راهداری خراسان رضوی ۱۲ نقطه پرحادثه جاده‌ای را ایمن‌سازی کرد فراخوان پلیس برای تعویض پلاک‌های سوخته و دارای نقص هواشناسی: بارش‌ها تا جمعه تشدید می‌شود | سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط هولناک بنر تبلیغاتی در هند | ۳ نفر کشته و ۵۲ تَن زخمی شدند + فیلم دستگیری ۲ متهم به ۲۱ فقره موبایل قاپی در مشهد شکایت ۱۰هزار نفر از شرکت فایزر برای تولید داروی سرطان‌زا از رنجی که می‌برند | نگاهی به خشونت‌های مغفول مانده علیه مردان تخصیص اعتبار به راه‌آهن زاهدان-مشهد به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد دستور اژه‌ای برای پرونده «فولاد مبارکه» و «چای دبش» تخم هندوانه سرشار از خواص دوران بارداری نباید سبب نادیده گرفتن علائم هشدار بیماری‌ها در مادر شود تایید تعطیلی بیمارستان مهرگان مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است همه چیز درباره ویروس کرونا جدید سال ۱۴۰۳ با نام «فلیرت» سفر زوج استرالیایی با خودروی ۱۰۰ ساله به ایران آغاز عملیات بازگشت زائران خراسانی از اول تیرماه خواهد بود اعترافات پسر هفده‌ساله مشهدی که از سر خشم و غرور آدم کشت + عکس نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حق عائله‌مندی به همسر و فرزندانی که تحت تکفل بازنشسته هستند تعلق می‌گیرد علت مرگ «ریشا» شیر باغ وحش مشهد مشخص شد | بیانیه مشترک دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی
سرخط خبرها

کم‌کاری تیروئید سبب بروز بیماری «هاشیموتو» می‌شود

  • کد خبر: ۹۴۰۲۵
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کم‌کاری تیروئید سبب بروز بیماری «هاشیموتو» می‌شود
تیروئیدیت هاشیموتو (Hashimoto’s Thyroiditis) نوعی التهاب مزمن غده تروئید است که در آن سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری خودایمنی به تیروئید حمله کرده و باعث تخریب بافت آن می‌شود. در نتیجه آن، فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، تحقیقات در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد تیروئیدیت هاشیموتو یکی از اصلی‌ترین دلایل کم کاری تیروئید در میان بیماران محسوب می‌شود که باعث کم شدن ترشح هورمون‌های این غده می‌شود. این بیماری خودایمنی ممکن است در هر سنی بروز کند، اما به طور معمول در افراد ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر دیده می‌شود.

متاسفانه در بیشتر موارد این بیماری به سختی تشخیص داده می‌شود. پزشکان به ندرت از آزمایش خون برای شمار آنتی بادی‌ها به منظور تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو استفاده می‌کنند. با این حال، برخی موارد می‌تواند به بیمار برای تشخیص بیماری کمک کند که شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- انجام عمل جراحی و برداشت غده تیروئید
۲- قرار گرفتن گردن تحت اشعه
۳- ابتلا به بیماری‌های خاص، بیماری‌های قلبی و سرطان
۴- مصرف دارو‌های روماتولوژی

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از افزایش وزن، بی حالی، و مِه مغزی (گیجی و حواس پرتی) رنج می‌برند. با این حال، در این موضوع تنها غده تیروئید مقصر نیست. رابطه میان هورمون‌های تیروئید و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) بسیار پیچیده است. در عین حال، دیگر هورمون‌ها و پروتئین‌ها در بدن نیز بر روی این موضوع دخیل هستند.

یک متخصص در این باره می‌گوید: تیروئیدیت هاشیموتو دلیل افزایش وزن نیست بلکه این بیماری باعث تجمع بیشتر آب و نمک در بدن می‌شود. به همین دلیل هم این بیماران بدن پف کرده‌ای دارند.

متاسفانه ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو می‌تواند خطر بروز سایر مشکلات و بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد که می‌تواند به بی حالی فرد منجر شود. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کمبود ویتامین B ۱۲ (کم خونی مهلک)
۲- بیماری سیلیاک که منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.
۳- سطح پایین کورتیزول خون (نارسایی آدرنال)
۴- دیابت نوع یک

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->