بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست | سروده شاعر افغانستانی در سوگ سید ابراهیم رئیسی حامد کرزی: امیدوارم ایران با صبر از این مرحله دشوار عبور نماید وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر
سرخط خبرها

چند توصیه سید ابوطالب مظفری به نویسندگان جوان

  • کد خبر: ۲۰۳۱۸۸
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
چند توصیه سید ابوطالب مظفری به نویسندگان جوان
شاعر و پژوهشگر افغانستانی در توصیه‌هایی خطاب به نویسندگان جوان گفت: داستان‌نویسان امروز باید با فرم و تکنیک آشنا باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، سید ابوطالب مظفری در مراسم رونمایی از کتاب‌های «سفید پر رنگ» نوشته مهدی هزاره و «یه تیرکس مهربان» نوشته محمدامین رفیعی نویسندگان جوان مهاجر افغانستانی که در مشهد برگزار شد، نکاتی خطاب به نویسندگان جوان بیان کرد.

مظفری در ابتدای سخنان خود گفت: در کتابی از یک نویسنده ژاپنی خوانده بودم که در تجربه داستان‌نویسی گفته بود، نویسندگان با استعداد هیچ‌وقت داستان‌نویس خوبی نمی‌شوند و دلیل آن این است که معمولا آن‌ها که استعداد زیادی دارند صبر و حوصله ندارند. در داستان‌نویسی چیزی که مهم است صبر و حوصله است. این سخن خیلی سخن روانشناسانه و خوبی است. معمولا آن‌هایی که استعداد زیادی دارند، حوصله ندارند، آموزش نمی‌بینند و وقتی آموزش نمی‌بینند، خیلی زود می‌خواهند به ثمر بنشینند. معمولا این‌ها در حوزه کشف خیلی خوبند، اما داستان نویسی و ادبیات نیازمند صبر و حوصله است و داستان‌نویسان معمولا دارای استعداد متوسطی هستند.

او در ادامه بیان داشت: در هنر دو ساحت خیلی مهم است، چه شعر باشد چه هر هنری. یکی ساحت تجربه است، یعنی نویسنده و شاعر باید تجربه خوبی از زندگی داشته باشد. در این ساحت نویسنده باید این‌قدر صبر داشته باشد که تجربه‌هایی که به دست می‌آورد را در ذهن ته‌نشین کند. به همین خاطر بهترین آثار نویسندگان در چهل سالگی و پس از آن نوشته شده است. چرا؟ چون تا ۴۰ و ۵۰ سالگی نویسنده باید کاری کند که تجربه به دست بیاورد، تجربه شخصی سرمایه مهم نویسنده است.

این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: بخش دوم هنر و داستان نویسی صورت و فرم است. ما باید فرم را یاد بگیریم و این‌طور نیست که به استعداد خودمان اکتفا کنیم و بگوییم که من، چون آدم مستعدی هستم پس بنابراین هرچه نوشتم درست است، نویسندگی یک هنر است، پس بنابراین ما همان‌طور که الفبای یک چیزی را یاد می‌گیریم، این هنر را هم باید یاد بگیریم. باید یاد بگیریم که یک داستان چگونه نوشته می‌شود، عیوب یک داستان چیست و موضوعات دیگر. این‌ها خیلی مهم است.

مظفری با بیان اینکه داستان‌نویسان امروز باید با فرم و تکنیک آشنا باشند، گفت: داستان جایی برای حرف‌های کلی نیست یا نصیحت کنیم و در مورد همه چیز صحبت کنیم. داستان‌نویسی به‌ویژه داستان کوتاه نویسی مجالی برای ارائه حرف‌ها، پیام‌ها، نصیحت‌ها و این‌ها نیست. شما باید پیام را این‌قدر در متن کم‌رنگ کنید که اصلا دیده نشود و خودتان باید محو شوید تا خود نویسنده در متن دیده نشود.

او افزود: در هنر آنچه نقش اول را ایفا می‌کند، شیوه بیان است نه اینکه چه می‌گوییم. چه می‌گوییم، یک حرف کلی است. ممکن است یک پیام را ده نفر به ده شکل بنویسند. اما مهم این است که نویسنده یک پیام را با چه شکلی بیان کرده است، تکنیک انتقال پیام مهم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->