کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع در کودکان اهدای اعضای نوجوان مرگ‌مغزی در مشهد، نجات‌بخش زندگی ۷ بیمار شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | لحظه پیداکردن دو جان‌باخته سیلاب در پل انقلاب مشهد فوت دو شهروند در آب‌گرفتگی میدان انقلاب مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم اورژانس مشهد: ۱۳ شهروند در پی جاری شدن سیلاب مصدوم شدند رئیس سازمان حج: زمان ثبت‌نام عمره هنوز معلوم نیست | پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم! ۸ راهکار برای مقابله با سختی‌های زندگی دیوان عدالت هم شکایت بازنشستگان در مورد افزایش مستمری‌ها را رد کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین رژیم غذایی برای آرتریت یا التهاب مفاصل کدام است؟ بهترین شیوه تربیتی برای مقابله با فحاشی کودکان پیامدهای استفاده از تلفن همراه در سلامت کودکان مستمری فروردین‌ماه مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود بدهی آموزش‌وپرورش به فرهنگیان بابت پاداش پایان‌خدمت ۱۴۰۲ | معوقاتی که تا اسفند پارسال تسویه شد چطور کار و زندگی مان را از هم جدا کنیم؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه ٢۶ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم بارش باران و هوای خنک تا اواسط هفته آینده نشست بررسی راهکار‌های کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری در مشهد برگزار شد طوفان با سرعت ۹۰ کیلومتر برساعت سبزوار را درنوردید (۲۶ اردیبهشت) + فیلم از شر دبش تا شهر دبش!
سرخط خبرها

کدام طبقه آپارتمان برای زندگی مناسب‌تر است؟

  • کد خبر: ۲۰۳۶۳۵
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کدام طبقه آپارتمان برای زندگی مناسب‌تر است؟
زندگی در کدام طبقه نیاز‌های واقعی شما را برآورده می‌کند و آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد؟

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز اگر بدون هیچ محدودیتی بخواهید یک واحد آپارتمانی انتخاب کنید، ترجیحتان طبقه اول است یا آخر؟ صبح‌ها داشتن چشم‌اندازی از شهر را می‌پسندید یا آن‌قدر زندگی پرمشغله‌ای دارید که مایل هستید بدون هیچ نگرانی خودتان را به پارکینگ برسانید و به محل کارتان بروید؟ از این‌دست پرسش‌ها برای رسیدن به یک انتخاب مناسب زیاد است.

پرسش‌هایی که هر کدام بخشی از امتیاز‌ها و عیب‌های طبقه اول و آخر را روشن می‌کنند. واقعیت این است که برخلاف تصور اینکه طبقه آخر از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است این‌چنین نیست و هر خانواده‌ای با توجه به شرایط جسمی و خواسته‌هایش در صورت نداشتن محدودیت، خواستار طبقه اول یا آخر می‌شود.

گاهی خانواده‌ای حتی بدون توجه به هزینه، به‌دلیل ترس اعضایش از ارتفاع از طبقه آخر چشم می‌پوشد و گاهی هم به‌دلیل مشکلات جسمی مادربزرگ و پدربزرگ تن به انتخاب طبقه اول می‌دهد. این را هم بگوییم که طبقه آخر همیشه چشم‌انداز زیبایی ندارد، مگر در مناطق خاصی از شهر. در ادامه به بررسی مزایا و معایب طبقه اول و آخر پرداخته‌ایم چراکه دانستن این نکات با رونق ساختمان‌سازی‌های امروزی ضروری و با‌اهمیت است.

امتیاز‌های زندگی در طبقه اول

زندگی در طبقه اول آپارتمان تقریبا ساکنان را از آسانسور بی‌نیاز می‌کند، به‌ویژه در وقت‌های خرابی، تعمیر آسانسور و قطعی برق. روزی که با کیسه‌های فراوان خرید وارد خانه می‌شوید و آسانسور هم خراب است، یکی از «کاش»‌ها این است که در طبقه اول آپارتمان زندگی می‌کردید.

سقف بلندتر از سایر طبقه‌ها هم که خانه را دلباز و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد سهم طبقه اول است.

حیاط خلوت یا پاسیو هم ویژه ساکنان طبقه اول آپارتمان است. حیاط خلوت فضای مفیدی است که می‌توان از آن برای پخت‌وپز‌های زیاد، سامان‌دهی وسایل اضافی و کار‌هایی که نیاز به فضای باز دارد استفاده کرد.

