برخورد پراید با تریلی در خواف ۲ کشته داشت + عکس اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید
سرخط خبرها

لوازمی که امنیت خودروها در برابر سرقت را بیشتر می‌کند

  • کد خبر: ۱۸۳۳۶۱
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
لوازمی که امنیت خودروها در برابر سرقت را بیشتر می‌کند
مهم‌ترین لوازمی که این روز‌ها برای امنیت خودرو‌ها باید استفاده کرد.

به گزارش شهرآرانیوز «دلم هری ریخت! دیدم سیمی از کاپوت خودرویم بیرون زده است؛ اما فقط همان سیم آویزان بود و این بار سارق نتوانسته بود چیزی از خودرویم ببرد. دفعه پیش که باتری خودرویم را دزدیدند، برای کاپوت قفل گذاشتم.» شهروندی هم می‌گوید که بعد از شش‌ماه، خودروی سواری‌ام را از پارکینگ منزل، بیرون آوردم، اما متأسفانه همان روز سرقت شد و ۴۵ روز بعد، پرایدم درحالی پیدا شد که متعلقاتی مانند دستگاه سی‌ان‌جی، ضبط خودرو و یک صندلی کودک را برده بودند، اما در کمال تعجب باتری خودرو سر جایش بود.

در یک اتفاق عجیب هم سارقی که قصد دزدیدن وسایل داخل صندوق عقب خودروی ۴۰۵ را داشته و موفق نمی‌شود، شیشه‌های خودرو را از روی عصبانیت می‌شکند و با این اقدام نزدیک به ۹ میلیون تومان خرج روی دست صاحب این خودرو می‌گذارد! ممکن است هر کدام از ما برای یک بار هم که شده با چنین تصویری یا حتی دلهره‌آورتر از این رو‌به‌رو شده باشیم، آن هم در برابر سارقانی که گاهی در هنگام اعتراف با وقاحت تمام، حتی زبان به طنز گشوده و گفته‌اند که فقط در یک صورت، خودروی شما را نخواهیم دزدید: اگر در خودرویتان خوابیده باشید!

در هر صورت نمی‌توان دست روی دست گذاشت و برای خودرو‌های کم امنیت، اما گران‌قیمتی که در برابر سرقت، بی‌دفاع هستند، کاری انجام نداد. بماند که با یک حساب سرانگشتی و با جمع زدن لوازم ضد سرقت خودرو، به عدد حدود ۷ میلیون تومان می‌رسیم، البته کم پیدا می‌شوند افرادی که از تمام این تجهیزات در خودروی خود بهره ببرند، اما وقتی این عدد را کنار ۳ هزار تماس روزانه شهروندان برای گزارش تخلفات به سامانه ۱۱۰ بگذاریم و بدانیم که تماس برای سرقت، رتبه سوم این تماس‌ها را دارد، شاید برای تجهیزکردن خودرویمان، تصمیم بهتری بگیریم.

فقط هفته‌ای ۳ ردیاب می‌فروشیم

این روز‌ها کمتر خودرویی را می‌توان پیدا کرد که دزدگیر روی آن نصب نشده باشد. درواقع همین دزدگیر ساده و معمولی خیلی اوقات جان خودرو‌ها را نجات می‌دهد. هرچند از کارانداختن آن عمل دشواری نیست، اما وقت تنگ است! چرا سارق باید خودش را به دردسر بیندازد؟ پس عطایش را به لقایش بخشیده و خودرویی را پیدا می‌کند که دزدگیر روی آن نصب نشده باشد. دزدگیر فقط یک ابزار امنیتی لازم است، اما کافی نیست!

با گشتی در بازار خرید و فروش انواع دزدگیر و ردیاب‌ها در خیابان سعدی، می‌شنویم که از چهار سال گذشته، نصب ردیاب روی خودرو‌ها برای جلوگیری از سرقت، طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. در این باره آمار جالبی هم وجود دارد که نشان می‌دهد مردم واقعا به دنبال افزایش ایمنی خودرو‌های خود هستند، اما مسائلی سر راه است.

یکی از فروشندگان لوازم ایمنی خودرو در این باره می‌گوید: ما هر روز برای خرید ردیاب، مراجعه‌کننده داریم، اما فقط هفته‌ای سه دستگاه می‌فروشیم! او اضافه می‌کند: مردم برای خریدن مایحتاج زندگی‌شان مانده‌اند و متأسفانه دیگر پولشان به تأمین امنیت خودروهایشان نمی‌رسد. طبق گفته این فروشندگان، ردیاب‌ها با توجه به کارایی‌شان از ۶۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

ردیاب، بهترین ابزار

اما فروشندگان لوازم ایمنی خودرو معتقدند، ردیاب، بهترین ابزار برای حفظ امنیت خودرو است. درواقع انواع قفل‌ها و دزدگیر‌ها جنبه پیشگیری از سرقت را دارند، ولی جی‌پی‌اس امکان تشخیص دقیق خودرو در هر زمان و مکان را فراهم می‌کند. درواقع شما با نصب ردیاب خیالتان از قبل و بعد از سرقت خودرو راحت است، چرا که به‌محض باز شدن در خودرو یا روشن شدن آن توسط شخصی دیگر، هشداری روی تلفن همراهتان ارسال می‌شود و شما در همان لحظات ابتدایی، متوجه سرقت خودرویتان می‌شوید. علاوه بر این، با توجه به اینکه اغلب ردیاب‌ها مجهز به جی‌پی‌اس هستند، در صورتی که اینترنت موجود باشد، می‌توانید به‌صورت آنلاین به موقعیت خودرو بر روی نقشه دست پیدا کنید.

