انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند میدان امام علی (ع) به امام حسن (ع) بسته شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از سکه ولایت عهدی امام رضا(ع) در مشهد کشف ۴۰ کیلوگرم چای تریاکی در فرودگاه امام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حضور ۳۸۰ پزشک و پرستار در شهرستان‌های خراسان‌رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی حوزه سلامت مشهد برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از سیلاب بیش از ۴ هزار تماس با اورژانس مشهد درپی بارش باران‌های سیل‌آسا خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی سامانه بارشی اخیر به بخش کشاورزی خراسان‌رضوی تاکنون (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نسخه طب ایرانی برای سرطان

  • کد خبر: ۲۲۶۱۳۷
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
نسخه طب ایرانی برای سرطان
سرطان یکی از علل شایع مرگ و میر به شمار می رود و می تواند ارگان های مختلف بدن را درگیر کند و با عوارض جسمی و روحی متعددی همراه است. با توجه به اهمیت و شیوع بالای این بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن نقش عمده ای در تضمین سلامت جامعه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واژه سرطان به معنی خرچنگ، به بیماری اطلاق می‌شود که در آن رشد غیرقابل کنترل سلول‌های غیرطبیعی بوجود می‌آید. در این بیماری، سلول‌های سرطانی با ازدست دادن کنترل خود بر روی چرخه سلولی، به طور مداوم تکثیر می‌شوند.

دکتر فاطمه محجوب عوامل به وجود آورنده سرطان را شامل عوامل درونی مانند موتاسیون (جهش های) ژنتیکی و وراثت، تغییرات هورمونی، تغییرات سیستم ایمنی و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، تماس با مواد شیمیایی، ابتلا به برخی عفونت ها، تشعشعات و غیره. برشمرد و اظهار کرد: طب ایرانی به عنوان یک مکتب جامع نگر و مبتنی بر حکمت دارای اصول و مبانی نظری و عملی در باب حفظ تندرستی و درمان بیماری‌ها است.

وی از منظر طب ایرانی، برای نگاه داشت سلامتی رعایت ۶ اصل در زندگی روزمره شامل هوا، حرکت و سکون، خواب و بیداری، تغذیه، احتباس و استفراغ (پاکسازی) و کنترل مسائل روانی ضروری دانست و تصریح کرد: با نگاهی به توصیه‌های حکما در طب ایرانی به درستی این حقیقت دریافت می‌شود حفظ سلامتی معطوف به عوامل همه جانبه‌ای در زندگی است و از هوایی که تنفس می‌شود تا اغذیه و اشربه مورد استفاده که همه موارد باید مورد توجه لحاظ گردد.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این مکتب نگاه تک بعدی به ساحت جسمانی بدن ندارد بلکه توجه به ساحت روحی و روانی و ذهنی را مهم می‌داند و اختلال در آن را سرآغاز بسیاری از بیماری‌ها قلمداد می‌کند.

دکتر محجوب تصریح کرد: برای پیشگیری از سرطان باید از مصرف غذا‌های غلیظ از جمله سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، غذا‌های کنسروی، مداومت بر خوردن گوشت گوساله، گوشت‌های مانده ونمک سود، قارچ، نان باگت پرهیز شود.

وی افزود: مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه از جمله نعنا، ریحان، بادرنج، جعفری، گشنیز، کاهو، هویج، سیب، به، انار، نارنگی و پرتقال بدلیل اثرات مفید متنوعی که در بدن دارند و نیز خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند در پیشگیری از سرطان نقش موثری داشته باشد.

دکتر محجوب با بیان اینکه آلودگی‌های هوا موجب اختلال عملکرد تنفس در ریه و در سطح کوچکتر موجب اختلال تنفس سلولی در افراد مستعد می‌شود و خود زمینه ساز فرایند اکسیداتیو است خاطر نشان کرد: استنشاق هوای پاک و عاری از آلودگی در احیای فرایند‌های سلولی و جلوگیری از اکسیداسیون نقش دارند.

وی با ذکر این نکته که توجه به امر دفع مواد زائد در بدن ضرورت دارد، افزود: یبوست یکی از مصادیق احتباس فضولات در بدن است و می‌توان با مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و غذا‌های حاوی فیبر مانند انواع سوپ‌ها و آش‌ها از ایجاد آن پیشگیری کرد.

دکتر فاطمه محجوب پرهیز از بی تحرکی و داشتن برنامه منظم ورزشی را، مانع از بروز چاقی دانست و تاکید کرد: در تحقیقات جدید چاقی به عنوان عامل خطر برای برخی سرطان‌ها شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اضطراب، استرس، خشم‌های فروخورده، تحریک پذیری از جمله عواملی هستند که بدن را مستعد سوءمزاج‌های مختلف می‌کند.

وی ادامه داد: انجام تنفس‌های طبی، شنیدن موسیقی و نغمه‌های ملایم و مفرح، هم نشینی با بزرگان و عالمان، انجام کار‌های هنری و طبیعت گردی و ارتباط معنوی با خالق یکتای هستی، از جمله کار‌هایی است که در کاهش تنش‌های ذهنی و فکری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->