ویدئو | تصاویری از انتقال پیکر شهدای حاضر در بالگرد حامل رئیس جمهور تمامی امتحانات نهایی دانش آموزان امروز برگزار خواهد شد(۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) کار شناسایی پهپاد ترکیه‌ای ‌‌در منطقه سقوط بالگرد با مشکل مواجه شد‌  اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر قاتل بی رحم پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد بازداشت شد همراهی نکردن قشر متوسط جامعه با نهضت افزایش جمعیت متادون سالانه جان ۳ هزار نفر را می‌گیرد ریزش آوار ساختمان در حال تخریب + تصویر (۳۰ اردیبهشت) تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) کشف ۱۴۰۰ گرم تریاک از معده یک قاچاقچی در بجستان (۳۰ اردیبهشت) سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل‌زدگان مشهد را برعهده گرفتند ادامه بارندگی و مه تا فرداشب در منطقه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور بازداشت زن‌وشوهر کلاهبردار (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی
سرخط خبرها

سد‌های خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد ذخیره دارد

  • کد خبر: ۲۲۶۹۰۴
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
  • ۱
سد‌های خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد ذخیره دارد
برخلاف سد‌های کشور و افزایش بارندگی‌ها، وضعیت ذخایر سد‌های استان نگران‌کننده است.

به گزارش شهرآرانیوز «کمبود آب جنوب سیستان‌و‌بلوچستان تا چهارسال آینده رفع می‌شود»، «۸۱‌درصد کل مخازن سد‌های خوزستان آب‌گیری شده است»، «یازده سد کشور به پرشدگی ۱۰۰‌درصدی رسیده‌اند»، «هفت سد کردستان سرریز شدند» خیلی دوست داشتیم که حداقل یکی از این خبر‌های خوب که از دل بارش‌های بهارانه امسال بیرون آمده است، مربوط به مشهد و استان خراسان‌رضوی باشد، ولی متأسفانه این‌طور نیست و گزارش ۱۶‌اردیبهشت‌ماه‌۱۴۰۳ وزارت‌نیرو از میزان پرشدگی سد‌ها نشان می‌دهد که آب‌وهوای اردیبهشتی و بارش‌ها خیلی تأثیری روی وضعیت آبی مشهد نگذاشته است و همچنان دو سد مهم استان، یعنی طرق و دوستی، روی‌هم فقط ۲۰‌درصد آب دارند و تابستان امسال هم قطعا بحران خواهیم داشت.

نامی از ۲ سد دوستی و طرق در میان ۲۸‌سد نیست

وزارت‌نیرو که از اول امسال به‌صورت منظم از میزان پرشدگی سد‌های مهم کشور گزارش منتشر می‌کند، شانزدهم اردیبهشت و پس از پایان‌یافتن تقریبی بارش‌های سراسری آخر هفته در کشور، یک گزارش دیگر از وضعیت سد‌های مهم کشور منتشر کرد. در آخرین گزارشی که به دست رسانه‌ها رسیده است، ۱۰ سد مهم کشور به‌صورت ۱۰۰ درصدی پر شده‌اند و هجده سد هم تا‌امروز بیش از ۵۰‌درصد از ظرفیتشان پر از آب است.

با‌این‌همه، اما نامی از دو سد دوستی و طرق در میان ۲۸‌سد نیست. براساس این گزارش سد دوستی فقط ۷‌درصد، معادل ۸۸‌میلیون مترمکعب، آب دارد و وضعیت آن در مقایسه با هفت روز گذشته تغییری نداشته است و پرشدگی سد طرق هم بدون تغییر کماکان ۱۳ درصد است و فقط ۴‌میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است. این درحالی است که سد دوستی و طرق در سال گذشته به ترتیب ۴۳ و ۲۹‌درصد بیشتر از امسال آب داشته‌اند.

اما نه‌فقط دوستی و طرق که اوضاع‌واحوال ذخیره آب در مابقی سد‌های استان هم مناسب نیست؛ بر‌اساس آن چیزی که در آمارنامه آب استان آمده است، همه سد‌های خراسان رضوی روی همدیگر فقط ۱۰‌درصد، یعنی ۱۵۵‌میلیون مترمکعب، آب دارند، درحالی‌که سال گذشته و در‌همین‌موقع این عدد ۲۴۶‌میلیون مترمکعب بوده است.

سد‌های تأمین‌کننده آب مشهد، دوستی، ارداک، طرق و کارده، هم وضعیت مشابهی دارند و اوضاع آنها هم با ۸‌درصد پرشدگی بحرانی است و شواهد نشان می‌دهد که برای تأمین آب مشهد، به‌ویژه در تابستان خیلی نمی‌شود روی سد‌ها حساب کرد؛ چون اکنون فقط ۱۰۱‌میلیون مترمکعب آب پشت این سدهاست که ۷۶‌میلیون مترمکعب از سال‌۱۴۰۲ کمتر است.

میزان بارش‌ها، ۹۳‌درصد بیشتر از سال گذشته

از اول مهرماه سال گذشته که سال آبی آغاز شده است تا دیروز در مشهد ۱۵۸‌میلی‌متر بارش ثبت شده است که ۹۳‌درصد بیشتر از سال گذشته است، ولی هنوز هم در مقایسه با دوره آماری بلند‌مدت هنوز ۲۷‌درصد کاهش بارندگی داریم؛ مسئله‌ای که در آخرین گزارش وزارت نیرو از وضعیت سد‌های کشور به آن اشاره شده است. 

طبق آنچه که در این گزارش آمده است، با وجود بارش‌های خوب در بهار امسال، هنوز یازده استان کشور دچار کم‌بارشی هستند که خراسان‌رضوی یکی از این یازده استان است که ۲۴‌درصد کاهش بارش داشته است و همین موضوع باعث و بانی بحران آب در خراسان‌رضوی و شهر مشهد در این دو‌سه سال اخیر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نصیرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
0
0
این چه وضعشه هرچی بارون میاد اصلا توانایی هدایت و جمع اوری اب ها رو ندارید و این همه بارندگی فایده نداره چرا فشارش باید روی مردم بیاد؟ عوضش جلوی پر کردن استخر توی خونه های مرفه رو بگیرید نه اینکه باز اب رو جیره بندی کنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->