درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه» پادکست | بانویی که احیاگر قدیمی‌ترین صندوق پوش مرقد مطهر امام رضا(ع) است شیب نزولی نرخ باروری در کشور متوقف شد خراسان رضوی رتبه نخست کشوری ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را کسب کرد راهبرد‌های دستیابی زنان به فرصت‌های شغلی مناسب MRI پیشرفته نارسایی قلبی پنهان در زنان را آشکار می‌کند! رشد استقبال زنان از رمزارز‌ها در سال‌های اخیر افزایش سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در ۱۷ استان | معمای اشتغال نیمی از زنان «سیستان و بلوچستان» در صنعت درآمد‌های زیرزمینی مدلینگ به چه قیمتی؟ از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه! انعکاس هویت فاخر زن در شاهنامه فردوسی معضلی به نام تلفن همراه برای کودکان
سرخط خبرها
چراغ سبز هورمون زنانه به سیگار

چراغ سبز هورمون زنانه به سیگار

  • کد خبر: ۲۲۰۶۱۲
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهند که استروژن، هورمون جنسی زنانه، می‌تواند مغز افراد را نسبت به اثرات نیکوتین موجود در سیگار حساس‌تر کند و در نتیجه احتمال بیشتری برای اعتیاد به سیگار در زنان وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشمندان آمریکایی به تازگی کشف کرده اند که با وجود اینکه تعداد مردان سیگاری در آمریکا بیشتر از زنان است، اما زنان بیشتر از مردان به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا می‌کنند.

طبق گزارش سی‌دی‌سی، تقریباً از هر ۱۰۰ مرد بالغ ۱۳ نفر سیگار می‌کشد؛ این تعداد در هر ۱۰۰ زن بالغ حدود ۱۰ نفر است.

بر اساس گفته‌های سالی پاوس، دانشجوی دکترای زیست‌شناسی مولکولی در کالج پزشکی کنتاکی در لکسینگتون، حتمال اعتیاد به نیکوتین در زنان بیشتر از مردان بوده و معمولاً زنان در ترک سیگار موفقیت کمتری دارند. این دانشجو که در مطالعات خود به دلیل وجود این اختلاف جنسیتی پی برده است.

به عقیده او هورمون استروژن که در بدن هر دو جنس یافت میشود علت این اختلاف جنسیتی است، این هورمون به مقدار کم در بدن مردان و در سطوح بالاتر در بدن زنان وجود دارد که میزان ترشح آن هر ۲۸ روز در طول مراحل چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.

هورمون استروژن بر افزایش اثر پروتئین‌هایی به نام اولفکتومدین‌ها که بر پاسخ لذت مغز به نیکوتین تاثیرگذار است. استروژن این پروتئین را که بخشی از مغز را که به اعتیاد و پاداش مرتبط است، فعال کرده و باعث میل به مصرف نیکوتین در زنان می‌شوند.

هرچند که با گذر زمان مصرف نیکوتین منجر به کاهش مقدار اولفاکتومدین‌ها می‌شود و این اثر ممکن است با کاهش مقدار استروژن همراه باشد، اما ژنی که اولفاکتومدین‌ها می‌سازند بر روی شیمی مغز اثر خود را می‌گذارد.

به گفته پاوس، دانشمندان می‌توانند دارو‌هایی بسازند که این پروتئین‌ها را هدف قرار داده، اثرات آنها را مسدود کرده و به افراد کمک کنند که سیگار را ترک کنند. او امیدوار است که اگر بتوان اثبات کرد که استروژن از طریق الفکتومدین‌ها روی مصرف نیکوتین تاثیرگذار است، می‌توان دارو‌هایی ساخت که از این اثر جلوگیری کنند.

منبع: فرارو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.