یک کاربرد مهم دیگر ردیاب‌ها؛ کنترل خودرو است. یعنی می‌توان برق خودرو را قطع کرد تا خودرو بعد از خاموش شدن دیگر روشن نشود. اما دزدگیر‌های ساده چه قیمتی دارند. دزدگیر‌های با حساسیت پایین‌تر بین ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. دزدگیر‌های پیشرفته که تا برد ۳ کیلومتر را هم جواب می‌دهد، بین ۶ تا ۸ میلیون تومان می‌ارزد. اما به گفته فروشندگان دزدگیر و ردیاب‌ها، بهترین کار، نصب ردیاب در کنار یک دزدگیر ساده روی خودرو است که در مجموع با ۵ میلیون تومان می‌توانید هر دو را داشته باشید.

دزدیدن باتری خودرو سرقتی متداول

دزدیدن باتری خودرو یکی از متداول‌ترین نوع سرقت خودروهاست که استفاده از قفل کاپوت، راه‌حل این مشکل خواهد بود. در هفته گذشته سه متهم به سرقت‌های سریالی از خودرو‌های سواری دستگیر شدند. این افراد فقط در بولوار توس مشهد، به ۲۶ فقره سرقت باتری خودرو و دیگر لوازم داخلی اعتراف کرده‌اند. توصیه فرمانده انتظامی مشهد در پی مقابله با این سرقت‌ها این بود که خودروی خود را به انواع لوازم ایمنی نظیر دزد‌گیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئیچی و ... مجهز کنید. همچنین هرگز خودرو خود را در اماکن خلوت و تاریک پارک نکنید.

توصیه مهم دیگر سرهنگ احمد نگهبان هم این است که هنگام ورود و خروج از پارکینگ منزل، مراقب باشید افراد غریبه وارد پارکینگ نشوند. در هر صورت، قفل کاپوت، با جلوگیری از بازشدن کاپوت، اجازه دزدیده‌شدن قطعه‌هایی مثل باتری، کامپیوتر خودرو (ECU) و از کار انداختن دزدگیر را به سارق نخواهد داد. این نوع قفل یکی از پرکاربردترین و ارزان‌ترین لوازم ضد سرقت خودرو محسوب می‌شود که قیمت آن در سایت‌های واسطه بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان است.

قفل پدال، ابزاری زیرک

قفل پدال و فرمان از ابزار‌های متداول برای جلوگیری از سرقت هستند که از ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون قیمت‌گذاری می‌شوند، البته قفل فرمان سه‌میلیون‌تومانی هم در بازار موجود است که با سرزدن به سایت‌های واسط متوجه می‌شوید طرف‌داران خودش را هم دارد و افرادی هستند که با وجود این قیمت، هزینه کنند.

قفل پدال را هم یک ابزار زیرک برای جلوگیری از سرقت خودرو می‌دانند. چون یکی از اهداف اصلی قفل پدال این است که سارق برای اینکه بتواند قفل را باز کند، خم شده و تمرکز خود را روی باز کردن آن بگذارد. در این حالت سارق متوجه نزدیک شدن افراد و محیط اطراف نخواهد شد و همین مورد یک عامل بازدارنده مهم برای سارقان خواهد بود. گرچه متأسفانه بیشتر افراد به علت زمان‌بر بودن و دشوار بودن نصب، از این ابزار صرف‌نظر می‌کنند، اما این قفل یک راه‌حل خیلی خوب برای جلوگیری از سرقت است.

قفل رینگ، کم کاربرد؛ اما بازدارنده

قفل رینگ هم کمک بزرگی به جلوگیری از سرقت خودرو می‌کند با اینکه استفاده از آن مرسوم نیست. این قفل به چرخ‌های خودرو بسته و مانع از حرکت خودرو می‌شود. علاوه بر سخت بودن باز کردن این نوع قفل‌ها، بزرگ بودن و قابل توجه بودن آن، خود یک عامل بازدارنده برای سرقت خواهد بود و فقط حدود ۳۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد. ابزار‌های دیگری نیز برای جلوگیری از سرقت خودرو وجود دارند که معمولا در مراکز اسپرت کردن خودرو‌ها این خدمات انجام می‌شود. مانند کارگذاشتن محافظ کلاف و کورکن قفل.

محافظ کلاف قطعه‌ای فولادی است که در ستون در خودرو جای‌گذاری می‌شود و از خم‌کردن در که سرقت متداولی شده است، جلوگیری می‌کند. کورکننده قفل هم تجهیزاتی از پلاستیک فشرده است که اجازه نمی‌دهد سارقان با پیچ‌گوشتی در خودرو را باز کنند. این ابزار‌ها در مجموع ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->