بر اینکه پیوستگی و اتصال اتفاقات به یکدیگر مختص نویسنده است. ما در فیلم «بدون قرار قبلی» از این موضوع دور شدیم. یک پرسوناژ و سفر قهرمان در این فیلم داشتیم که سیری را طی می‌کرد و نخ قصه ما هم تحول شخصیت اصلی در بستر اتفاقاتی بود که با آن مواجه می‌شود. اگر می‌خواستیم خیلی از اتفاقات داستان را به یکدیگر پیوند بزنیم، کار سختی نبود. اما زمانی که یک فیلم عمیق‌تر می‌شود، کار برای گروه فیلم‌سازی هم سخت‌تر می‌شود و مخاطب نیز باید با نگاه دقیق‌تری فیلم را تماشا کند. اگر مسئله را تنها اعتقادی نبینیم‌ و به اجماع فرهنگ‌ها و اقوام مختلف در کنار هم توجه داشته باشیم، می‌توان در همین صحن حرم مطهر رضوی خیل عظیم انسان‌ها را با مسائل مختلف مشاهده کرد.

شعیبی افزود: به‌عنوان یک خراسانی می‌گویم که در سرزمینی ایستاده‌ایم که مردان و زنان بزرگی زیر خاک آن دفن هستند و این نشان‌دهنده پیشینه خوب ماست. من تصور می‌کنم مشهد در فیلم «بدون قرار قبلی» می‌تواند شهری را پر از زیبایی، برخوردار از ارتباطات انسانی و روابط خوب نشان دهد. شهری که ویژگی اصلی آن ارتباط عاطفی ما با حرم امام رضا(ع) است.  

وی درباره استفاده از المان‌هایی مانند حرم مطهر امام رضا(ع) و تصاویر مربوط به آن در این فیلم گفت: سینما ابزار بصری است. هر چقدر از این ابزار برای ثبت تصاویر زیباتر استفاده کنیم، به سینما خدمت کرده‌ایم. حالا که فیلمی در مشهد ساخته شده است، بهتر است از همان تصاویر زیبا و واقعی استفاده کنیم. هدف این نبوده است که تصاویر جذب‌کننده توریست داشته باشیم، اما این خاصیت سینماست که در هر فیلمی در هر فضایی که باشد، از تصاویر زیبا و به‌یادماندنی استفاده می‌شود.

دغدغه فیلم‌ساز دینی پررنگ‌تر از سیاست‌گذاری‌هاست

شعیبی در ادامه و در پاسخ به چگونگی سیاست‌گذاری‌ها در ساخت فیلم‌های دینی افزود: ساختن فیلم‌هایی را با چنین موضوعاتی نباید سفارشی تلقی کرد، بلکه به‌نظر من بیشتر به دغدغه فیلم‌سازان ارتباط پیدا می‌کند، یعنی فیلم‌ساز بدون اینکه فکر کند کارش شکل سفارشی دارد، تصمیم می‌گیرد فیلمی با چنین مضمونی بسازد. ضمن اینکه تولید هر جریان وسیع فرهنگی نیازمند این است که به بخش خصوصی سپرده شود، چراکه اگر تولیدات شکل سفارشی پیدا کند، نخستین موضوعی که در مقابله با آن صورت می‌گیرد، فاصله هنرمندان نسبت به تولید این‌گونه آثار خواهد بود. بنابراین اگر قبول کنیم امام رضا(ع) متعلق به همه ما ایرانی‌هاست و هرکس علاقه داشته باشد، می‌تواند در این زمینه کار کند و فیلم‌سازان پرداختن به این قصه‌ها را لزوما سفارشی نمی‌بینند. این درحالی است که گاه ساخت و فرایند فیلم‌های این‌چنینی آن‌قدر سخت است که می‌توانم بگویم اگر خودم دست روی کار دیگری می‌گذاشتم، برایم آسان‌تر بود. به‌نظرم در اینجا علاقه و دغدغه فیلم‌ساز پررنگ‌تر از سیاست‌گذاری‌هایی است که بود و نبودشان در ساخت چنین فیلم‌هایی تأثیرگذار باشد.

