روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته مردی که زن دومش را به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت + عکس تولیت آستان قدس رضوی: مرکز درمان ناباروری بشری برای اقشار آسیب‌پذیر که توان مالی ندارند، ایجاد شده است آموزش‌های تخصصی یک‌ساله برای زوجین در آستانه ازدواج برگزار می‌شود هزینه‌کرد ۱۳۴۶ میلیارد تومان برای بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۹ تاکنون وزیر بهداشت در مشهد: مراجعه یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری کشور در سال گذشته مشاوره رایگان روانشناسی برای زوجین در سال اول زندگی مشترک مشکل تک‌جنسیتی سالمندی پیش روی کشور است بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد افتتاح شد + فیلم آیا برای سالمندی جمعیت آماده‌ایم؟ | جمعیت سالمندان جهان تا ۲۵ سال دیگر دو برابر می‌شود حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان‌رضوی دچار حادثه شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید ۲ دارو بر پایه گیاه زعفران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هوس خوردن برخی غذا‌ها نشان‌دهنده برخی کمبودها در بدن شماست ۵ دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) حریق بزرگ انبار چوب در جاده کلات مشهد اطفا شد + عکس حقوق همه بازنشستگان امروز پرداخت می‌شود، بازنشستگان تامین‌اجتماعی نگران نباشند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) چه حرف‌هایی موجب سرد شدن رابطه زوجین می‌شود؟ خانواده و جوانی جمعیت درچشم‌انداز بیست‌ساله مشهد
سرخط خبرها

‌درختان ایستاده می‌میرند، نگران نباشید!

  • کد خبر: ۲۹۸۴۷
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
  • ۲
‌درختان ایستاده می‌میرند، نگران نباشید!
حدود ۱۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور در آتش سوخت، اما رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید طبیعی است و نگران نباشید
محبوبه عظیم زاده/شهرآرانیوز- در روز‌های گذشته تصویر شعله‌های سر به آسمان کشیده آتش در دل جنگل‌های زاگرس تصویر اولی بود که مقابل چشمانمان قرار داشت. سرسبزی و زیبایی و شکوهی که ذره ذره نابود می‌شد، ذره ذره وجود خودمان را هم آب کرد.
 
این نگرانی البته تصویر دوست داشتنی دیگری را هم رقم زد: انسان‌های طبیعت دوست بومی و غیربومی زیادی که خودشان مشغول خاموش کردن آتش شدند، درست مثل همان بانوی اهل اندیکا که با جارو‌های دست ساز یک تنه به جنگ شعله‌های آتش رفت و عکسش در فضای مجازی حسابی دست به دست شد.
 
حالا، بعد از تمام این دلهره ها، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، بعد از اعلام اینکه تاکنون کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع دچار آتش سوزی شده، گفته است: «آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع در شرایط عادی کاملا طبیعی است. از نظر اکولوژیک آتش سوزی در جنگل و مراتع بخشی از زندگی جنگل است. نباید زیاد نگران باشیم و بزرگ نمایی کنیم.» جنگل‌هایی که به گفته محمد درویش، پژوهشگر و کنشگر فعال محیط زیست، عامل تولید ۴۵ درصد آب شیرین کشور ند؛ یعنی ریشه حیات کارون، کرخه، زاینده رود و ....

سرانه جنگل در کشور ما کمتر از متوسط جهانی است
آتش سوزی زاگرس چهارم خرداد اتفاق افتاد و نقاط دیگری از کشور در روز‌های بعد تجربه تلخ مشابهی داشتند. در روز‌های یازدهم تا چهاردهم خرداد برخی از بوستان ها، پارک جنگلی چیتگر و بخشی دیگر از فضای سبز تهران هم طعمه آتش شد. شهر‌هایی مثل اهواز، زاهدان و بوشهر هم مصون نماندند. آن طور که علی ربیعی، سخن گوی دولت، گفته فقط از اولین روز اولین ماه سال ۹۹ تا هفدهم خرداد، کشور زیبایمان ۳۷۴ فقره حریق را تجربه کرده است.
 
جالب است بدانید که برخلاف تصوری که مبنی بر زیاد بودن سرانه جنگل و فضای سبز در کشور وجود دارد، میزان رویشگاه‌های جنگلی در ایران حدود ۱۷ صدم هکتار در ازای هر ایرانی برآورد می‌شود. یعنی با توجه به میانگین جهانی‌ای که سهم هر یک از ساکنان کره زمین را حدود ۸ دهم هکتار مشخص کرده است، میزان سرانه جنگل در کشور ما کمتر از یک چهارم متوسط جهانی است. به این معنا که واقعا باید نگران صیانت و حفاظت از آن بود.

