همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد گفتگو با چهره‌پرداز فیلم سینمایی «پرویزخان» به بهانه آغاز اکران آنلاین | داوران فجر کار را نادیده گرفتند تونی لیانگ رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو شد معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر
سرخط خبرها

مطالبات تعدادی از شهروندان مشهدی از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۹۷۸۵۸
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
مطالبات تعدادی از شهروندان مشهدی از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر
این روز‌ها شمارش معکوس اکران فیلم‌های نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد شروع شده است و نشست خبری این رویداد امروز چهارشنبه برگزار شد. در ادامه با حضور در سینما‌های مشهد نظرات و پیشنهادات تعدادی از شهروندان مشهدی را درباره برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم فجر جویا شدیم که پیش روی شماست.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - این روز‌ها شمارش معکوس اکران فیلم‌های نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد شروع شده است و نشست خبری این رویداد امروز چهارشنبه برگزار و جشنواره نیز از ۱۵ بهمن آغاز به کار خواهد کرد. با این همه، به دلیل شرایط کنونی همه گیری کرونا گمانه زنی‌هایی نیز مبنی بر اینکه سالن‌های نمایش با ۳۰ درصد ظرفیت پذیرای مخاطبان باشند مطرح است.

گرچه سال گذشته نیز کرونا مانع از برگزاری جشنواره فجر نشد و تنها این رویداد را با محدودیت‌هایی همراه کرد. امسال نیز علاقه‌مندان به فیلم و سینما منتظر اخبار قطعی و جدول نمایش فیلم‌های جشنواره اند. در ادامه با حضور در سینما‌های مشهد نظرات و پیشنهادات تعدادی از شهروندان مشهدی را درباره برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم فجر جویا شدیم که پیش روی شماست.

تهیه بلیت مهم‌ترین دغدغه

آقای تیموری مرد جوانی است که برای تماشای فیلم «دینامیت» به پردیس سینمایی ویلاژ توریست آمده است. او که هرسال به تماشای فیلم‌های جشنواره فجر می‌نشیند، می‌گوید: گرچه به زمان شروع برگزاری جشنواره نزدیک شده ایم، اما متأسفانه مثل سال‌های گذشته سینما‌های اکران کننده و نحوه فروش بلیت‌ها در لحظات پایانی مشخص می‌شود. به گفته او، سال‌های گذشته تهیه بلیت به سختی انجام می‌شد و به همین دلیل افراد قادر به دیدن همه فیلم‌ها نبودند و به ناچار از میان فیلم‌ها ناگزیر به انتخاب بودند.

او ابراز امیدواری می‌کند که امسال مانند سال‌های گذشته با بازشدن سایت فروش بلیت به ویژه برای فیلم‌های خاص شاهد به راه افتادن بازار سیاه نباشیم. به پیشنهاد او این مشکل با نظارت بیشتر و محدودکردن ظرفیت خرید بلیت برای هر نفر رفع خواهد شد.

این مخاطب سینما ادامه می‌دهد: سرعت در تهیه بلیت حرف اول را می‌زند. سال گذشته صندلی‌های سینما‌های اکران کننده به سرعت کامل شد. او که کرونا را عاملی در خلوت بودن سینما‌های دوره قبل می‌داند، می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در جشنواره سال گذشته به چشم می‌خورد، تکمیل شدن بهترین صندلی‌های سینما در همان لحظه ابتدایی بازشدن سایت و ارائه آن به مهمانان و افراد خاص بود.

فیلم فجر برای مخاطبان خاص

جوان ۲۸ ساله‌ای که در حال تهیه بلیت از سینما هویزه برای فیلم «بی همه چیز» است، این سینما را به دلیل کیفیت صدا و تصویر برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر مناسب می‌داند. او می‌گوید: گاهی در یک سالن صندلی‌هایی قرار می‌دهند تا افرادی که جا ندارند آنجا بنشینند. چنین کاری صحیح نیست و باید با توجه به ظرفیت سالن تماشاگر بپذیرند.

