قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
سرخط خبرها

توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران

  • کد خبر: ۲۲۲۸۷۳
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران
براساس داده‌های رسمی وزارت جهادکشاورزی، در سال جاری سطح زیر کشت گندم آبی ۲میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار است.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق پیش بینی محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در اوایل فروردین ۱۴۰۳ هم امسال تولید گندم به ۱۳.۵ میلیون تن خواهد رسید. بدین ترتیب دولت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم را به صورت تضمینی از کشاورزان می‌خرد.

البته اواخر سال گذشته مقامات دولتی پیش‌بینی می‌کردند، در ۱۴۰۳، ایران ۱۲.۵ میلیون تن گندم تولید کند. تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کردند، میزان تولید کمتر از این ارقام باشد و ایران نیازمند وارات ۸ میلیون تن گندم باشد.

اما ظاهرا شرایط آب و هوایی مناسب‌تر شده و احتمال رشد تولید کماکان بالاست. اخیرا دوباره وزارت جهاد کشاورزی از برآورد تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری و حداقل خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم سخن به میان آورده است.

یعنی ۱۰۰ هزار تن بیشتر از سال زراعی گذشته دولت گندم خریداری خواهد کرد. نیاز سالانه کشور به گندم به گفته سهراب سهرابی، مجری طرح گندم ۱۲ میلیون تن است.

آغاز برداشت گندم

طبق اعلام جهادکشاورزی، برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم از روز‌های هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. گذشته از این برداشت گندم در استان‌هایی مانند بوشهر، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت آن در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

توصیه به گندمکاران

کشور سالانه نیاز به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین دارد؛ این درحالی که به گفته کریم ذوالفقاری رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است. اخیرا هم مجری طرح گندم جهادکشاورزی اعلام کرد، بیش از ۲۱ هزار کمباین آماده ارائه خدمات به کشاورزان است. او به گندمکاران توصیه کرد که در برداشت محصول از کمباین‌هایی که معاینه فنی دارند و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند. درضمن محصولات را شامگاه برداشت نکنند.

او پیش‌تر هم از کشاورزان خواسته بود، با توجه به ادامه بارش‌ها و افزایش بیماری‌ها و آفات گندم مانند زنگ زرد و سفیدک پودری، به مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و طبق دستورالعمل‌ها مبارزه را انجام دهند.

سهرابی گفته بود، آبیاری مزارع در اراضی آبی نیز بر اساس دستورالعمل‌ها و در زمان‌های متناسب با افزایش دما و خشکی انجام شود.

اخبرا هم به نقل مهر او سهرابی گفت: مدیریت تغذیه گیاهی در مرحله داشت به ویژه در مناطق معتدل و اقلیم‌های سرد کشور مهم است و عملیات مصرف کود‌های پتاسه و سولفات آمونیوم و ریزمغذی‌ها باید اجرا شود.

او ادامه داد: کشاورزان با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلندمدت به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->