سرخط خبرها

گفتگو‌ با یاسر حمزه، دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»

  • کد خبر: ۱۰۰۰۷۵
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
گفتگو‌ با یاسر حمزه، دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»
یکی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران در جشنواره چهلم فجر فیلم «موقعیت مهدی»، ساخته هادی حجازی فر بود که به شدت مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت تا جزو بهترین فیلم‌های دفاع مقدس یک دهه اخیر سینمای ایران لقب گیرد. به همین بهانه با یاسر حمزه، هنرمند مشهدی و دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»، گفتگو کرده‌ایم.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - یکی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران در جشنواره چهلم فجر فیلم «موقعیت مهدی»، ساخته هادی حجازی فر بود که به شدت مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت تا جزو بهترین فیلم‌های دفاع مقدس یک دهه اخیر سینمای ایران لقب گیرد.

این فیلم که در جشنواره چهلم توانسته بود چهارده نامزدی و پنج سیمرغ بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین فیلم اول را به خود اختصاص دهد، در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فجر هم بسیار مورد توجه قرار گرفت تا یکی از آثار پرافتخار سال ۱۴۰۰ باشد. به همین بهانه، گفت وگوی شهرآرا با یاسر حمزه، هنرمند مشهدی و دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»، را از نظر می‌گذرانید که حاوی برخی نکات جذاب درباره شرایط تولید این فیلم است.

گفتگو‌ با یاسر حمزه، دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»

پیش از هر چیز، درباره سوابق خودتان توضیحی بدهید تا مخاطبان بیشتر با شما آشنا شوند.

من متولد ۱۳۶۹ در مشهد و اکنون ساکن تهران هستم. در مقطع لیسانس رشته نمایش تحصیل کرده ‎ام. از چهارده سالگی مشغول کار شدم و قبل از دانشگاه هم در هنرستان سوره بازیگری نمایش می‌خواندم. از همان زمان کار‌های مختلفی، اعم از ساختن فیلم کوتاه، دستیاری کارگردان و...، را انجام داده ام و تقریبا همیشه درگیر کار‌های مرتبط با سینما بوده ام.

مهاجرت به تهران یکی از تصمیمات فراگیر در میان سینماگران مشهدی است. درباره علت‌های این تصمیم صحبت کنید.

واقعیت این است که در مشهد خیلی سخت می‌توان فیلم ساخت و بسیاری از بچه‌هایی که آرزو‌های بزرگ دارند، تصمیم می‌گیرند که برای ادامه کار به پایتخت مهاجرت کنند. نبود همدلی و همراهی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سینماگران نتوانند در مشهد به کار خود ادامه دهند.

آیا پیشنهادی برای مسئولان سینمایی مشهد دارید تا به نحوی بتوانند از مهاجرت سینماگران جوان مشهدی به پایتخت جلوگیری کنند؟

بله. به طور ساده پیشنهادم این است که از سینماگران مشهدی حمایت و بر روی استعداد‌های این شهر سرمایه گذاری کنند. مشهد شهر ثروتمندی است، اما مسئولان به قدر کافی برای هنرمندان شهر هزینه نمی‌کنند. تمام حرف من با سینماگران و مسئولان سینمایی مشهد این است که بدانند مشهد یک قطب هنری است. فعالان سینمایی مشهد افراد دانایی هستند که باید و در کنار هم کار کنند تا اتفاق خوبی برای سینمای این شهر بیفتد.

مسئولان اگر نتوانند سینماگران جوان شهر را جذب کنند و در کنار خود نگه دارند، اتفاق مثبتی هم برای سینمای مشهد رخ نخواهد داد. نمونه مهمی که امسال ظرفیت‌های سینمای مشهد را به رخ کشید، فیلم جدید بهروز شعیبی بود و این تنها یک نمونه از کار‌هایی است که می‌تواند در مشهد ساخته شود.

چطور شد که به پروژه «موقعیت مهدی» پیوستید؟

مثل همه کار‌های دیگر، یکی از دوستان (آقای جعفر نامنی) تماس گرفت و پیشنهاد کرد با این گروه همکاری کنم. من هم پذیرفتم.

این پروژه چقدر طول کشید و شما چه نقشی در گروه ایفا می‌کردید؟

پروژه «موقعیت مهدی» دو سال طول کشید که حدود شش هفت ماه آن پیش تولید بود و بقیه به تولید اختصاص داشت. البته من در هنگام ارائه شدن اولین پیشنهاد نتوانستم از ابتدا به تیم ملحق شوم. به همین دلیل دیر به پروژه اضافه شدم و نقش دستیاری کارگردان را بر عهده گرفتم.

