سرخط خبرها

دبیر جامعه جراحان خراسان: متأسفانه در حال حاضر انجمن‌های پزشکی کارکرد خود را ندارند

  • کد خبر: ۱۹۷۳۳۲
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
دبیر جامعه جراحان خراسان: متأسفانه در حال حاضر انجمن‌های پزشکی کارکرد خود را ندارند
دبیر جامعه جراحان خراسان گفت: انجمن‌های پزشکی در کشور آن‌گونه که باید نیستند. انجمن‌ها نهاد‌های واسط و از مهم‌ترین ارکان سلامت هستند که این رکن متأسفانه الان کارکرد خود را ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا زمانی امروز، ۸ آذرماه، در مراسم افتتاحیه کنگره سراسری جراحان خراسان که در هتل پردیسان  مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شرایط به‌گونه‌ای پیش آمده که بحث انجمن‌ها مغفول مانده است. یکی از ارتباطات ما بین همکاران گروه پزشکی با یکدیگر است که می‌تواند بر ارتباط بین پزشک و بیمار نیز تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های پزشکی در کشور آن‌گونه که باید نیستند، عنوان کرد: انجمن‌های پزشکی نمونه‌ای در سطح جهانی داریم و برخی انجمن‌ها راهنما‌هایی بالینی می‌نویسند که در تمام دنیا قابل استفاده است، اما در کشور ما راهنما‌های بالینی‌ای نوشته می‌شود که کاربردی ندارد و سلیقه‌ای عمل می‌کند. انجمن‌ها نهاد‌های واسط و از مهم‌ترین ارکان سلامت هستند که این رکن متأسفانه الان کارکرد خود را ندارد.

زمانی افزود: این انجمن‌ها می‌توانند در کشور‌ها به صورت نهاد‌های قدرتمند علمی در خدمت علم، پژوهش و آموزش باشند. انجمن‌های پزشکی نهاد‌های مستقلی هستند که سیاست‌های بهداشتی و درمانی باید متأثر از آن باشد، در حالی که این موضوع برعکس شده و انجمن‌ها متأثر از سیاست‌ها هستند، یعنی سیاست‌ها تعیین می‌کنند که انجمن‌ها چه کاری انجام دهند، بنابراین این نقش جابه‌جا شده است.

این جراح عمومی بیان کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۰ به وزارت بهداشت مجوز تشکیل انجمن‌های علمی را داد. این انجمن‌ها می‌توانند با وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته باشند و وظیفه وزارت بهداشت نیز حمایت از این انجمن‌هاست. در کشور ما بیش از ۱۹۰ انجمن علمی تشکیل شده که این تعداد هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد. فرصت از این نظر که می‌توان برای هم‌افزایی از آن‌ها استفاده کرد و تهدید نیز از این نظر که هر انجمن در تشکیل جلسه فقط به دنبال سهم خود است، برخی انجمن‌ها وجود خارجی ندارند و برخی نیز تعداد اعضای اندکی دارند.



عضو هیئت مدیره نظام پزشکی مشهد ادامه داد: برای اینکه انجمن‌ها به جایگاه خود برگردند، باید ساماندهی شوند. انجمن‌ها باید محل تعامل و هم‌افزایی نه محل تکاثر، تقابل و در مقابل هم قرار گرفتن باشند. یکی از انجمن‌هایی که در این رابطه تشکیل شده جامعه جراحان ایران بوده که با هدف کنارهم قراردادن گروه‌هایی که کار جراحی انجام می‌دهند در سال ۶۳ با مجوز وزارت کشور تشکیل شد. هر سال جامعه جراحان ایران یک کنگره کشوری دارند و بعد از آن شاخه‌ها یک کنگره را در سطح کشور برگزار می‌کنند.

دبیر جامعه جراحان خراسان اضافه کرد: انجمن‌ها یک دبیرخانه در وزارت بهداشت و درمان دارند که هر سه سال یک بار با برگزاری انتخابات، هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی را تشکیل می‌دهند. متأسفانه در حال حاضر فعالیت زیادی از این دبیرخانه نمی‌بینیم و اعضای جامعه پزشکی حضور زیادی در انجمن‌های خود ندارند. اعضای انجمن‌ها باید با افراد تحت پوشش تعامل برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های جامعه جراحان ایران این است که با تک تک اعضای خود در سراسر کشور ارتباط برقرار کند و تشکیل شاخه‌های استانی در این راستاست. یکی از آفت‌هایی که به این قضیه دامن می‌زند و مشکلاتی ایجاد می‌کند این است که روزبه‌روز انجمن‌های کوچک‌تری تشکیل می‌شوند، در کنار انجمن‌های بزرگ قرار می‌گیرند و وزارت بهداشت از آن‌ها استفاده نامناسبی می‌کند.

زمانی افزود: در سیاست‌گذاری‌های کلان اغلب از انجمن‌هایی استفاده می‌کنند که اعضای کمتر، اما سطح علمی بالاتری دارند. چند نفر انجمنی تشکیل می‌دهند و این انجمن‌های کوچک برای انجمن‌های بزرگ تصمیم‌گیری می‌کنند. افراد باید خود را از انجمن‌ها و انجمن‌ها را از خود بدانند. انجمن‌های کوچک‌تر نیز در داخل انجمن‌های بزرگ‌تر قرار بگیرند و سیاست‌های کلی را با هم پیگیری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->