مخاطب را احساساتی نکردیم

این سینماگر در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر هیجانی‌کردن مخاطب در فیلم‌هایی که با اعتقادات مردم سروکار دارد، گفت: ما روی این موضوع حساب‌شده عمل و فکر کردیم. برای رسیدن به این نتیجه که پیش روی شماست، خیلی ملاحظات در فیلم‌نامه، قصه، فیلم‌برداری، کارگردانی، تدوین و... داشتیم و خیلی مجبور بودیم مراقبت کنیم. برای اینکه سینما امروز احتیاج به معرفی ندارد. سینما در خانه آدم‌هاست. برای همین ما باید در قصه‌گویی و انتقال مفاهیم حساب‌شده‌تر گام برداریم. مخاطب امرو آن‌قدر باهوش است که حتما باید در قصه‌پردازی و ساختار فیلم با درستی قدم بگذاریم که به ما اعتماد کند. من بین اینکه مخاطب را احساساتی و هیجان‌زده کنم یا اینکه  فیلم خوبی تحویل او دهم که در گذر زمان فیلم را بفهمد، گزینه دوم را انتخاب می‌کنم و سعی کردم در این فیلم هم همین مسیر را طی کنم.

وی در واکنش به واژه‌هایی چون «سیاه‌نمایی» یا فیلم‌های تلخ که توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد، بیان کرد: در ساخت یک فیلم نخستین قدم این است یک قصه تعریف کنیم و آن قصه در هر بستری قرار بگیرد، با هر دغدغه‌ای باید حال‌وهوای متفاوتی به مخاطب خود انتقال دهد. بنابراین به‌دنبال آن نیستم که با آن فیلم و تعریف قصه‌ای که به یک معضل اجتماعی می‌پردازد، حال مخاطب را خوب کنم، بلکه به این فکر می‌کنم کاری کنم که تلنگری به جامعه بزنم و قصه درست تعریف شود.

شعیبی درباره اکران فیلم در شهر‌های مذهبی خارج از ایران نیز گفت: الان زمانی است که فیلم آماده حضور در جشنواره‌ها می‌شود. برای همین فعلا به اکران در شهر‌های مذهبی فکر نکردیم. اما به‌طورکلی فارغ از شهر‌های مذهبی اکران فیلم در هرجایی که مخاطب با هر فرهنگی بتواند با آن ارتباط برقرار کند، اتفاق خوبی است.

کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» در پاسخ به اینکه آیا قصد دارد کار بعدی خود را نیز با محوریت امام رضا(ع) بسازد، پاسخ داد: هنوز معلوم نیست کار بعدی‌ام در چه فضایی باشد. الان در شرایطی قرار داریم که اکران فیلم بسیار سخت است و انرژی زیادی می‌گیرد؛ بنابراین ترجیح می‌دهم اول تکلیف اکران‌های این فیلم و حضور در جشنواره‌ها مشخص شود، بعد سراغ کار بعدی بروم که هنوز تصمیمی درباره آن نگرفته‌ام.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به مسائل موجود در اکران فیلم‌ها اشاره کرد: یکی از مسائل اصلی در سینمای امروز رساندن فیلم به مخاطب است. همه ‌می‌دانیم فیلم‌های بسیاری در نوبت اکران قرار دارند که سال‌های گذشته ساخته شده‌اند. با این حال هر سال تعدادی فیلم جدید برای اکران معرفی می‌شوند. در هر هفته یک یا ۲ فیلم جدید به چرخه اکران اضافه می‌شود که آن‌ها جای بخشی از سئانس‌ها و صندلی‌های فیلم‌های دیگر را می‌گیرند. این‌ها مسائلی است که باید حل شود.

