قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دریافت صورت‌حساب الکترونیکی شرط معافیت از مالیات معاملات طلا و ارز وزیر کار به اعتراضات درباره دستمزد کارگری واکنش نشان داد فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی
سرخط خبرها

بازار سرمایه، نماد مشارکت مردمی در اقتصاد

  • کد خبر: ۲۱۹۸۰۱
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
بازار سرمایه، نماد مشارکت مردمی در اقتصاد
بی شک خروج مسکن و خودرو از جرگه کالا‌های سرمایه‌ای و ورود آن‌ها به سیاهه کالا‌های مصرفی می‌تواند به تقویت بازار سرمایه کمک شایانی کند.

نگاهی به روند دو دهه گذشته اقتصاد ملی نشان می‌دهد بازار سرمایه به عنوان گسترده و برجسته‌ترین زیرساخت حضور آحاد جامعه در اقتصاد توانسته است با جذب نزدیک به ۵۰میلیون ایرانی (با احتساب کد معاملاتی مشمولان سهام عدالت) به نماد مشارکت مردمی در اقتصاد کشور تبدیل شود.

البته رقیبان بازار سرمایه در ایران بسیار قدرتمند هستند و همواره توانسته اند سهمی جدی در جذب سرمایه‌های خرد جدید و حتی خروج پول از بازار سرمایه داشته باشند. ارز‌های خارجی به خصوص دلار در کنار طلا و مسکن در دهه‌های گذشته همواره چالش آفرین بوده اند و توانسته اند بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار دهند. نوپابودن بازار سرمایه به نسبت بازار‌های سنتی طلا و مسکن از یک طرف و اعتماد بیشتر مردم به طلا، دلار و به خصوص زمین و مسکن، می‌طلبد تا متولیان بیش از پیش بر اصلاح فرهنگ عمومی در این زمینه تمرکز کنند تا شاهد حرکت سرمایه از بازار‌های موازی به سوی بازار سرمایه باشیم.

بی شک خروج مسکن و خودرو از جرگه کالا‌های سرمایه‌ای و ورود آن‌ها به سیاهه کالا‌های مصرفی می‌تواند به تقویت بازار سرمایه کمک شایانی کند. در این راه نقش دولت بسیار پررنگ است و از طرفی تحقق شعار‌های دولت در تأمین ۴ میلیون مسکن و از سوی دیگر افزایش تولید خودرو داخلی در کنار تسهیل واقعی واردات خودرو می‌تواند تأثیر زیادی در روی آوری مردم به بازار سرمایه داشته باشد.

در کنار موارد فوق، افزایش حضور مردم در بازار سرمایه ملزومات دیگری نیز دارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به نرخ بهره بانکی، نرخ تسعیر ارز، تعامل با فعالان اقتصادی، حذف مقررات زاید، ارتقای شفافیت و داشتن رویکرد ملی و همه جانبه در سیاست گذاری و در یک جمله کمک به افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه و پیش بینی پذیرکردن آن اشاره کرد که باید بیش از گذشته به آن‌ها توجه شود. در مقابل آن کنترل دستوری بازار، داشتن نگاه کوتاه مدت و بخشی نگری آثار مهلکی ایجاد می‌کند که به صنعت و تولید صدمه خواهد زد.

در انتها بر این نکته تأکید می‌شود که افزایش مشارکت مردم در رشد تولید دست کم به دو مؤلفه نیاز دارد. اول: تسهیل دسترسی آحاد جامعه به ابزار‌های لازم که با وجود بازار سرمایه محقق است. دوم: کمک به افزایش اعتماد جامعه به اقتصاد ملی که نیازمند پیش بینی پذیرکردن اقتصاد و نگاه ملی در تصمیمات اقتصادی است. حال اگر این دو، توأمان فراهم شود، ثمرات بزرگی برای کشور خواهد داشت که اولین محصول آن تحقق شعار سال خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->