در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه» پادکست | بانویی که احیاگر قدیمی‌ترین صندوق پوش مرقد مطهر امام رضا(ع) است شیب نزولی نرخ باروری در کشور متوقف شد خراسان رضوی رتبه نخست کشوری ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را کسب کرد راهبرد‌های دستیابی زنان به فرصت‌های شغلی مناسب MRI پیشرفته نارسایی قلبی پنهان در زنان را آشکار می‌کند! رشد استقبال زنان از رمزارز‌ها در سال‌های اخیر افزایش سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در ۱۷ استان | معمای اشتغال نیمی از زنان «سیستان و بلوچستان» در صنعت درآمد‌های زیرزمینی مدلینگ به چه قیمتی؟ از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه! انعکاس هویت فاخر زن در شاهنامه فردوسی
سرخط خبرها
سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان

سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان

  • کد خبر: ۲۲۶۱۵۵
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر زنان در اثر بیماری سرطان است که در مراحل اولیه خود هیچ‌گونه علائمی ندارد و با پیشرفت بیماری احتمال بروز علائم بیشتر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، زمانی که سلول‌های طبیعی در تخمدان به سلول‌های غیرطبیعی تبدیل می‌شوند و خارج از کنترل رشد می‌کنند سرطان تخمدان اتفاق می‌افتد، این بیماری ممکن است در هر سنی دیده شود، اما اغلب در زنان ۵۰ تا ۶۵ ساله رخ می‌دهد. ممکن است در آغاز فرایند سرطان تخمدان علائم مبهم یا غیرآشکار باشند، اما با پیشرفت سرطان احتمال بروز علائم بیشتر می‌شود،

نواحی که احتمال گسترش سرطان به آنها وجود دارد شامل دیواره شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد می‌شود، همچنین بر اساس شواهد موجود، نفخ، درد لگن، تورم شکم از بارزترین نشانه‌های ابتلاء به سرطان تخمدان است.

سرطان تخمدان منجر به مرگ حدود یک سوم زنان در سال اول پس از تشخیص می‌شود و اغلب در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شود.

 سرطان تخمدان در حال‌حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ومیر زنان محسوب می‌شود، تخمدان‌ها دو غده هستند که تخمک و هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند و زمانی این بیماری بروز می‌کند که سلول‌های غیرطبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج از کنترل کنند و تومور را تشکیل دهند.

در صورت درمان نشدن، تومور می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و منجر به بروز سرطان تخمدان متاستاتیک یا سرطان تخمدان پیشرفته شود، سرطان تخمدان دارای علائم اولیه و هشداردهنده است و طبق آمار، ۲۰ درصد انواع آن در مراحل اولیه قابل شناسایی خواهد بود.

 فاکتور‌های خطرزا در سرطان تخمدان شامل سابقه خانوادگی، سنین بالا، تاریخچه بیماری و بیماری چاقی بیش از حد می‌شود و راه‌های درمانی این بیماری شامل رادیوتراپی، جراحی و شیمی‌درمانی است، در صورتی که این سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، ۹۴ درصد احتمال زنده ماندن بیمار به مدت حداقل پنج سال وجود دارد.

خطر سرطان تخمدان و شیوع مرگ‌ومیر در زنان

شیوع انواع سرطان دستگاه تناسلی زنان که سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان از مهم‌ترین آن بوده، با عواملی از جمله چاقی و کم‌تحرکی در ارتباط بوده و در کشور‌های صنعتی و شهر‌های بزرگ دنیا شیوع آن بیشتر است، حتی در کشور نیز در مناطقی که شیوع چاقی و کم تحرکی بیشتر بوده، انواع سرطان نیز بیشتر است.

بین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان، سرطان رحم و در رأس آن سرطان آندومتر قرار دارد، بعد از آن سرطان دهانه رحم رتبه دوم و سرطان تخمدان رتبه سوم را دارد و کشنده‌ترین آنها سرطان تخمدان است. تشخیص سریع سرطان به روند درمان فرد مبتلا کمک مؤثری خواهد کرد، اگر سرطان سریع تشخیص داده شود، بیش از ۸۰ درصد مواقع تومور محدود به یک قسمت از بدن است و فرد با جراحی بهبود خواهد یافت و احتمال داشتن طول عمر طبیعی نیز در فرد بیمار بیشتر خواهد شد.