به گفته خانم حاتمی، افزایش قیمت بلیت‌ها هرسال در زمان اکران فیلم‌های فجر سبب می‌شد مخاطبان سینما ریزش کنند که خوشبختانه امسال شاهد این موضوع نبودیم. به گفته او، افزایش تعداد سینما‌ها نیز اقدام مثبتی است در صورتی که فیلم‌های خوب با تعداد سیانس‌های بیشتر به نمایش گذاشته شوند.

این جوان علاقه‌مند به سینما یادآور می‌شود: سال گذشته تعداد سیانس فیلم‌هایی که متقاضی بیشتری داشت محدود بود از این رو تهیه بلیت را با سختی دوچندان همراه‌ می‌کرد.

به باور او، افرادی که برای تماشای فیلم‌های دهه فجر به سینما می‌آیند باید مخاطب خاص باشند تا هنگام فیلم با خوردن تنقلات آرامش تماشاچیان را برهم نزنند.

ضرورت فعالیت همه سینما‌های شهر در فجر

در سینما گلشن نیز بانویی به همراه همسرش منتظر شروع فیلم «منصور» و باز شدن در سالن نمایش هستند. خانم سبحانی به تئاتر و سینما علاقه بسیاری دارد به گفته خودش هرسال برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر لحظه شماری می‌کند، می‌گوید: با وجود برگزاری جشنواره فجر در مشهد، اما هنوز مشهدی‌ها به راحتی نمی‌توانند فیلم‌های مورد علاقه خود را در سینما‌هایی که می‌پسندند تماشا کنند. به طور معمول سینما‌های پرطرف دار، خیلی زود تکمیل می‌شوند و مخاطب مجبور است برای تماشای فیلم سینما‌های دیگر با سالن‌های کوچک را انتخاب کند.

او ادامه می‌دهد: فعالیت سینما‌ها و افزایش تعداد سالن‌ها برای نمایش فیلم در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که شرایط کنونی رو به ارتقاست و می‌توان نگاه امیدوارکننده‌ای به آینده داشت. به باور او، دیر مشخص شدن مسائل مربوط به جشنواره ضمن بلاتکلیف نگه داشتن مخاطب سبب می‌شود بازار شایعات نیز داغ شود و صحبت‌های ضد و نقیضی در این باره رایج شود.

به گفته این مخاطب، برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر باید به دسترسی همه اقشار به سینما توجه کرد. به همین دلیل مردم خواهان آن هستند که همه سینما‌های شهر میزبان جشنواره فیلم فجر باشند.

خوردن تنقلات ممنوع

یکی از تماشاگران سینما آفریقا می‌گوید: در هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با توجه به شرایط همه گیری کرونا فاصله گذاری‌ها رعایت شده بود و سالن‌ها نیز خلوت بود. در واقع این بیماری سبب شد مردم در اماکن عمومی به مسائل بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند و چه خوب است که این روال ادامه داشته باشد. رضا صدر بیان می‌کند: هنوز که جشنواره شروع نشده است برخی از مردم ماسک نمی‌زنند و اگر اخطاری هم به آن‌ها داده شود هنگام تماشای فیلم برای خوردن خوراکی ماسک هایشان را بر می‌دارند که در یک فضای بسته کار مناسبی نیست.

برای فیلم‌های جشنواره فجر باید به این موضوع توجه و خوردن تنقلات در سالن سینما را ممنوع کرد. این علاقه‌مند به سینما با اشاره به سختی تهیه بلیت یادآور می‌شود: زمانی که سایت‌های فروش بلیت باز می‌شود بخشی از ظرفیت صندلی‌ها تکمیل شده است که منطقی در این باره وجود ندارد. سال گذشته نتوانستم بلیت یکی از فیلم‌های مورد علاقه ام را تهیه کنم و به ناچار منتظر ماندم تا طی سال که در سینما‌ها اکران می‌شود آن را تماشا کنم. با این حال دیدن این گونه فیلم‌ها در همان زمان خاص دهه فجر جذابیت بیشتری دارد.