اگر جزو خانواده‌هایی هستید که مهمان‌های زیادی به خانه‌تان رفت‌وآمد دارند زندگی در طبقه اول به‌دلیل آمدوشد‌های راحت، مناسب‌تر است. از مزایای طبقه اول این است که دیگر مهمان‌ها مزاحمتی برای ساکنان طبقه‌های دیگر ایجاد نمی‌کنند.

امتیاز‌های زندگی در ارتفاع

نورگیری خوب خانه به‌دلیل محصور نبودن در میان ساختمان‌های دیگر، امتیازی است که نه‌تن‌ها سبب روشن‌تر شدن خانه می‌شود بلکه احساس خوشایندی به ساکنان می‌بخشد.

طبقه آخر از چشم‌انداز‌های شهری و فضای سبز بیشتری برخوردار است و افراد بهتر می‌توانند بوستان‌ها یا فضای سبز اطراف را ببینند. موضوعی که طبقه آخر آپارتمان‌های نزدیک بوستان‌ها را پرطرف‌دار کرده است.

اگر شما در طبقه آخر زندگی کنید با هر بار روشن و خاموش شدن پمپ اذیت نمی‌شوید.

هر چه در یک ساختمان به طبقات بالایی می‌رویم امنیت آن هم بیشتر می‌شود، زیرا در زمان سرقت حمل این وسایل دشوارتر و زمان‌برتر است. همچنین رفت‌وآمد‌های متفرقه به طبقات بالا خیلی کمتر از طبقه‌های پایینی است.

دور بودن از حشرات و حیوانات موذی و موش و سوسک هم از دیگر مزایای طبقه آخر است. از طرفی مشکل بالا زدن آب فاضلاب در لوله کشی‌های طبقه بالا هم ساکنان را با احتمال خیلی کمتری تهدید می‌کند.

بالا و پایین یک خانه

دست‌انداز‌های زندگی در طبقه اول

یکی از کاستی‌ها یا مشکلات طبقه نخست ساختمان‌ها کم شدن حریم خصوصی است. در این طبقه داخل خانه به‌راحتی از خیابان و خانه‌های مرتفع مشاهده‌شدنی است و حتما باید به فکر پوشاندن پنجره‌ها باشید.

در طبقه اول به‌دلیل داشتن دسترسی‌های بیشتر چه از راه پنجره‌ها و چه ورودی، احتمال سرقت در مقایسه با سایر طبقه‌ها بیشتر است. برای بالا بردن امنیت در این طبقه ضروری است در ضد‌سرقت یا قفل‌های مناسب هم در ورودی خانه نصب کنید. همچنین پنجره‌ها باید به نرده‌های محافظ مجهز شوند.

هزینه بیشتر برای گرم کردن خانه از دیگر عیب‌های طبقه نخست ساختمان‌هاست. از آنجا که معمولا طبقه اول روی پارکینگ یا پیلوت است محیط خانه‌های طبقه اول در زمستان، سردتر از خانه‌های طبقه‌های بالایی است و به‌همین دلیل گرم کردن آن هزینه بیشتری می‌برد.

دیگر مزاحمت‌هایی که گریبان ساکنان طبقه اول را می‌گیرد صدای بوق و آژیر دزدگیر خودروها، رفت‌وآمد افراد در خیابان یا بازی کودکان و مشابه این‌هاست. البته که برای کم کردن سروصداها، شیشه‌های دوجداره راه‌حل مناسبی هستند، ولی در زمان باز کردن پنجره‌ها و در تراس، کار زیادی برای رفع سروصدا‌ها از دستتان برنمی‌آید.

نزدیکی به خیابان و بیشتر احساس کردن بوی زباله‌ها و فاضلاب و برخوردار شدن از دود و گرد و خاک هم از دیگر مشکلات طبقه اول است. ورود ناخوانده حشرات را هم می‌توان به فهرست عیب‌های طبقه اول اضافه کرد.

مزاحمت‌های گاه‌و‌بیگاه هم سهم ساکنان طبقه اول است. بعضی وقت‌ها که ساکنان طبقات دیگر کلید خود را در خانه جا می‌گذارند یا افراد غریبه با یکی از طبقات کار دارند و نشانی کاملی ندارند، زنگ طبقه اول در دسترس‌ترین گزینه برای آن‌هاست.

