بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی پلمب ۱۳ پاتوق خرده فروشان مواد افیونی در مشهد روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته مردی که زن دومش را به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت + عکس تولیت آستان قدس رضوی: مرکز درمان ناباروری بشری برای اقشار آسیب‌پذیر که توان مالی ندارند، ایجاد شده است آموزش‌های تخصصی یک‌ساله برای زوجین در آستانه ازدواج برگزار می‌شود هزینه‌کرد ۱۳۴۶ میلیارد تومان برای بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۹ تاکنون وزیر بهداشت در مشهد: مراجعه یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری کشور در سال گذشته مشاوره رایگان روانشناسی برای زوجین در سال اول زندگی مشترک مشکل تک‌جنسیتی سالمندی پیش روی کشور است بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد افتتاح شد + فیلم آیا برای سالمندی جمعیت آماده‌ایم؟ | جمعیت سالمندان جهان تا ۲۵ سال دیگر دو برابر می‌شود حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان‌رضوی دچار حادثه شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید ۲ دارو بر پایه گیاه زعفران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سرخط خبرها

شهروندان همچنان از کمبود‌ها و توزیع نامناسب شیرخشک گلایه دارند

  • کد خبر: ۲۲۶۵۲۳
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
شهروندان همچنان از کمبود‌ها و توزیع نامناسب شیرخشک گلایه دارند
رئیس اداره فراورده‌های طبیعی و شیرخشک غذا‌و‌دارو: همه داروخانه‌ها شیرخشک یارانه‌ای ندارند، اما در داروخانه‌های توزیع‌کننده، کمبودی نیست

به گزارش شهرآرانیوز «مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود.» خبری که حدود یک هفته پیش رسانه‌ای شد و به نظر می‌رسید مهر تأییدی بر روی گلایه‌ها و درخواست‌های برخی از والدینی باشد که همچنان برای تهیه شیرخشک یارانه‌ای سرگردان داروخانه‌ها هستند. مشکلی که نه فقط در سطح داروخانه‌های شهر بلکه در مناطق روستایی اطراف مشهد نیز مطرح است.

دغدغه‌ای که پیش از این نیز در اسفند سال گذشته در گزارشی با تیتر «کمبود شیر خشک، این بار پشت سد بیمه!» به آن پرداختیم و داروخانه‌ها دلیل کمبود شیرخشک را ناتوانی اقتصادی در خرید شیرخشک و مطالبات داروخانه‌ها از شرکت بیمه مطرح کرده بودند، اما کمبود شیرخشک این بار به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات ناشی از تولید باشد. برای پیگیری درخواست‌ها و گلایه‌های مطرح شده از سوی شهروندان به سراغ چند نفر از مسئولان مرتبط در این حوزه رفتیم که در ادامه این گزارش می‌خوانید.

به‌شدت کمبود شیرخشک یارانه‌ای داریم!

ابتدا با رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تماس می‌گیریم که درستی یا نادرستی خبر کمبود شیرخشک یارانه‌ای را پیگیری کنیم. او درباره شرایط فعلی شیرخشک یارانه‌ای می‌گوید: اطلاعاتی که می‌توانم به شما بدهم این است که به‌شدت کمبود شیرخشک یارانه‌ای داریم.

سیدعلی جعفری‌نژاد درباره این موضوع که گفته می‌شود تا یک ماه دیگر این مشکل برطرف خواهد شد، بیان می‌کند: درباره اینکه چه زمانی این مشکل برطرف می‌شود اطلاعات دقیقی ندارم و باید این موضوع را از معاونت غذا‌و‌دارو پیگیری کنید. از او درباره دلایل این کمبود می‌پرسیم که اظهار می‌کند: دلایلش را ما هم نمی‌دانیم. مشکل در توزیع داروخانه‌ها نیست، در داروخانه‌ها باید وجود داشته باشد که عرضه کنند، مشکل این است که تولید نمی‌شود.

همه داروخانه‌ها شیرخشک یارانه‌ای توزیع نمی‌کنند

با سرپرست معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس می‌گیریم که در پاسخ به دغدغه کمبود شیرخشک یارانه‌ای در داروخانه‌ها بیان می‌کند: نباید چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد! یک یا دو ماه قبل شیرخشک یارانه‌ای هم در سطح روستا و هم در سطح شهر توزیع شده است و مشکلی نداریم.

