برگزاری «جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها» در مشهد مقدس + جزئیات گردهمایی دست‌اندرکاران همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خطیب فرهنگ | درباره مرحوم فخرالدین حجازی سیاست‌ورزی در پس پرده آکادمیا گردهمایی رؤسای ستاد‌های توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور، در مشهد برگزار شد + فیلم توزیع ۳۰۰۰ غذای گرم بین سیل زدگان منطقه سیدی مشهد خدمات آستان قدس رضوی به مردم سیل‌زده مشهد | اختصاص ۱۰۰ واحد رایگان در زائرشهر رضوی نقاره حاجت‌ها یادی از آیت ا... محمدتقی بهجت| رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند حق همسایگی امام مهربان زندگی باشکوه با مهندسی معرفتی امام رضا (ع) خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی به سیل‌زدگان مشهد قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود آزادسازی ۱۶۰۰ زندانی جرایم غیرعمد با نذر امام رضا(ع) | اجرای عملیات عمرانی در ۳۰۸ روستا + فیلم آیا نماز آیات برای طوفان و رعد و برق واجب است؟ حرمِ عشق و زیارتنامه ای که باید عارفانه خواند آغاز و بهره‌برداری از ۱۵ پروژه شاخص آستان قدس رضوی در کشور | افتتاح ۴ پروژه در روستای هندل آباد
سرخط خبرها

انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات

  • کد خبر: ۲۲۵۸۷۶
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات
فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات‌بخش در کربلا منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز - از اهداف سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» به‌کارگیری هنر به‌مثابه ابزار درجهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین‌‌بن‌علی علیه‌السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و نیز افزایش آگاهی مردم درزمینه آرمان‌های مهدویت و جریان‌سازی در جامعه است.

سوگواره در بخش‌های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» در ۱۲ محور برگزار می‌شود و آثار مربوط به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا اول محرم‌الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیه‌السلام به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.

انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات

متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:

پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة‌النجاة به حول‌وقوّه الهی.

سوگواره جهانی سفینة‌النجاة آغازی است برای پاسخ به مهم‌ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.

سوگواره بین‌المللی سفینة‌النجاة فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلندمرتبه حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی‌مثال حق، درپی بهانه‌ای است برای جلوه‌گرشدن خود تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.

پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی‌ها را در پیدایش قبله‌ای برای اظهار وجود، روشن کند.

پیراهن حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می‌توانیم جهان را به توجه، تدبر و خضوع دعوت کنیم. جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسین علیه‌السلام، خادم مسیح حسین، حضرت علی‌اصغر(ع) - داود منافی‌پور، دبیر سوگواره جهانی سفینة‌النجاة

اهداف برگزاری سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» 

- تبیین و آشکارسازی نیرو‌های نجات‌بخش در کربلا به‌عنوان ظرفیت‌های اثرگذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی

- استفاده مطلوب از ذوق و استعداد‌های هنری و به‌کارگیری هنر به‌مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین‌بن‌علی علیه‌السلام

- ثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات‌بخش

- ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و دیدگاه‌ها و جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف

- تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم درزمینه آرمان‌های مهدویت

- جریان‌سازی در جامعه و در میان گروه‌های مختلف از طریق آگاهی‌بخشی به ایشان در موضوعات مطرح‌‎شده

دامنه برگزاری:

بین‌المللی و به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و آذری

محور‌ها و موضوعات سوگواره:

هرساله این سوگواره مختص به موضوعی است و به فضل الهی امسال با موضوع پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه‌السلام برگزار خواهد شد.

- نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه حضرت آدم(ع) به واسطه این پیراهن

- سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ایشان به‌واسطه این پیراهن

- نزول پیراهن در هنگام به‌آتش‌افتادن حضرت ابراهیم(ع) و نجات ایشان

- شفای چشمان حضرت یعقوب علیه‌السلام به‌واسطه این پیراهن

- نجات حضرت یونس(ع) از شکم ماهی به‌واسطه این پیراهن

- تحویل پیراهن به حضرت زینب(س) توسط حضرت صدیقه‌کبری(س)، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا

- به‌غارت‌بردن پیراهن در روز عاشورا

- بازگرداندن پیراهن به اهل‌بیت‌(ع) پس از تقاضای امام سجاد(ع)‌

- پیراهن نزد حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان

- اهتزاز پیراهن امام حسین‌(ع) از اول ماه محرم از عرش

- اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله به‌واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور

- تظلّم حضرت صدّیقه‌کبری سلام‌الله‌علیها در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه‌السلام

بخش‌های مختلف سوگواره:

- بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی

- بخش علمی: مقاله علمی، پایان‌نامه رساله و...

- بخش هنری: هنر‌های دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشن‌گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری‌های مدرن (هنر‌های مرتبط بارسانه) اعم از فیلم کوتاه ۳دقیقه‌ای، فیلم‌نامه‌نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقی برای تولیدات رسانه‌ای (فتوگرافی)، عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس‌های خبری گرفته تا هنری، هنر‌های تجسمی، نقاشی، مجسمه‌سازی و...

- بخش ادبی: شامل شعر (قالب‌های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع‌بند، مستزاد، مسمّط، ترکیب‌بند)، متن، قطعه ادبی و...

- بخش ایده و طرح: این بخش این فرصت را به علاقه‌مندان می‌دهد تا طرح‌ها و ایده‌های خود را در زمینه موضوعات سوگواره ارائه کنند؛ در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های مذکور است.

جوایز نفرات برگزیده هر بخش:

سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی

نفرات شایسته قدردانی هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

زمان‌بندی:

مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار تا اول محرم‌‎الحرام ۱۴۴۶
متقاضیان محترم برای ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین‌المللی سفینه‎‌النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->