نداشتن منظره هم برای افرادی که مایل هستند هر صبح یا غروب نگاهی به دوردست‌ها بیندازند از شاخص‌ترین عیب‌ها و کاستی‌های طبقه اول در آپارتمان‌هاست. ساکنان این طبقه هیچ منظره خوشایندی جز نمای ساختمان‌ها و کوچه و خیابان ندارند.

نور کمتر یکی دیگر از مشکلات طبقه اول آپارتمان‌هاست به‌ویژه اگر خانه رو به خیابان نباشد یا موقعیت آن رو به ساختمان دیگری باشد. در این شرایط ساختمان‌های دیگر و درختان بلند سبب می‌شوند طبقه اول کمترین بهره را از نور طبیعی ببرد که برای جبران کمبود نور ضروری است سیستم روشنایی مناسب داخل خانه استفاده شود.

دست‌انداز‌های زندگی در طبقه آخر

شاید فشار پایین آب مهم‌ترین و بارزترین مشکل طبقه آخر باشد به‌ویژه برای خانم‌ها که برای تهیه وعده‌های غذایی به سختی می‌افتند. هرچند برای رفع این مشکل تدابیری مانند استفاده از پمپ و منبع آب اندیشیده شده است، این چالش گاهی رنگ آسایش را از زندگی ساکنان طبقات بالایی می‌گیرد.

بالاترین طبقه یک ساختمان، سکوت و منظره خوبی در اختیار ساکنانش می‌گذارد، ولی درعوض باید همواره حواسشان به ساکنان طبقات پایین‌تر هم باشد و مزاحمت‌های سروصدایی نداشته باشند.

زمانی که یک آپارتمان به آسانسور بار مجهز نباشد اسباب‌کشی و جابه‌جایی وسایل سنگین در آن خیلی دشوار می‌شود. افزون بر این وقتی وسایل سنگین مانند پخچال و ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی نیاز به تعمیر و انتقال به نمایندگی دارند، هزینه حمل بار هم به هزینه‌های اصلی اضافه می‌شود.

طبقه آخر در فصل گرما، گرم‌تر است و ساکنان باید هزینه بیشتری بابت انرژی و سرد کردن خانه پرداخت کنند. به‌ویژه خنک کردن خانه در مناطق گرمسیری گران‌تر می‌شود. در این فصل آفتاب مستقیم بر سقف خانه تابیده و پنجره‌ها نیز نور بیشتری را وارد خانه می‌کنند. به‌همین دلیل هم استفاده از کولر‌های آبی در طبقات بالا مناسب نیست و بهتر است از کولر‌های گازی استفاده شود.

موضوع دسترسی به طبقه آخر آپارتمان نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که زندگی در طبقه آخر را دشوار کرده است. همیشه باید این نکته را در نظر داشت که احتمال خرابی آسانسور وجود دارد و گاهی حتی برخی آپارتمان‌ها بدون آسانسور هستند؛ بنابراین اگر انتخاب شما زندگی در طبقه آخر ساختمان است، باید خرابی احتمالی آسانسور و رفت‌و‌آمد با پله‌ها را نیز فراموش نکنید.

وقتی تعداد طبقات ساختمان زیاد می‌شود، باید سیستم اطفای حریق نیز در آن لحاظ شود و در همین باره یکی دیگر از معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان، نبود امکانات مناسب برای اطفای حریق است، زیرا در این طبقه فشار آب کافی برای کنترل آتش وجود ندارد. بهتر است اگر سیستم‌های آتش‌نشانی در این طبقات وجود ندارد حتما از کپسول‌های مناسب استفاده شود.

یکی از معایب زندگی در طبقه آخر احتمال نشتی رطوبت از سقف آپارتمان به داخل واحد است. مشکلات پشت‌بام و ایزوگام نامناسب سبب نفوذ رطوبت به سقف می‌شود و دردسر‌هایی را برای ساکنان به وجود می‌آورد.

از دیگر عیب‌های زندگی در طبقه آخر آپارتمان که اهمیت زیادی هم دارد دسترسی دشوار به محیط بیرونی ساختمان است. این موضوع در شرایط اضطراری مانند وقوع زلزله بیشتر به چشم می‌آید، زیرا در این وقت‌ها استفاده از آسانسور ممنوع است و شما باید خودتان را فوری به خارج از آپارتمان برسانید.

از دیگر معایب زندگی در طبقات بالا گران‌تر بودن خرید و اجاره آن‌هاست. همچنین گاهی ترس از ارتفاع، زندگی در طبقه آخر را دشوار می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->