گفتگو‌ی با یاسر حمزه، دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»

از دشواری‌های کار بگویید

جدای از گرمای پنجاه درجه و شرایط جوی، تنوع شهر‌هایی که «موقعیت مهدی» در آن‌ها ساخته می‌شد هم یکی از دشواری‌های این کار بود. ما در شهر‌های آبادان، زنجان، تهران و... صحنه‌های بسیار سختی را فیلم برداری می‎کردیم. طراحی صحنه این کار یکی از سخت‌ترین قسمت‌های پروژه بود. برای فیلم برداری صحنه‌های جنگی که در فیلم مشاهده کردید، یک جاده بزرگ در استان قم ساخته شده بود که کار کردن در آن دشواری‌های خاص خودش را داشت.

فیلم «موقعیت مهدی»، به لحاظ تولید و ساخت، بسیار عظیم و پرکار است. به عنوان یکی از عوامل مهم فیلم، تحلیل خود را درباره تولیدات بیگ پروداکشن جنگی که در سال‌های اخیر در سینمای ایران ساخته شده اند بگویید.

در «موقعیت مهدی»، روش کلی کار مثل همه تولیدات بیگ پروداکشن جنگی در تمام دنیا بود، اما هنوز مانده تا عظیم و عجیب بودن این پروژه روشن شود. منتظر نسخه سریالی «موقعیت مهدی» باشید تا شکوفایی ظرفیت‌های بیشتری از این محصول را ببینید.

ساختار اپیزودیک فیلم و نوع روایتش (با نظر به اخباری که از مراحل تولید منتشر می‌شد) جوری است که مخاطب فکر می‌کند با یک سریال فشرده شده سروکار دارد. بهتر نبود از ابتدا تکلیف «موقعیت مهدی» با این موضوع روشن می‌شد که قرار است فیلم باشد یا سریال؟

از ابتدا قرار بود این کار سینمایی باشد، اما شرایط کمی پیچیده شد؛ بنابراین تصمیم بر آن شد که «موقعیت مهدی» در قالب یک مینی سریال هفت قسمتی هم عرضه شود. ما حدود ۴۰۰ دقیقه راش مفید داریم و من این تجربه را در «شور شیرین» هم داشتم.

گفتگو‌ی با یاسر حمزه، دستیار کارگردان پروژه «موقعیت مهدی»

هادی حجازی فر اولین تجربه کارگردانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته. چه ویژگی‌هایی در سبک کار او منحصر به فرد است؟

هادی حجازی فر یک هنرمند باسواد و کاربلدی است که تسلط ویژه‌ای بر قاب بندی و دکوپاژ دارد. او هم زمان مدیریت کردن را هم به خوبی می‌داند. به این‌ها باید اضافه کنم که حجازی فر در بازیگری هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در کارهایش از دل مایه می‌گذارد.

پرداخت شخصیت اصلی در این فیلم بسیار به دور از شعار و اغراق است. این یک انتخاب از پیش تعیین شده بود یا در طول کار شکل گرفت؟

البته این سؤال‌ها را آقای حجازی فر باید پاسخ بدهند، اما تا جایی که من مطلعم از قبل مشخص شده بود که پرداخت شخصیت چطور باید باشد.

جشنواره چهلم فجر نارضایتی‌ها و اعتراضات زیادی را از سوی سینماگران به دنبال داشت. تحلیل شما از این جشنواره را می‌شنویم.

هر سال همین مسائل است. همیشه عده‌ای راضی و عده‌ای ناراحت هستند. در حالی که جشنواره به هر صورت برگزار می‌شود. فارغ از اینکه ما بخواهیم یا نه، فیلم‌هایی در طول سال ساخته می‌شوند که برای دیده شدن به جشنواره نیاز دارند. اما من درباره این سؤال یک نظر دارم. پیشنهادم این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران را برگزار نکنیم و در عوض فیلم‌های کوتاه قبل از هر فیلم در جشنواره فجر پخش بشوند.

یعنی فیلم‌های کوتاه هم شریک این رویداد باشند تا سازندگان فیلم‌های کوتاه بتوانند افراد حرفه‌ای بیشتری را ملاقات کنند، فیلمشان دیده شود، تهیه کننده مناسب پیدا کنند و در مجموع اتفاقات بهتری برایشان بیفتد. چه بهتر که فیلم‌های کوتاه بیشتری در جشنواره اکران شوند، نه صرفا چهار، پنج فیلم کوتاه.

مخاطبانی که در جشنواره فیلم را ندیده اند، می‌توانند در نوروز به تماشای این اثر بنشینند.

بله و شاید تابستان هم نسخه سریالی «موقعیت مهدی» از تلویزیون پخش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->