علی روحبخش در پاسخ به این مسئله که از سوی داروخانه‌ها این کمبود همچنان مطرح است، بیان می‌کند: همه داروخانه‌ها توزیع نمی‌کنند، در بعضی از داروخانه‌ها شیرخشک یارانه‌ای توزیع می‌شود. البته این مسئله ارتباط به داروخانه‌ها ندارد و وضعیت آماری شیرخشک یارانه‌ای، موضوعی است که هیچ‌کسی جز معاونت غذا‌و‌دارو و بهداشت در جریان آن نیست. وی ادامه می‌دهد: بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با رئیس اداره امور فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذاو‌داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صحبت کنید.

حدود ۳ تا ۴ ماه مشکل تأمین داشتیم

پیش از اینکه با مسئول معرفی شده از سوی معاونت غذاودارو تماس بگیریم، به سراغ مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم که وضعیت توزیع شیرخشک یارانه‌ای در روستا‌ها را نیز جویا شویم.

محمد احمدیان با اشاره به اینکه شیرخشک دو مرکز توزیع دارد، در شهر، داروخانه‌ها و در روستا، خانه بهداشت، می‌گوید: تا حدود بیست روز پیش میزان شیرخشکی که در اختیار داشتیم نصف میزان مورد نیاز بود. در پیگیری‌هایی که انجام دادیم گفته شد که خط تولید دو کارخانه تولید شیرخشک یارانه‌ای مشکل داشته‌اند که برطرف شده است. احمدیان با بیان اینکه حدود ۵۰‌هزار قوطی وارد انبار بهداشت شده است و در حال توزیع هستیم، می‌افزاید: ما حدود سه تا چهار ماه در تأمین شیرخشک یارانه‌ای در مرکز بهداشت روستا با مشکل روبه‌رو بودیم که اکنون در حال تأمین است.

کامل نه! اما تا حد زیادی مشکل نداریم

به سراغ رئیس اداره امور فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم تا اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه ارائه کند. جواد دانایی، بلافاصله در پاسخ به این دغدغه می‌گوید: در شیر خشک یارانه‌ای مشکلی نداریم. در یک برهه‌ای مسئله کمبود شیر خشک وجود داشت، در حال حاضر نمی‌گوییم کامل، اما تا حد زیادی رفع شده است. 

دانایی می‌افزاید: همه داروخانه‌ها شیرخشک یارانه‌ای ندارند، اما در داروخانه‌هایی که محل توزیع شیرخشک یارانه‌ای هستند، کمبودی نیست. او درباره اسامی این داروخانه‌ها در سطح شهر می‌افزاید: اسامی داروخانه‌ها را می‌توانید از سایت دانشگاه علوم پزشکی، معاونت غذا‌و‌دارو، اداره دارو‌های طبیعی و سنتی مکمل و در قسمت اطلاعیه‌های فهرست داروخانه‌های توزیع‌کننده شیر خشک یارانه‌ای، ببینید.

سردرگمی در فهرست داروخانه‌های توزیع‌کننده

به سایت علوم پزشکی مراجعه می‌کنیم تا به عنوان شهروندی که نیاز است برای نوزادش شیرخشک تهیه کند و نمی‌داند کدام داروخانه‌ها شیرخشک یارانه‌ای دارند و به جای سرگردان شدن در شهر و از داروخانه‌ای به داروخانه‌ای دیگر رفتن، از طریق فهرستی که گفته شد در سایت موجود است، پیگیری کنیم.

آخرین فهرست مربوط به بهمن‌۱۴۰۲ است، یک فایل شانزده‌صفحه‌ای PDF از تمام داروخانه‌های توزیع‌کننده شیر خشک در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی! فایلی که هیچ شماره تماسی ندارد و باید نام و آدرس داروخانه را جداگانه در اینترنت جست‌وجو کرد تا به شماره تماس رسید.

از چند داروخانه‌ای که تصادفی انتخاب کرده‌ایم، بعضی شماره‌های موجود در اینترنت درست نیست و بعضی هم تلفن را پاسخ نمی‌دهند. اما با دو داروخانه معروف در این فهرست که باید شیر خشک یارانه‌ای توزیع کنند، تماس می‌گیریم که شیر خشک یارانه‌ای موجود ندارند و یکی از آنها در پاسخ می‌گوید: یک ماه است شیرخشک یارانه‌ای نداریم. در همین حد مشخص می‌شود که همه داروخانه‌های موجود در فهرست نیز ممکن است شیر خشک یارانه‌ای نداشته باشند. از سویی دیگر نیز دوگانه کمبود یا عدم کمبود در شیر خشک یارانه‌ای نیز همچنان پابرجاست. دوگانه‌ای که از یک‌سو داروخانه‌ها می‌گویند موجود ندارند و از سوی دیگر معاونت غذاودارو این کمبود را تأیید نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->