هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟ خزعلی: به دنبال افزایش دورکاری برای مادران شاغل هستیم بازارچه محصولات بانوان کارآفرین در دهه کرامت به صورت کشوری برگزار شد تصاویری بی‌مانند از جلوه‌های هنر در حرم بو می‌کشم طراوت این چشمه‌سار را ندا شهسواری برای سومین بار المپیکی شد گپ‌وگفت با نویسنده‌ای که ۴ کتاب امام‌رضایی دارد | هیچ‌وقت به تکرار نرسیدم گوهرشاد خاتون گزارشی از حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در منازل خانواده شهدا | مهمانِ مامان در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه»
سرخط خبرها
فرزندان سوم و چهارم ۶۵ درصد از سقط جنین‌های خراسان رضوی هستند

فرزندان سوم و چهارم ۶۵ درصد از سقط جنین‌های خراسان رضوی هستند

  • کد خبر: ۲۲۶۸۲۶
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: در یک مطالعه انجام شده حدود ۶۵ درصد مواردی که در خراسان رضوی تصمیم به سقط آن‌ها گرفته شده بود، فرزندان سوم یا چهارم بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی علل و چرایی سقط جنین در جامعه می‌تواند راهکار‌های مناسبی به سیاست‌گذاران و مداخله‌گران در این حوزه ارائه کند تا بتوانند برنامه‌هایی متناسب با علل سقط جنین در جامعه اجرا کرده و از سقط جنایی جنین جلوگیری کنند.

در این باره به سراغ محسن ذاکریان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی که با مجموعه «نفس» استان نیز همکاری دارد رفتیم تا از او علل اصلی سقط جنین در خراسان رضوی و راهکار‌هایی که در این عرصه ارائه شده است را جویا شویم.

او در این ارتباط گفت: مشوق‌های عمومی در حوزه خانواده در قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده که اگر بخواهیم نگاهی پیشگیرانه در زمینه سقط جنین داشته باشیم، این مشوق‌ها می‌تواند برای خانواده‌هایی که در معرض این شرایط قرار دارند تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه حمایت‌های دولت در قانون جوانی جمعیت می‌تواند به صورت غیرمستقیم سقط جنین را کاهش دهد، عنوان کرد: یکی از علل سقط جنین اقتصادی است که در قانون جوانی جمعیت حمایت‌های مالی مانند هدایا و مشوق‌ها و مسائل حوزه مسکن دیده شده که قطعاً در مبادرت نسبت به سقط جنین تأثیرگذار است.

ذاکریان افزود: حمایت‌هایی که در زمینه اشتغال و تحصیل به ویژه برای بانوان مانند مرخصی زایمان، امکان استفاده از مرخصی در تحصیل، امکان انتقال محل خدمت همسر و مواردی از این دست که در قانون جوانی جمعیت آمده، سبب می‌شود به صورت غیرمستقیم تعداد سقط جنین در این زمینه کاهش یابد.

ابطال پرونده پزشکی برای مشارکت در سقط جنین

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری که در این قانون به آن اشاره شده مقابله با خاطیان است، در قانون جدید با پزشکانی که در سقط عمد مشارکت دارند با قاطعیت بیشتری نسبت به قوانین گذشته برخورد می‌شود. پروانه پزشکی پزشکانی که یک مورد مشارکت در سقط جنین داشته باشند، ابطال می‌شود و این مجازات سنگینی برای این تخلف محسوب می‌شود که می‌تواند در این زمینه نقشی پیشگیرانه داشته باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی متذکر شد: علت و علل سقط جنین موضوع پیچیده‌ای است، پژوهش‌ها، آمار‌ها و اعدادی در این موضوع در قالب تخمین و احتمالات گفته می‌شود، اما پژوهش‌های علمی دقیقی نیز در این حوزه انجام شده که می‌توان به دقت آن اطمینان داشت، طبق مطالعاتی که توسط مراجع رسمی اعلام شده بیش از ۹۳درصد موارد سقط جنایی جنین در کشور حاصل روابط مشروع و سایر موارد نیز حاصل روابط نامشروع هستند. در خراسان رضوی نیز ادله و شواهدی مبنی بر اینکه الگوی استان نسبت به کشور متفاوت باشد، نداریم.

