آغاز به کار جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
سرخط خبرها

نگاهی به سریال «مرداب» و دلایل اقبال به آن

  • کد خبر: ۱۹۶۱۸۷
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
  • ۵
نگاهی به سریال «مرداب» و دلایل اقبال به آن
چرا سریال «مرداب» با اقبال مخاطبان مواجه شده است؟

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز با پخش هفت قسمت از سریال تلویزیونی «مرداب»، این مجموعه حالا به یکی از عناوین مهم و پرطرف دار شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است؛ اثری که با ضرب آهنگ بالا و استاندارد‌های مطلوب در جلب نظر مخاطبان این رسانه، به قسمت‌های مهم خود می‎رسد. «مرداب» در میان سریال‌های خانگی یک شاهکار تمام عیار نیست، اما آن قدر قواعد را در فیلم سازی رعایت می‌کند که بتواند بینندگان را با خود همراه کند. این موفقیت نسبی، بیش از هر چیز، به نام نفر اول پروژه نوشته می‌شود که با بهره گیری از تجربیات خود، توانسته است محصولی سرحال و پذیرفتنی را به مردم تقدیم کند.

برزو نیک نژاد کارگردان سال خورده‌ای نیست، اما مشخصا مردی باتجربه به حساب می‌آید که -نسبت به سال‌های فعالیتش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی- فیلم ساز پرکاری قلمداد می‌شود. علاوه بر سمت‌هایی مثل دستیاری کارگردان و نویسندگی، در کارنامه کاری نیک نژاد حدود ۱۰ سریال و پنج فیلم هم به چشم می‌خورد که این آمار، برای یک بازه زمانی حدودا بیست ساله، نسبتا زیاد است.

آخرین تجربه کارگردانی برزو نیک نژاد در شبکه نمایش خانگی، واجد ویژگی‌هایی است که بیش از هر چیز، از نقش آفرینی یک مرد باتجربه در رأس این پروژه حکایت دارد؛ گویی تجربیات متوسط و حتی ضعیف سال‌های گذشته، در کارگردان «دردسر‌های عظیم» رسوب کرده است و او حالا می‌تواند با چشم اندازی وسیع و آگاهی مناسب از ذائقه مخاطبان ایرانی، به مقبولیت بیشتری دست پیدا کند.

«مرداب»، برخلاف اغلب تجربه‌های سریالی برزو نیک نژاد، یک مجموعه کمدی نیست؛ برعکس، دارای فضایی مهیب و دلهره آور است. تجربه این ژانر تازه، یعنی گونه حادثه‌ای و معمایی، نشان دهنده شجاعت فیلم سازی است که به درستی فهمیده برای باقی ماندن در میدان رقابت، لازم است ریسک تولید شکل‌های دیگری از سریال سازی را هم به جان بخرد. قصه «مرداب» کاملا با استاندارد‌های سریال سازی به رشته تحریر درآمده است و شاخه‌های فیلم نامه به نحوی روی یک تنه واحد سوار شده اند که به سختی می‌توان بازیگر نقش اول را انتخاب کرد.

در واقع «مرداب» مجموعه‌ای چندوجهی است که در آن، چندین شخصیت با سرگذشت‌ها و مؤلفه‌های شخصیت پردازی مختلف، بنا به ضرورت در یک نقطه به هم می‌رسند. از خواهر و برادر ساده لوحی که درگیر خلاف کاری‌های خرد هستند گرفته تا پلیس رشوه بگیر، مافیای بی رحم، دختر جوان و بی پناهی که از زندان آزاد نشده درگیر ماجرایی تازه می‌شود و برادران بی سرپرستی که یک مرد شرور آن‌ها را به فرزندخواندگی گرفته است، همگی بر سر معامله یک سنگ قیمتی، وارد چالش «مرداب» می‌شوند.

این شیوه انتخاب پی رنگ در اغلب سریال‌ها جواب می‌دهد و موجب بالا رفتن ریتم قصه و تنوع در متن سریال می‌شود که حسابی به مذاق مخاطبان خوش می‌آید؛ چیزی شبیه به وضعیت سریال «کرگدن» به کارگردانی کیارش اسدی زاده که با استقبال نسبی بینندگان همراه شد.