ساختمان به جای درخت
آتش سوزی‌های سریالی اخیر واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت و هنوز هم دارد، هم از جانب مردم و هم از جانب چهره‌های معروف. در این بین، توئیت‌ها و کامنت‌های فراوانی رد و بدل شد. عده‌ای در ابتدای این اتفاق آتش سوزی اخیر را با آتش سوزی چند وقت قبل در استرالیا مقایسه کردند و نسبت به بی واکنشی عمومی در این مورد گفتند: «می دونین چرا کسی دلش به حال جنگلای زاگرس نمی‌سوزه؟ چون اینجا اصلا کوالا نداره.» یا «چرا باید نگرانی وجود داشته باشه؟ درختا از بین می‌رن جاشون ساختمون سبز می‌شه دیگه.»
 
صحبت اخیر کلانتری هم البته واکنش‌های مردمی زیادی را به دنبال داشت. کاربری نوشته بود: «می شه بگید کجا و چه جوری باید بسوزه که بشه ابراز نگرانی کرد؟» و دیگری گفته بود: «شما بگو یک هکتار، بگو یک درخت، بگو یک برگ. باور کن برای همین هم باید نگران بود. چی می‌مونه برای آینده؟»

لطفا این مرتبه غافلگیر نشوید
به دنبال شعله‌هایی که به جان درخت‌ها افتاد، صحبت‌های زیادی از عمدی بودن یا نبودن آن شد و در ادامه، نقشی که خودمان می‌توانیم برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی ایفا کنیم. انداختن یک ته سیگار در جنگل، رها کردن شیشه در طبیعت و عمل کردن آن مثل یک ذره بین پرقدرت در مقابل نور خورشید، افروختن آتش در طبیعت و بدتر از آن مطمئن نشدن از خاموشی آن قبل از ترک طبیعت عوامل مهمی است که می‌تواند مقدمات یک آتش سوزی مهیب و فاجعه بار دیگر را فراهم کند. آن طور که کارشناسان محیط زیست می‌گویند ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها به علت عوامل انسانی رخ می‌دهد و ۱۰ درصد آن به خاطر عوامل طبیعی.
 
بااین حال، بد نیست در انتها از رئیس سازمانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارد و تمام دست اندرکاران این حوزه بپرسیم در مقابلِ این حجم از طبیعی در نظر گرفتن وقایع، برای توسعه و بهبود آن چه کاری صورت گرفته است؟ چقدر قرار است به تنها پارک ملی مان در شمال کشور بها بدهیم تا اتفاق مشابهی را تجربه نکند؟
 
آیا هنوز واقعا جای نگرانی وجود ندارد؟ آن هم در شرایطی که می‌دانیم بارش‌های فراوان و ترسالی خوبی را پشت سر گذاشتیم، هم اکنون مناطق دیگری در کشور وجود دارند که مستعد چنین پیشامدی هستند و با آغاز فصل گرم و شدت گرفتن گرما، باید تدابیر خوبی برای پیشگیری از بروز چنین فاجعه‌ای اندیشیده شود؛ نگرانی‌ای که اگر پیش از این نیز وجود داشت، شاید از بروز این حادثه تلخ و جبران ناپذیر جلوگیری می‌کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
1
به سوابق این فردنگاه کنید!این جنایتکارزیست محیطی هست!همان مجری طرح طوبی هست !اولین تکه تکه کردنهای جنگل هاودست درازی به طبیعت ومنابع طبیعی ایران!یک خائن بالفطره که پروانه شکارگونه های بزوکل وقوچ کوهی روبه قیمت صدهزاردلاربه جاسوسان غربی تحت نام فعالان زیست محیطی که دراصل برای شناسایی مناطق نظامی به ایران می آمدندباسمت رئیس سازمان محیط زیست وباهمراهی وهم دستی معاونانش به این جاسوسان میفروخت!
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
1
به سوابق این فردنگاه کنید!این جنایتکارزیست محیطی هست!همان مجری طرح طوبی هست !اولین تکه تکه کردنهای جنگل هاودست درازی به طبیعت ومنابع طبیعی ایران!یک خائن بالفطره که پروانه شکارگونه های بزوکل وقوچ کوهی روبه قیمت صدهزاردلاربه جاسوسان غربی تحت نام فعالان زیست محیطی که دراصل برای شناسایی مناطق نظامی به ایران می آمدندباسمت رئیس سازمان محیط زیست وباهمراهی وهم دستی معاونانش به این جاسوسان میفروخت!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->