 سرطان تخمدان ایجاد تومور بدخیم در ناحیه تخمدان است، تخمدان‌ها دو عضو بادامی شکل هستند که داخل حفره لگن و دو طرف رحم قرار گرفته و می‌توانند دچار تومور شوند، تومور تخمدان دو دسته کلی دارد؛ تومور‌هایی هستند که بیشتر یک طرفه و در زنان جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله رخ می‌دهند و به طور معمول با درد خود را نشان می‌دهند؛ همچنین گروه دوم گروه اصلی‌تر هستند که در زنان ۵۰ ساله و بالاتر اتفاق می‌افتند، توموری که در زنان جوان رخ می‌دهد، به گونه‌ای است که سرعت رشد زیادی دارد و گاهی خونریزی درون آن پیش می‌آید به همین دلیل در ناحیه شکم درد دارند و ممکن است دختر جوانی که در سنین زیر ۲۰ سال قرار دارد احساس کند مدتی است شکم بزرگی پیدا کرده و گاهی تصور بر چاقی دارد یا افرادی که لاغر هستند، شکم بزرگی پیدا می‌کنند که باید نسبت به بزرگی شکم خود حساسیت نشان دهند.

 توده تخمدان در زنان، کمتر منجر به آب آوردن شکم می‌شود، اما به طور معمول توده می‌تواند باعث بزرگی شکم شود؛ گاهی توده به حدی بزرگ نیست و گاهی به دلیل خونریزی و پیچش در آن درد ایجاد می‌شود؛ از این رو هم درد و هم بزرگی شکم هرکدام به تنهایی یا همراه یکدیگر در خانم‌های جوان باید مورد توجه قرار گیرد.

 سرطان تخمدان که همراه با مایع شکم می‌شود، در زنان حدود ۵۰ سال به بالا رخ می‌دهد، اما گاهی در سنین کمتر نیز آب آوردن شکم را مشاهده می‌کنیم. شایع‌ترین سرطان تخمدان اشاره به نوعی دارد که در زنان ۵۰ ساله و بالاتر اتفاق می‌افتد، تومور‌ها به طور معمول هر دو تخمدان را درگیر می‌کنند و همراه با مایع شکم می‌شوند، به گونه‌ای که تومور از سطح تخمدان به داخل حفره لگن و شکم ریزش پیدا می‌کند و نقاطی مانند دانه ارزن که روی سطح اعضای داخل شکم و روده‌ها از تومور ریخته می‌شود را شاهد هستیم که به تدریج فرد دچار نفخ شکم و احساس بزرگی شکم و کم بودن اشتها می‌شود.

 مسئله قابل توجه در زمینه سرطان تخمدان، تأخیر در تشخیص است؛ زیرا سلامتی افراد تغییر چندانی نمی‌کند و این نوع سرطان مزمن و آرام عمل می‌کند؛ از این رو باید تمام سطوح کادر درمان، نسبت به این‌گونه علائم در زنان میانسال و سنین بالاتر حساس باشند. آزمایش خون می‌تواند کمک به تشخیص سرطان کند، اما تشخیص قطعی با این بوده که نمونه از بدن خارج شود و آزمایش بافت‌شناسی شود؛ اما سونوگرافی و آزمایش خون کمک‌های تشخیصی هستند.

پیشرفت‌های روش‌های درمانی برای سرطان تخمدان

روش‌های درمانی در دهه گذشته به‌طور قابل توجهی گسترش یافته است و درمان‌های بیشتری نسبت به قبل در دسترس است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) از سال ۲۰۱۴، تعداد بیشتری از درمان‌های سرطان تخمدان را نسبت به ۶۰ سال قبل تأیید کرده است، پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر منجر به تغییرات قابل توجهی در نحوه برخورد و درمان این بیماری شده؛ تغییراتی که نویدبخش پیشرفت‌های مداوم در درمان است. نه تنها افزایش تعداد درمان‌های سرطان تخمدان قابل توجه است، بلکه انواعی که تأیید شده نیز قابل توجه است.

منبع: ایمنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.