سرخط خبرها
مشکلات آموزشی حاشیه شهر مشهد حل می‌شود

توجه ویژه وزیر آموزش‌وپرورش به سیس‌آباد و خواجه‌ربیع

  • کد خبر: ۸۱۷۲
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
توجه ویژه وزیر آموزش‌وپرورش به سیس‌آباد و خواجه‌ربیع

فیضی
دبیر شهرآرامحله

جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، استاندار خراسان رضوی، مدیر کل آموزش و پرورش استان و جمعی از مدیران هفته گذشته برگزار شد. حاجی میرزایی در این جلسه اظهار کرد: یکی از نوبلی‌ست‌های اقتصاد، شخصی به نام نورث است که به دلیل ارائه نظریه تأثیر نهاد‌ها بر تحولات اجتماعی توانست به این جایزه دست یابد؛ در این نظریه تحول نهاد‌ها نیز درگرو تحولات یادگیری جامعه است.
وی افزود: تحقق واقعی توسعه، منوط به تحولات یادگیری است تا منجر به تحولاتی پایدار و همراه با رشد در جامعه باشد و آقای رزم حسینی در زمینه توسعه استان خراسان رضوی بسیار پیگیری کرده است.
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بخش بزرگی از جامعه بدون مهارت‌های کافی و مؤثر در یادگیری هستند.
وی با اشاره به اینکه شورای آموزش‌وپرورش استان، کانونی برای توسعه جریان یادگیری است، افزود: ما قطعاً تبعیضات مثبتی را برای استان خراسان رضوی قائل هستیم. به نظر من استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود مثل ماده ۱۶و ۱۸ آموزش‌وپرورش و... می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ برای مثال، مدارس بلااستفاده مورداستفاده قرارگرفته و مدارس و پروژه‌های نیمه‌تمام در صورت امکان به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
حاجی میرزایی ادامه داد: در استان خراسان رضوی، لکه‌های نگران‌کننده‌ای، چون منطقه سیس‌آباد، خواجه ربیع و... در مشهد وجود دارد که نیازمند توجه فوری هستند و ما باید همه ظرفیت خود را در جهت رفع آن‌ها به‌کارگیریم.
وی افزود: درراستای رسیدن سرانه آموزشی استان خراسان رضوی به میانگین کشوری، یک‌سوم هزینه‌ها از طریق منابع ملی، یک‌سوم از طریق منابع استانی و یک‌سوم باقی‌مانده از طریق جذب خیران تأمین می‌شود تا یک مترمربع کمبود سرانه آموزشی استان خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری تأمین شود.
وزیر آموزش‌وپرورش در انتها بیان کرد: اگر برای سال آینده ظرفیت‌ها و شرایط استان خراسان رضوی بیشتر و دقیق‌تر بررسی شود، شاهد پیشرفت بیشتری در این استان خواهیم بود.
علیرضا رزم حسینی هم در این جلسه گفت: امیدوارم این جلسه بتواند برخی مشکلات استان را برطرف کند، استان ما ویژه است و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، مهاجرپذیر است و ما باید برای این مهاجران هم‌شغل ایجاد کنیم.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات آموزشی حاشیه شهر باید اماکن راکد را فهرست کرده و بر اساس فرمولی با سرمایه‌گذار یا شهردار در آن مناطق مدرسه‌سازی کنیم، زیرا منابع مالی و دولتی کفاف این‌همه هزینه را نمی‌کند.
وی ادامه داد: برای پروژه‌های نیمه‌تمام باید فراخوان داده تا پشتیبان تهیه کنیم و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهیم، باید کمیته‌ای با حضور مدیرکل نوسازی، شهردار و آستان قدس در حاشیه شهر مشهد ۸محله را هدف قرار داده تا بتوانیم سرانه‌های مرتبط بازندگی مردم را به میانگین سرانه متوسط کشور برسانیم.
رزم حسینی با اشاره به اینکه باید زمین‌های بدون استفاده را شناسایی کنیم و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهیم، بیان کرد: هر مقداری که وزیر آموزش‌وپرورش اعتبار تخصیص دهند، ما هم معدل آن بودجه را در اختیار آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس قرار می‌دهیم. استاندار خراسان رضوی متذکر شد: هر جا زمینه‌ای برای آموزش‌وپرورش فراهم شود، موارد قابل‌استفاده ادارات، مساجد و حسینیه‌ها برای مسائل آموزشی باید مورداستفاده قرار بگیرند. در ادامه این جلسه مدیرکل نوسازی خراسان رضوی به مشکلات ۸ پهنه حاشیه شهر پرداخت و از میانگین سرانه آموزشی هر بخش به‌اختصار نام برد.
جاسم حسین‌پور افزود: برای رسیدن به میانگین سرانه استان یعنی ارتقا از ۲.۲ مترمربع به ۲.۴ مترمربع به ۲۵۶ هزار مترمربع فضای آموزشی بااعتبار هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
وی ادامه داد: در پهنه دروی با ۲۲ هزار و ۷۴۳ دانش‌آموز میانگین سرانه ۲.۸ مترمربع است، همچنین سیس‌آباد با ۹هزار و ۱۲۷دانش‌آموز میانگین سرانه‌اش ۲.۶ مترمربع است.
حسین‌پور خاطرنشان کرد: امیدوارم در زمینه بهبود سرانه محیط آموزشی مصوبه ویژه‌ای تصویب شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات فعلی را حل کنیم.
حسین‌پور ادامه داد: طبق ماده ۱۶ و ۱۸ قانون آموزش‌وپرورش همه زمین‌ها و املاک آموزش‌وپرورش شناسایی‌شده و تمامی احداث‌کنندگان شهرک‌ها سهمی را برای آموزش‌وپرورش در نظر بگیرند.
وی گفت: از سال ۱۳۳۵ جمعیت باسواد ما از ۱۵.۴درصد به ۸۷.۶درصد رسیده است و خراسان رضوی رتبه ۷ کشوری در استان‌های پرسواد کشور را دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->