علت تأخیر در اعمال قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتقاد ازکارافتادگان صندوق تامین اجتماعی از مستمری خود در احکام حقوقی جدید واریز مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان سیل‌زده سیستان وبلوچستان پزشک قلابی در گلشهر به دام افتاد| دستگیری دو زورگیر مسافرنما در مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | دستگیری تبهکاران تلگرام که با نقاب پشتیبان سایت از مردم کلاهبرداری کردند وحشت‌آفرینی سارقان خطرناک با شلیک پلیس مشهد پایان یافت + عکس چگونه چک دیجیتال بگیریم؟ | ۱۱ مزیت چک دیجیتال را ببینید برگزاری جشن بزرگ دختران مقاومت در مشهد + فیلم فشارخون بالای کنترل‌نشده خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد  ارائه خدمات رایگان سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان اکبر بازداشت بیش از ۴۰۰۰ قاچاقچی طی سال گذشته در خراسان رضوی | ارزش کالا‌های ممنوعه کشف‌شده ۱۲۹۰ میلیارد ریال فرماندهی انتظامی خراسان رضوی یک مامور خاطی خود را از خدمت تعلیق کرد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ١۴٠٣) | هشدار طوفان تندری رعدوبرق و بارش‌های سیل‌آسا در مشهد راهداری خراسان رضوی ۱۲ نقطه پرحادثه جاده‌ای را ایمن‌سازی کرد فراخوان پلیس برای تعویض پلاک‌های سوخته و دارای نقص هواشناسی: بارش‌ها تا جمعه تشدید می‌شود | سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط هولناک بنر تبلیغاتی در هند | ۳ نفر کشته و ۵۲ تَن زخمی شدند + فیلم دستگیری ۲ متهم به ۲۱ فقره موبایل قاپی در مشهد شکایت ۱۰هزار نفر از شرکت فایزر برای تولید داروی سرطان‌زا
سرخط خبرها

وضعیت قرمز آبی مشهد ادامه دارد

  • کد خبر: ۲۲۰۹۸۲
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
وضعیت قرمز آبی مشهد ادامه دارد
«دوستی» و «طرق» در فهرست سد‌های کم‌آب کشور قرار گرفتند.

به گزارش شهرآرانیوز برف سنگین زمستان در مشهد و چند روز بارندگی‌های اسفند و فروردین، همه را امیدوار کرد که احتمالا کمبود آبی در تابستان نخواهیم داشت و از شدت بحرانی که مسئولان صنعت آب کشور و استان از اواسط پاییز به آن هشدار داده بودند، کاسته خواهد شد؛ اما وضعیت ذخایر آبی دست‌کم در خراسان‌رضوی و مشهد با وجود افزایش چشمگیر بارش‌ها در مقایسه با سال قبل همچنان خوب نیست و ماجرای کمبود آب و بحران‌های آن همچنان پابرجاست، زیرا براساس گزارشی که از وضعیت سد‌های مهم کشور منتشر شده است، ذخیره آب دو سد دوستی و طرق که بار بخش زیادی از تأمین آب مشهد را به دوش می‌کشند، تا ۱۸ فروردین به‌ترتیب فقط ۵ و ۱۳ درصد است.

مشهد تقریبا پاییز بی‌بارشی را پشت‌سر گذاشت و بارندگی در شهر زمانی شروع شد که سال ۱۴۰۲ رو به پایان بود و شهر از اواسط بهمن‌ماه بالاخره رنگ بارش باران و برف را دید و اسفند و فروردین‌ماه هم کم‌وبیش شاهد بارش خوب باران بودیم. آن‌طور که آمار‌های سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی نشان می‌دهد، از ابتدای سال زراعی امسال یعنی مهرماه، تا ۱۹ فروردین ۱۰۵ میلی‌متر بارش برف و باران در مشهد ثبت شده است، درحالی‌که سال گذشته و در همین دوره فقط ۶۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۱۴۰۱، افزایش بارش چشمگیر بوده است.

فاصله زیاد تا ذخیره مطلوب آبی

شاید افزایش این اعدادوارقام در نگاه اول پایان بحران کمبود آب را نوید دهد، اما مشهد هنوز تا تمام‌شدن این بحران فاصله دارد، چون آمار‌های هواشناسی می‌گوید بارش‌ها نسبت دوره آماری بلندمدت بیش از ۲۰ درصد کاهش دارد.

درحالی‌که همه فکر می‌کردند بارش‌های گسترده زمستان و بهار باعث فراوانی آب شده است، شرکت مدیریت منابع آب ایران ۵ فروردین گزارشی از میزان پرشدگی سد‌های مهم کشور منتشر کرد که در آن میزان پرشدن سد‌های کشور به‌صورت رسمی اعلام شد. در این گزارش میزان پربودن سد دوستی فقط ۵ درصد و سد طرق حدود ۱۲ درصد ذکر شده بود که در مقایسه با سال قبل به‌ترتیب بیش از ۶۰ و ۴۰ درصد کمتر از سال قبل در مخزن این سد‌ها آب موجود است.

۱۵ فروردین‌ماه هم فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور، اعلام کرد که ۵۸ درصد مخازن سد‌های کشور پر هستند و ۲۰ درصد سد‌های مهم کشور هم بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارند و حدود ۲۵ درصد از این سد‌ها هم کمتر از ۲۰ درصد آب دارند.

دوستی و طرق؛ همچنان خالی

روز گذشته آمار جدیدتری از وضعیت برخی سد‌های مهم کشور منتشر شد که نشان می‌دهد دو سد مهم تأمین‌کننده آب شرب مشهد، جزو آن ۲۵ درصد سد‌هایی هستند که کمتر از ۲۰ درصد آب دارند. براساس این گزارش شرکت مدیریت منابع ایران، اکنون فقط ۵ درصد از یک‌میلیاردو ۲۵۰ میلیون مترمکعب حجم سد دوستی، معادل ۶۲ میلیون‌و ۵۰۰ مترمکعب پر است که حدود ۶۳ درصد از سال قبل کمتر است. وضعیت سد طرق هم دست‌کمی هم از سد دوستی ندارد و فقط ۱۳ درصد مخزن این سد پرآب است که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کمتر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->