اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟
سرخط خبرها

۴۰۰۰ نخبه در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند

  • کد خبر: ۲۱۵۵۴۹
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
۴۰۰۰ نخبه در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند
شناسایی نخبگان مدارس خراسان‌رضوی در دستورکار بنیاد نخبگان قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز «در خراسان‌رضوی ظرفیت پنهانی از نخبگان داریم که هنوز شناسایی نشده‌اند.» این جمله را سیدعبدالکریم سجادی گفت که بیش از دو سال است عهده‌دار مسئولیت بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی است. او ادامه داد: متأسفانه توزیع جغرافیایی خوبی را در نخبگان استان شاهد نیستیم و بیشتر نخبگان از شهر مشهد هستند؛ باوجود‌این سعی می‌کنیم که در روستا‌ها و شهر‌های کوچک نیز برای شناسایی این افراد اقدام کنیم، اما به‌دلیل دوری مسافت تا‌به‌حال کمی از این موضوع غافل شده‌ایم.

سجادی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه شاید وجود دو دانشگاه بزرگ فردوسی و علوم‌پزشکی در مشهد از دلایل دیگری باشد که بیشتر نخبگان استان از مشهد هستند، اظهار کرد: در‌این راستا طرح ایران‌گشت را با کمک آموزش‌و‌پرورش اجرا می‌کنیم که در قالب این طرح، دانش‌آموزان شهر‌های کوچک و روستا‌ها مشخص می‌شوند و به اردو‌های یک یا دوروزه می‌روند تا افراد نخبه شناسایی شوند.

اجرای «ایران‌گشت» در سال آینده

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی با بیان اینکه طرح ایران‌گشت با وجود اینکه امسال شروع شد، به‌دلیل کمبود بودجه متأسفانه خیلی محدود بود، افزود: احتمالا در اردیبهشت‌ماه سال آینده ایران‌گشت را با تعداد بیشتری اجرا می‌کنیم. طرح‌های جهادی نیز داریم که در قالب آن نخبگان را به شهر‌ها و روستا‌های کوچک می‌بریم، مشکلات آن‌ها را شناسایی و بعد در بنیاد در مورد آن‌ها کار می‌کنیم.

۵۰۰ نخبه فعال در خراسان‌رضوی

«افراد دارای استعداد‌های برتر» تعبیر دیگری است که سجادی برای افراد نخبه به کار برد و گفت: این بنیاد سابقه هفده‌ساله دارد و زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال فعالیت است. از ابتدای تأسیس تاکنون ۴ هزار نفر نخبه در خراسان‌رضوی شناسایی شده‌اند که شاید اکنون حدود پانصد نفر از این تعداد فعال هستند و مابقی آن‌ها دیگر کار تخصصی خود را ادامه نداده‌اند یا از این استان رفته‌اند.

او هدف این بنیاد را حمایت از افرادی دانست که به نسبت هم‌سن‌و‌سالان و هم‌ردیف‌های خود دارای استعداد‌های برتری هستند و بیان کرد: از ۱۰‌سالگی به‌دنبال شناسایی افراد نخبه هستیم که در این حوزه با همکاری آموزش‌و‌پرورش اقدام می‌شود و در‌این‌رابطه سقف سنی برای حمایت از یک نخبه تعیین نشده است. سجادی گفت: زمانی که افراد وارد دانشگاه می‌شوند، به‌موازات اینکه نسبت به شناسایی نخبگان اقدام می‌کنیم، سعی در پرورش آن‌ها نیز داریم. در‌واقع از طریق طرح‌های مختلفی که در بنیاد انجام می‌دهیم، استقلال‌رأی و اعتماد‌به‌نفس را در این افراد بیشتر می‌کنیم و آن‌ها را با کار گروهی آشنا و خودباوری را در آن‌ها زنده می‌کنیم.

ضرورت تأثیرگذاری اجتماعی ایده یک نخبه

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی با بیان اینکه بیشترین مخاطبان ما در طرح‌های بنیاد نخبگان، دانشجویان و اساتید دانشگاه هستند، گفت: این مهم به این دلیل است که این افراد از نظر سنی، فکری و تخصصی به مرحله‌ای رسیده‌اند که ایده آن‌ها می‌تواند تأثیرگذاری اجتماعی بیشتری داشته باشد؛ همچنین طرح‌های مختلفی داریم که هرکدام به روشی سعی در بازپروری، آموزش، توانمندسازی و تبدیل افکار و ایده‌های آن‌ها به یک نمونه یا الگو را دارد. در‌واقع هدف این است که ایده نخبگان عملی شود.
وی درباره اینکه بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی شعبه‌ای در شهرستان‌های استان ندارد، بیان کرد: هرکس بخواهد ثبت اختراعی داشته باشد، یا باید به‌صورت حضوری به بنیاد نخبگان مراجعه کند یا وارد سامانه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->