ماموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) یادی از محله «نیزه» مشهد و نیزار‌های گمشده‌اش رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده
سرخط خبرها

پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری

  • کد خبر: ۸۷۶۸۰
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری
سهراب صمدی‌حکاک - پژوهشگر و تحلیلگر رسانه

یک بروکراسی انعطاف‌پذیر اثربخش و کارا ضمن تقسیم کار، تدوین دستورالعمل ها، تهیه مقررات و رویه ها، تعیین شرح وظایف و حدود اختیارات، بر اقتدار قانونی منطقی مستظهر به مشروعیت نظام اداره امور عمومی دلالت دارد و فقط در صورت ناکارآمدی و غیراثربخشی ناظر بر وصف منفی فساد اداری یا کاغذبازی، کرختی و رشوه گیری می‌شود وضع موجود و متضمن تصویری گویا از ناکارآمدی و غیراثربخشی ساختار نظام اداری در مدیریت شهری.

بدیهی است که در چنین وضعیتی، حکمرانی خوب شهری نیز با یک نظام اداری توانمند منعطف، چابک و اثربخش در مسیر خیر عمومی متصور نمی‌شود.

خروجی یک نظام اداری شایسته، تحقق پذیری حاکمیت قانون و اجرای بایسته و بهنگام قواعد موضوعه است. شهروندان انتظار دارند دستگاه اداری به شیوه‌ای چابک و سریع و سهل الوصول امور آن‌ها را روی ریل قانون و نه برمبنای سلیقه و قرین با اختیار بی حساب وکتاب تمشیت کند و آن گاه که شاخص‌های حاکمیت قانون به دلیل ناتوانی دستگاه بروکراسی، وضعیت قرمز را نشان می‌دهد، بی گمان راهبرد تأمین خیر عمومی پروژه‌ای نافرجام خواهد بود.

در این حالت، بافت و ساخت ناموزون و نامنسجم نظام اداری به یکی از موانع اصلی اجرای وظایف ذاتی و قانونی و به تبع آن نارضایتی شهروندان بدل می‌شود، به نحوی که قابلیت انتقال اثر سیاست‌های کلان به سطوح خرد سیستم غیرممکن و در مسیر‌های ارتباطی میان سیاست گذاران گسل و اختلال ایجاد می‌شود که یکی از اولین پیامد‌های آن اجرانشدن سیاست هاست.

پاسخ گو و مسئولیت پذیرنبودن چنان تأثیر بدی بر فرایند اجرای قوانین نهادی برجا می‌گذارد که اجرانکردن قانون به شکلی، نظام‌مند و گسترده می‌شود و به تدریج به امری معمول و نه چندان دور از انتظار تبدیل می‌شود و حتی مقام‌های اجرایی ضرورت چندانی برای توضیح یا توجیه دلایل اجرانشدن احساس نمی‌کنند.

نظام عریض وطویل، قوانین متکثر و مقررات متعدد و مصوبات ناهمگون و پراکنده و همچنین وجود نهادها، رویه‌ها و سامانه‌های موازی و هم پوشان سبب ناکامی سیاست گذاران و قانون گذاران در تنظیم و تمشیت امور و درنهایت عدم توفیق مجموعه مدیریت شهری شده است؛

بنابراین برخوردارنبودن از انسجام، هماهنگی،  رسانایی و پاسخ گویی، اصلاحات نهادی را بیش از پیش ضرورت بخشیده و منجر به این شده است که رأس سیستم پیش از آنکه انبوهی از تکالیف سنگین و دشوار در اجرا را برعهده ساختار بگذارد، درباره ساختار بروکراسی در شهرداری تأمل کند و چاره‌ای برای انسجام و هماهنگی بیشتر بروکراسی بیندیشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->