گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

گزارشی از مراسم نکوداشت عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر خراسانی

  • کد خبر: ۹۹۶۱۳
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
گزارشی از مراسم نکوداشت عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر خراسانی
نشست ادبی «عصری با شعر»، به مناسبت بزرگداشت عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر کودک و نوجوان، شامگاه چهارشنبه ۲۷ بهمن با حضور جمعی از فعالان فرهنگی مشهد، در مجموعه «بوکتاب» برگزار شد.

سیده ریحانه موسوی | شهرآرانیوز - نشست ادبی «عصری با شعر»، به مناسبت بزرگداشت عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر کودک و نوجوان، شامگاه چهارشنبه ۲۷ بهمن با حضور جمعی از فعالان فرهنگی مشهد، در مجموعه «بوکتاب» برگزار شد. عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، روزنامه نگار و فعال اجتماعی متولد سال ۱۳۵۴ در روستای یونسی از توابع گناباد  استان خراسان رضوی است که تاکنون اشعار زیادی سروده و کتاب‌های بسیاری چاپ کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به «راه رفتن زیر باران»، «نه نخ شدم نه خرس»، «بازهم که دیر آمدی»، «شب که میشه کلاغا»، «صبح صادق»، «با لبخندهایت آشنا هستم» و «صبح و سیب است» اشاره کرد.

قلمی در خدمت یاری به مردم

عباسعلی سپاهی  یونسی، در این نشست در باره دلیل انتخاب حوزه نوجوان برای شعر سرایی گفت: من در هر سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگ سال کار کرده ام، اما از آنجایی که احساس می‌کنم روحیاتم به نوجوانان نزدیک‌تر است، بیشتر کارهایم در این حوزه است.

او درباره سروده‌های خود بیان کرد: هریک از ما به عنوان شهروند وظیفه‌ای داریم، من نیز این گونه برای خود تعریف کرده ام که اگر دست یا قلمم یاری کند و حاصل آن کمک به فردی باشد، قلم را بردارم و چیزی بنویسم.

سپاهی یونسی یادآور شد: آخرین شعرم در حوزه بزرگ سال، غزلی بود با نام «سیب» که اواخر دهه ۷۰ یا سال ۸۰ آن را سرودم و استاد محمدکاظم کاظمی در مورد محور شعر و اینکه بسیار موفق است مفصل صحبت کردند. اگر شخص دیگری بود ترغیب می‌شد تا شعر بزرگ سال را ادامه دهد، اما من احساس کردم نمی‌توانم شعر بهتری در حوزه بزرگ سال بسرایم و به سمت ادبیات کودک و نوجوان کشیده شدم.

نماد شاخص ادبیات کودک استان

سید احمد میرزاده، شاعر و نویسنده خراسانی، در این نشست، بزرگداشت سپاهی یونسی را بزرگداشت ادبیات کودک و نوجوان استان دانست و گفت: جدیت در شعر برای عباسعلی‌سپاهی یونسی، به نحوی است که مهم‌ترین مسئله زندگی اش شعر کودک و نوجوان است. میرزاده همچنین بیان کرد: طبیعت، رود، کوه، دریا، ماه و... مضامینی هستند که سرشت شعر سپاهی را تشکیل داده اند و تک تک عناصر طبیعت در سروده هایش به مرور زمان عاشق می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه سخت‌ترین کار سرودن شعر در حوزه نوجوان است بیان کرد: مخاطب نوجوان، مخاطبی پیچیده و عجیب و غریب است و ناشران هیچ گاه رغبت ندارند تا در این حوزه کار کنند. میرزاده یادآور شد: عباسعلی سپاهی یونسی در همه شرایط روحیه توکل به خدا را دارد که این موضوع در شعر هایش نیز دیده می‌شود. عاشقانه‌های عمیقی در اشعار اوست که گاهی رنگ عرفان می‌گیرد.

این شاعر با اشاره به کارنامه درخور توجهی که سپاهی در حوزه روزنامه نگاری دارد تصریح کرد: او برای حفظ و ثبت موسیقی مقامی خراسان زحمات زیادی کشیده و آرشیوش یکی از بزرگ‌ترین گنج‌های فرهنگی است. او همچنین گفت: بسیاری از ما شعر می‌گوییم، اما به موضوعی که درباره آن می‌سراییم، فقط به چشم یک سوژه نگاه می‌کنیم، اما سپاهی یونسی تا جایی که بتواند مشکلات مربوط به موضوع‌های انتخابی خود را نیز حل می‌کند که نوعی شاعرانه زیستن است.

مهربانی و آفرینش خدا در اشعار سپاهی یونسی

عاطفه رنگ آمیز، شاعر و منتقد ادبی، در بخش دیگری از این مراسم درباره آثار عباسعلی سپاهی یونسی گفت: اشاره به مهربانی خداوند و آفرینش او، حواس، عواطف و حالات انسانی و شعر از زبان موجودات مختلف و اشیا در کار‌های آقای سپاهی یونسی فراوان دیده می‌شوند. این منتقد ادبی بیان کرد: آقای سپاهی یونسی کودک را تشویق می‌کند تا در همه جا به دنبال خدا بگردد. در شعر‌های او تخیل در خدمت محتواست. وزن اشعار دل نشین، آرام و بی دست انداز است، نه آن قدر کوتاه که حق مطلب ادا نشود و نه آن قدر طولانی که موجب ملال شود.

پیغامی برای عباسعلی سپاهی یونسی

علیرضا سپاهی  لائین، دیگر شاعر خراسانی، پیغامی برای بزرگداشت این شاعر فرستاده بود که در بخشی از آن آمده است: «اگر بخواهم در مورد بزرگی عباسعلی و شعرش حرف بزنم، همین کافی است که بگویم، عباسعلی، به شعرش شباهت کامل دارد و این توفیق کمی نیست. او، شعر نمی‌گوید، شعرش را زندگی می‌کند. او همان است که می‌گوید. او و شعرش در یک خانواده متولد و بزرگ شده اند... عباسعلی و شعرش، زادگان توأمان رنج و رضایت اند. زادگان زلال عشق و آسمان و آزادی و آزادگی....»

تصاویر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->