یکی دیگر از انتخاب‌های درست کارگردان «مرداب» که به این سریال رنگ و بویی متفاوت بخشیده، خارج کردن مجموعه از پایتخت و بردن آن به لوکیشن‌های غیرشهری است. انتخاب موقعیت‌های مکانی شمال کشور، بالاخص کلبه‌ای که در مرداب قرار دارد و لوکیشن معامله سنگ، به جذابیت بصری این مجموعه کمک شایانی کرده است. علاو ه بر این، کیفیت فیلم برداری، نور و طراحی صحنه هم در «مرداب» بسیار بهتر از آثار قبلی برزو نیک نژاد است و نشانه‌هایی از وسواس هنری و ظرافت فنی در آن، به مثابه یک گام مهم رو به جلو مشهود است.

سریال جدید نیک نژاد مشخصا خالی از ستاره‌های پرطرف دار و گران قیمت سینمایی است؛ به این معنا که هیچ بازیگری در آن حضور ندارد که مخاطبان، صرفا به واسطه نام و محبوبیت او، برای دیدن «مرداب» مجاب شوند؛ با این حال در تیم بازیگران این سریال، هم انتخاب، هم عملکرد هنرپیشه‌ها در حالت بهینه قرار گرفته است. مهم‌ترین ستاره این مجموعه شهرام حقیقت دوست است که اگرچه در ادای لهجه کمی لنگ می‌زند، هم اجرایی گرم و بامزه دارد، هم در سکانس تیراندازی با ترسی که در چهره منعطف خود منعکس می‌کند، توانسته است نظر بینندگان را جلب کند.

در کنار این بازیگر کارکشته، چهره‌هایی همچون امیر جعفری (بعد از «قهوه ترک» و «جیران»)، پانته آ پناهی‌ها (بعد از «مترجم»)، یسنا میرطهماسب (بعد از «ملکه گدایان»)، مهدی هاشمی (هم زمان با سریال ضعیف «سایه باز») و حامد کمیلی (بعد از «خوب، بد، جلف: رادیو اکتیو» و مجموعه ناتمام «قبله عالم») هم حضور دارند که «مرداب» یکی از بهترین بازی‌های کارنامه آن‌ها در سال‌های اخیر است. به این فهرست الیکا ناصری را هم اضافه کنید که با «یاغی» به محبوبیت رسیده بود و حالا، در نقشی پرچالش، به دل مخاطبان می‌نشیند.

اجرای هنرپیشه‌های فرعی و عبوری سریال نیز در مقایسه با اغلب آثار نمایش خانگی، بهتر و حاکی از دقت کارگردان به جزئیات است. با این همه نمی‌توان منکر این موضوع شد که حضور الهام اخوان در سومین اثر برزو نیک نژاد همچنان ناموجه است و توانایی‌های این بازیگر به مراتب عقب‌تر از ظرفیت‌های دراماتیک نقشش به نظر می‌رسد. ستاره پسیانی و مجتبی پیرزاده نیز دو بازیگر دیگر این مجموعه هستند که انتظارات را برآورده نمی‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شقایق صادقی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
0
0
توهین که نمیشه کرد چون منتشر نمیکنید فقد خیلی فیلمای مسخره ای میسازین که ورداشتین حیوون زبون بسته رو با این که میدونید تماشاگرا همه حامی حیواناتن و دلشون میسوزه توی فیلم سگ و جنگ انداختین واااااقعا متاسفم براتون
مهربانو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
من دیشب قسمت ۴ رو دیدم سوال قسمت ۱تا۳ رو کی پخش کردن؟
محسن زارع
United States of America
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
0
یعنی اگر یه نفر رو ساعت 5 صبح از صف نونوایی بر میداشتن میگفتن برو یه فیلم بساز از این بهتر میشد!
انقدر سطح شعور مردم رو پایین در نظر میگیرن این نویسنده ها و فیلم سازا که آدم تعجب میکنه
واقعا اگر این فیلم تو ژانر طنز بود قابل قبول تر بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
0
افتضاح بود ...خیلی مسخره بود ...
پروانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
افتصاح و مسخره ترین سریال ممکن حیف وقت وپول آدم حیف
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->