اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

مستند «در هشتمین روز»، روایتی از زندگی شهید محمد تولایی، در سینما هویزه اکران شد

  • کد خبر: ۱۰۰۷۹۰
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
مستند «در هشتمین روز»، روایتی از زندگی شهید محمد تولایی، در سینما هویزه اکران شد
مستند «در هشتمین روز» به کارگردانی و تهیه کنندگی مبین سعیدی و نویسندگی رضا غریبی برای اولین بار در سینما هویزه اکران شد.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - مستند «در هشتمین روز» به کارگردانی و تهیه کنندگی مبین سعیدی و نویسندگی رضا غریبی برای اولین بار در سینما هویزه اکران شد. این مستند روایتی از زندگی طلبه شهید شیخ محمد تولایی است که به خاطرات خانواده، اقوام، آشنایان، دوستان و هم محله‌ای هایش از او می‌پردازد. شهید «محمد تولایی» طلبه مشهدی بود که در شهریور سال ۹۷ از سوی فردی ناشناس به ضرب چاقو مجروح شد و پس از گذشت دوازده روز بستری در بیمارستان صبح روزسه شنبه، ۲۷ شهریور مصادف با هشتم محرم، به شهادت رسید.

اکران این مستند با استقبال مردمی روبه رو شد. به گونه‌ای که از شروع مستند تا یک ساعت پس از اجرا تماشاچیان وارد سالن شده و حتی عده‌ای ایستاده مستند را تماشا کردند. در این مراسم پس از اکران، ضمن رونمایی از پوستر مستند، از پدر و مادر شهید تولایی با اهدای یک قطعه فرش از حرم مطهر حضرت اباعبدا... (ع) و دو کتاب «مرضیه» و «سلیمانی ها» تکریم وقدردانی شد.

شهید، عاشق شهادت بود

در این برنامه، آیت ا... شیخ علی رضایی تهرانی، مدرس حوزه علمیه به ویژگی‌های اخلاقی شهید تولایی اشاره کرد و گفت: شهید با اخلاص بود و سعی داشت برای رضای خدا کار کند. بخشی از کار‌های خیر او پس از شهادتش مشخص شد.

او ادامه داد: او آنچنان بخشنده و باگذشت بود که روزه استیجاری می‌گرفت و با پول آن به دیگران کمک می‌کرد. این موضوع نهایت ایثار او را نشان می‌دهد. ضمن اینکه او اعلام کرده بود اگر از بیمارستان مرخص شود قاتل خود را می‌بخشد.
به گفته این مدرس، شهید به لباسش احترام می‌گذاشت و هنگام برداشتن و گذاشتن عمامه بر سر، آن را می‌بوسید. شجاع بود و در راه خدا از چیزی هراس نداشت. همچنین در بیان مسائل مختلف رک و صریح بود و پشت سر کسی حرفی نمی‌زد.

او تبلیغ دین را برای شهید بااهمیت دانست و گفت: شیخ تولایی در مسیر تبلیغ به هدف گذاری برای کودکان و نوجوانان تأکید بسیاری داشت. او کاری تخصصی نیز انجام داد و برای آنکه به ناشنوایان آموزش دهد، زبان اشاره آموخت.

آیت ا.. رضایی تهرانی یادآور شد: نماز شب برای شیخ ارزشمند بود و اگر یک روز خواب می‌ماند، ناراحت می‌شد. او اهل مناجات و خلوت بود و در گوشه‌ای از حیاط خانه اتاقکی درست کرده بود و راز و نیاز می‌کرد.
او ادامه داد: شهید عاشق امام حسین (ع) بود و هفت بار به کربلا مشرف شده بود. خدمت به زائر اباعبدا... (ع) برای او اهمیت بسیاری داشت. طوری که در سفری که با خانواده به کربلا رفته بود، چندین بار در روز مسافتی طولانی را طی می‌کرد تا برای زائران یخ تهیه کند.

او به دیگر ویژگی‌های اخلاقی شهید اشاره کرد و گفت: او عاشق شهادت بود و همواره دعا می‌کرد تا در راه خدا شهید شود.

او ادامه داد: شهید ساده زیست بود و سعی بر زندگی معمولی داشت. از طرف دیگر مهمان دوست و با مرام بود و نه تنها در رفاقت کم نمی‌گذاشت، بلکه برای رفاه آن‌ها نیز تلاش می‌کرد. به همین دلیل دوستانش در فراق او بسیار غمگین شدند.
رضــایــی تهــرانـــی یادآور شــــد: در پرونده قضایی شهید شیخ تولایی رهبر معظم انقلاب، شخصا ورود کردند تا این مسئله به طور جدی پیگیری و قاتل او دستگیر شود.

