دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود
سرخط خبرها

مشهد؛ قطب نخبه‌پروری و احیای تمدن اسلامی

  • کد خبر: ۹۸۴۷۷
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
مشهد؛ قطب نخبه‌پروری و احیای تمدن اسلامی
ماهان صفایی - پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه

جایگاه علم و دانش در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. نخبگان و دانشمندان هر کشور سرمایه‌هایی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند در دنیایی که پول و ثروت به تکنولوژی پیوند خورده است، موجب ارتقای جایگاه کشور شود.

بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی و خروج متخصصان خارجی به‌جهت اخلال در روند روبه‌رشد انقلاب‌اسلامی و همچنین برای اعمال تحریم‌های ظالمانه، مشخص شد که آنچه در رژیم پهلوی به‌عنوان علم و دانش مطرح می‌شده، عاریه‌ای بوده است.

حتی دانشگاه‌های محدود کشور نیز نیرویی برای استفاده در داخل و بهره‌برداری علمی تربیت نمی‌کردند و نخبگان در دانشگاه‌ها شناسایی و به بهانه‌های مختلف از جمله بورسیه به خارج از کشور هدایت می‌شدند.

این در حالی است که کسب رتبه شانزده تولید علم در جهان در امسال نشان‌دهنده رشد بی‌بدیل و بی‌نظیر جایگاه علمی کشور است که بسیاری از کشور‌های جهان به‌دنبال کسب آن هستند.

البته باید اعتراف کرد که با وجود اهمیت توجه به نخبگان و جایگاه علمی آنان به‌عنوان سرمایه‌هایی ماندگار و پایان‌ناپذیر، به این قشر توجه ویژه‌ای نمی‌شود و در حوزه نخبه‌پروری کار قابل توجه و مهمی صورت نمی‌گیرد.

توجه به نخبگان، ایجاد زیرساخت‌های سرآمدپروری، زمینه‌سازی بهره‌مندی دانشمندان و افراد نخبه از امکانات و شرایط ویژه جهت ترغیب دیگران، استفاده از فکر و اندیشه و تشویق افراد برتر علمی و برگزیدگان جامعه و... از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه ارتقای سطح علمی و نخبه‌پروری را فراهم آورد.

واقعیت این است که کشور‌های پیشرفته برای بهره‌گیری از نخبگان، زمینه‌سازی‌های فراوانی می‌کنند و برای جذب یک فرد برتر در هر حوزه‌ای از هرگونه ترفند و ابزار و امکاناتی استفاده می‌نمایند.

مشهد مقدس از زمان حضور حضرت‌رضا (ع) به‌عنوان مرکز علمی در جهان مطرح بوده و با وجود عالم‌آل‌محمد (ص) در این دیار، دانشمندان و فضلای زیادی گرداگرد حضرت جمع و بسیاری از افراد در این شهر ساکن شده‌اند.

شیخ‌حرعاملی، شیخ‌بهایی، شیخ‌حسنعلی نخودکی‌اصفهانی، استادموسوی‌آشتیانی، آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای، علامه امین‌الاسلام طبرسی و بسیاری از بزرگان دیگر در بارگاه منور رضوی مدفون هستند و علاوه بر این فردوسی بزرگ به‌عنوان زنده‌کننده زبان فارسی در شهر مشهد مقدس مدفون است.

احیا و گسترش تمدن اسلامی در کنار نخبه‌پروری رویکرد‌هایی است که می‌تواند مشهد را با عنایت به وجود مضجع شریف حضرت‌رضا (ع) سرآمد و الگوی شهر‌ها کند و نه‌تن‌ها مدیران این شهر و استان بلکه دولت باید توجه ویژه‌ای بدین امر داشته باشد. مشهد مقدس این ظرفیت را دارد که به‌عنوان قطب نخبه‌پروری و احیای جایگاه تمدن اسلامی مطرح و زمینه اقدامات زیرساختی در آن ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->