فیلم‌های خوب باید سهم همه مردم باشد

یکی دیگر از مخاطبان فیلم‌های فجر که فعال رسانه‌ای است، تماشای فیلم‌های فجر را برای همه مردم ضروری دانسته و آن را در بالابردن سطح فرهنگ عمومی جامعه تأثیرگذار می‌داند. او می‌گوید: تعداد بلیت‌ها نباید معدود باشد و فیلم‌های پرطرف دار در سیانس‌ها و سینما‌های بیشتری اکران شوند تا همگان بتوانند فیلم‌های خوب و سطح بالا را تماشا کنند.

او تماشای فیلم‌های پرمخاطب را سهم همه مردم می‌داند و بیان می‌کند: گاهی پیش می‌آید یک فیلم در جشنواره با استقبال بسیاری از سوی مردم و همچنین سینماگران و نقادان روبه رو می‌شود، اما طی سال اکران نمی‌شود. در چنین شرایطی افراد فرصت تماشای یک فیلم خوب را از دست می‎دهند. به گفته این مخاطب سینما، قیمت گذاری بلیت‌ها نیز باید متناسب با سطح درآمد خانواده‌ها باشد. همچنین او پیشنهاد می‌کند وزارت ارشاد یارانه‌ای مختص سینما قرار دهد تا مردم بیشتری به سمت سینما‌ها گرایش پیدا کنند.

او یادآور می‌شود: هر سال در مشهد به عنوان دومین کلان شهر ایران تنها منتخبی از فیلم‌های جشنواره نشان داده می‌شود. اطلاع رسانی نیز منسجم و حرفه‌ای نیست و مخاطب سردرگم می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود امسال نظم ساختاری و دائمی برای برگزاری جشنواره فیلم در مشهد به وجود آید تا ضمن رفع مشکلات شأن و منزلت مردم این شهر نیز حفظ شود.

توجه به سرمایه‌های اجتماعی

آقای زرگری طراح گرافیک است و فیلم‌های فجر را همیشه دنبال می‌کند، او با اشاره به ضرورت مردمی ماندن جشنواره می‌گوید: جشنواره فیلم فجر زاییده جشن انقلاب اسلامی است و با این هدف شکل گرفت که یک رویداد فرهنگی هنری صددرصد مردمی باشد. اما با گذشت زمان، از ساختار مردمی خود فاصله گرفت به گونه‌ای که اکنون به یک جشنواره دولتی تبدیل شده است.

جشنواره دیگر رونق گذشته را ندارد و به نظرات مردمی در سیاست گذاری‌ها توجهی‌ نمی‌شود. به گفته او، اطلاعاتی مانند اسامی فیلم ها، جدول اکران، سینما‌های منتخب، قیمت بلیت، مهمانان ویژه، جشن سینمای خراسان، جلسات نقد و بررسی، کارگاه‌های جانبی و ... باید چند روز قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام شوند.

بی توجهی به این موضوع به هیچ شکل شایسته جشنواره‌ای نیست که ۱۸ دوره را در مشهد پشت سر گذاشته است.
این گرافیست که برای تماشای فیلم به سینما اطلس آمده است، یادآور می‌شود: سال گذشته قیمت بلیت در اصفهان ۱۸ هزار تومان بود، اما در مشهد ۳۰ هزار تومان که با اعتراض مردم مشهد همراه بود و مسئولان امر نیز توجهی به آن نکردند در صورتی که می‌توانستند قبل از اتخاذ این تصمیم نظر مردم را هم جویا شوند.

او عیار یک جشنواره را ارزش گذاری به سرمایه‌های اجتماعی آن می‌داند و می‌گوید: اگر جشنواره فیلم فجر با رویکرد کنونی، همین طور کم اعتنا به سرمایه اجتماعی اش یعنی مردم پیش برود، به طور قطع مخاطبان خود را از دست خواهد داد. مردم دوست دارند به نظر آن‌ها احترام گذاشته شود؛ بنابراین سمت و سوی برنامه ریزی‌های ارکان و اجزای جشنواره باید به سمت تحقق انتظارات و مطالبات مردمی پیش رود.


در ادامه بخوانید

کدام فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در مشهد اکران نمی‌شوند؟


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->