۹۵درصد سقط جنایی حاصل ازدواج دائمی است

ذاکریان خاطرنشان کرد: مشاهدات میدانی که کنشگران مقابله با سقط داشته‌اند، نشان می‌دهد بیش از ۹۵درصد موارد سقط جنایی جنین حاصل ازدواج‌های مشروع و دائم است و در این زمینه سهم ازدواج‌های موقت چشمگیر نیست، در بررسی اجتماعی این مسئله علت عمده سقط جنین موضوعات فرهنگی و اجتماعی است، در همه مطالعات انجام شده بهانه‌های اقتصادی در زمینه سقط جنایی جنین زیر ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم تبیین مسئله سقط در کشور این موضوع بیش از هر چیز، مشکلی فرهنگی و اجتماعی است، متذکر شد: حتی آن کسی که به دلیل اقتصادی مبادرت به سقط جنین می‌کند نیز از نظر ما مشکل اول او، مشکل فرهنگی و بینشی است، یعنی اگر بینش او نسبت به مسئله سقط جنین درست شکل می‌گرفت و سقط را مساوی با قتل فرزند می‌دانست با وجود مشکل اقتصادی هم دست به چنین اقدامی نمی‌زد.

این کارشناس مسائل جمعیت با اشاره به اینکه شناخت ریشه‌ها و علت‌های سقط جنین در راستای پیشگیری از این اتفاق است، گفت: هنگامی که بیش از ۹۵درصد موارد سقط جنین در استان در بستر خانواده و زوجیت دائم رخ می‌دهد، پیشگیری از این موضوع و مداخله در سقط عمد برای مداخله‌گران و سیاست‌گذاران ساده‌تر است، اما اگر این موضوع در یک بستر نامشروع و رابطه موقت مشروع رخ دهد، کنترل سقط جنین در این بستر‌ها پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

ذاکریان تصریح کرد: اینکه می‌گوییم مشکلات اقتصادی سهم کمتری در زمینه سقط جنین دارد برای دفاع از دولت‌ها در زمینه اقتصادی نیست؛ چرا که اساساً اگر بخواهیم در این مسئله مداخله درست و اثرگذاری داشته باشیم باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیش از اقتصادی بپردازیم.

وی بیان کرد: کار‌های تحلیلی که در زمینه ریشه‌یابی علل سقط جنین انجام می‌شود ناظر بر این است که ما راهکار و راه حل درست را در این موضوع انتخاب کنیم، به عنوان مثال در یک مطالعه انجام شده حدود ۶۵درصد مواردی که در خراسان رضوی تصمیم به سقط آنها گرفته شده بود، فرزندان سوم یا چهارم بودند، این برای ما این پیام را دارد که در موضوع فرهنگی شکستن تابوی فرزندان سوم و چهارم و قبح‌زدایی اجتماعی از اینکه خانواده‌ای فکر کنند که این کار قبیح و اشتباه است، موضوع مهمی است و برای ما اولویت دارد.

این کارشناس مسائل جمعیت افزود: فعالیت‌های تحلیلی و پژوهشی در مورد سقط جنین انجام می‌شود و کسانی که قصد دارند کار مؤثری در این زمینه انجام دهند، این مدل مطالعات به آنها کمک شایانی می‌کند.

ذاکریان در خصوص خبری که پیش از این در فضای مجازی مطرح شده بود، یادآور شد: به نقل از بنده آماری که در خصوص تعداد انصرافی‌های سقط در مراکز نفس کشور اعلام شده، کذب است. آمار کشوری بیش از ۳هزار مورد بوده و در این ارتباط دبیرخانه کشوری نفس باید اعلام نظر کند.

منبع: قدس 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.