توجه به مظلومیت شهید

مبین سعیدی، تهیه کننده و کارگردان مستند، ۲۲ سال دارد و حدود یک سال است که مسیر مستندسازی را انتخاب کرده است، اما در همین زمان توانسته دو مستند بسازد. اولین مستند مربوط به گروه جهادی پزشکان و پرستارانی است که در مناطق محروم رشتخوار فعالیت دارند و مستند «در هشتمین روز» دومین کار اوست که برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

او در حاشیه این برنامه، در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: با آنکه شیخ محمد تولایی مظلومانه شهید شد، اما تا به امروز آثار مکتوب و تصویری برای گرامیداشت یاد او تولید نشده بود.

او ادامه داد: سال ۹۹ از سمت دوستان شهید در مسجد رضوی به من پیشنهاد داده شد تا مستندی برای او ساخته شود و من هم استقبال کردم. در نتیجه این مستند ۵۳ دقیقه‌ای تولید شد تا مظلومیت شهید و خانواده اش بیان شود. باز بودن پرونده قضایی نیز به ضرورت انجام این کار افزود.

سعیدی در مورد روند اجرای کار گفت: از ۱۳ آبان سال ۹۹ کار تحقیق و بررسی با مطالعه پرونده در شعبه ۲۰۸ دادسرای انقلاب مشهد شروع شد و بازپرس شعبه همکاری خوبی با ما در این زمینه داشت.

او توضیح داد: در این مسیر با شاهدان و افرادی که از واقعه خبر داشتند ارتباط برقرار کرده و با همه مطلعان، دوستان، آشنایان و اقوام شهید مصاحبه شد. روند تولید مستند از زمان شروع تحقیقات تا فیلم برداری و ساخت، یک سال زمان برد و در نهایت ساخت مستند پاییز امسال به پایان رسید.

این کارگردان انتخاب نام مستند را به روز شهادت شیخ تولایی مرتبط دانست و بیان کرد: ایام محرم برای شهید اهمیت بسیاری داشت و می‌خواست محرم آن سال هم ذکر یاحسین (ع) را زمزمه کند، اما در اولین شب محرم به کما رفت و در هشتمین روز نیز آسمانی شد.

به گفته او، نام مستند «در هشتمین روز» علاوه براینکه برگرفته از روز شهادت شیخ تولایی است اشاره‌ای هم به امام هشتم (ع) و شهر مشهد دارد.

سعیدی یادآور شد: تولید مستند درباره پرونده‌های قضایی این چنینی که قاتل شناسایی نشده است و ابعاد امنیتی دارد، سخت است. در واقع با دریافت هر اطلاعات جدیدی یک بعد تازه‌ای در کار به وجود می‌آید. از این رو در تحقیق و پژوهش باید بیشتر تلاش می‌کردیم و سختی کار نیز در همین مسئله بود که بتوانیم همه ابعاد مختلف ماجرا را کامل پوشش دهیم.

او اظهار کرد: در بحث امنیتی ما با فضای بسته‌ای روبه رو هستیم. به این معنا که تمام مباحث بیان نمی‌شود و مردم از مسائل پشت پرده و زحمات و تلاش‌های شبانه روزی نیرو‌های امنیتی و پیگیری آن‌ها مطلع نمی‌شوند.
به گفته سعیدی، شیخ محمد تولایی هنوز به عنوان شهید شناخته نشده و حقوق مادی و معنوی شهید برایش در نظر گرفته نشده و امید است که به زودی این اتفاق رقم بخورد.

او به استقبال مردم از این رویداد هنری و فرهنگی اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما از تماشاگران این مستند طلبه‌ها و مسئولان حوزه‌های علمیه بودند، اما امروز شاهد آن هستیم که مظلومیت شهید برای همه اقشار اهمیت دارد و مستند در «هشتمین روز» نیز توانسته رضایت خانواده شهید و مردم را جلب کند.

ایده‌ای از جنس طلبگی

حجت الاسلام و المسلمین جواد خانی، طراح پوستر این مستند نیز درباره ایده کارش به شهرآرا گفت: برای طراحی این پوستر در ابتدا تصمیم داشتم کاری اجرا کنم که نمای اجتماعی تری داشته باشد و شیخ محمد را در میان مردم به تصویر بکشانم. در نتیجه ایده پردازی شده و چندین اتود زده شد، اما آن ایده به ثمر ننشست و وقفه‌ای برای انجام کار به وجود آمد. او توضیح داد: ایده اصلی پوستر نسخه‌های خطی قدیمی در حوزه‌های علمیه است و تصویر شهید از متن و نوشته‌های کتاب بیرون آمده است.

او ادامه داد: اگر مخاطب دقت بیشتری در پوستر کند، متوجه وجود نوشته‌های نسخه در بافت صورت شهید می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین خانی یادآور شد: طراحی این پوستر نه تنها برای من جذاب بود بلکه با بازخورد‌هایی که از مردم دریافت کردم متوجه شدم مخاطبان نیز توانسته اند با آن ارتباط برقرار کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->