این هنرمند مشهدی در پاسخ سؤالی دیگر مبنی بر کمبود سریال‌هایی با موضوع رضوی اظهار کرد: در این سال‌های اخیر با تنوع سریال روبه‌رو بوده‌ایم و این نشان‌دهنده این است که بستر برای ساخت سریال با هر رویکردی وجود دارد، اما شاید دغدغه مدیران در هر دوره متفاوت بوده است.

برای اکران‌های نیمه‌بها، حمایتی نشده است

شعیبی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره دلیل اکران‌های نیمه‌بها اظهار کرد: این سؤال که این اکران‌ها به سود یا ضرر ما بوده، از آنجا ریشه می‌گیرد که برخی فکر می‌کنند برای اکران ۵۰درصدی از ما حمایت شده است. این درحالی است که دراین‌باره کسی به ما پیشنهاد نداده و حمایتی نکرده است. در واقع این عوامل فیلم بودند که از حق خودشان گذشتند و خواستند فیلم به‌شکل نیمه‌بها اکران شود.  

وی یادآور شد: آن‌هایی که دراین‌باره حاشیه‌سازی می‌کنند و می‌گویند من طرف مردم نیستم، خودشان اجتماع کوچکی هستند که کارشان حاشیه‌سازی است. به‌نظر من مردم واقعی آن‌هایی هستند که فیلم را در گذر زمان دنبال می‌کنند، فارغ از اینکه کی و کجا و چگونه اکران می‌شود. مردم واقعی شاید در شهرشان سینما هم نداشته باشند، اما فیلم خوب را تشخیص می‌دهند و آن را فارغ از همه حواشی و حرف‌وحدیث‌ها تماشا می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای اکران فیلم در شهرهای مذهبی دنیا

محمود بابایی، تهیه‌کننده فیلم «بدون قرارقبلی»، نیز در پاسخ به برنامه اکران این فیلم گفت: اکنون ۵ هفته دیگر اکران فیلم را داریم و فیلم در حال ارسال به جشنواره‌های مختلف خارجی است. برای اکران این فیلم در شهرهای مذهبی دنیا نیز برنامه‌ریزی شده است، زیرا به‌نظر ما این فیلم با فضای معنوی خود می‌تواند با بسیاری از فرهنگ‌ها و ادیان ارتباط برقرار کند.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر برنامه فعالیت خود در شبکه نمایش‌خانگی نیز اظهار کرد: علاقه شخصی من سینماست، اما در اینکه مدیوم درست برای کار، شبکه نمایش خانگی است تا دخل‌وخرج فیلم با هم جور دربیاید، شکی نیست. به‌نظرم اکنون حضور در این مدیوم کار درستی است، اما اینکه خود من برنامه‌ای برای همکاری با شبکه نمایش خانگی داشته باشم، هیچ برنامه‌ای ندارم و صحبتی نکردم، زیرا فعلا همه انرژی ما صرف برنامه‌ریزی برای اکران فیلم «بدون قرار قبلی» می‌شود.

طرح بلیت شناور مؤثر است

تهیه‌کننده فیلم «بدون قرار قبلی» در پایان نظرش را درباره طرح شناورشدن بلیت سینما این‌گونه ارائه کرد: من اعتقاد ندارم بلیت سینما گران است، آن هم باتوجه‌به همه هزینه‌هایی که برای تولید یک فیلم در نظر گرفته می‌شود، اما از آنجا که اوضاع معیشتی مردم هم در شرایط مناسبی قرار ندارد و نیازهای اولیه اولویت بیشتری نسبت سینما دارد، این طرح بلیت شناور انگیزه‌ای تازه برای مخاطبان ایجاد کرده است. به‌نظر من در هفته‌های اخیر که طرح بلیت شناور اجرا شد، مردم استقبال خیلی خوبی کردند که نشان‌دهنده مؤثربودن این طرح است. 

 

نشست خبری فیلم بدون قرار قبلی در مشهد برگزار شد

 

نشست خبری فیلم بدون قرار قبلی در مشهد برگزار شد

 

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->