آغاز تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو در قدس اشغالی + فیلم (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقتدی صدر: خداوند برادری، امنیت و استقلال را به ملت‌های عراق و ایران عنایت فرماید واکنش نخست وزیر ژاپن به شهادت رئیس جمهوری ایران ۸ تیر به‌عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پیشنهاد شد عزای عمومی در لبنان؛ عراق، سوریه، پاکستان و هند چهارشنبه (۲ خرداد ۱۴۰۳) سراسر کشور تعطیل است حضور رئیس‌جمهور پاکستان در مراسم خاکسپاری رئیس‌جمهور ایران پرچم کنسولگری‌های مستقر در مشهد به حالت نیمه افراشته درآمد جلسه شورای معاونین وزارت خارجه به ریاست باقری برگزار شد لغو برگزاری کلیه نمایشگاه‌های مراکز استانی کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک دقیقه سکوت شورای امنیت سازمان ملل به احترام شهدای ایران دستور سردار باقری برای بررسی علل سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور زمان تشییع رئیس‌جمهور در تهران و شهرستان‌ها اعلام شد تعطیلی کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان تبریز فردا سه شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) واکنش کرملین به انقضای اختیارات زلنسکی در اوکراین تمامی دروس حوزه‌های علمیه کشور در روز سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور درباره‌ تعطیلی کشور، درپی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش + ویدئو پیام تسلیت شهردار مشهدمقدس به نماینده معزز ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی و امام‌جمعه محترم مشهدمقدس قاضی‌زاده هاشمی: شهادت، پاداش خدمات آیت‌الله رئیسی بود
سرخط خبرها

چرایی‌کمک به مقاومت (۲)

  • کد خبر: ۱۹۳۴۷۵
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
  • ۱
چرایی‌کمک به مقاومت (۲)
حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی - مدیر اندیشکده راهبردی سعداء

در یادداشت دوم از مجموعه‌یادداشت‌های «چرایی کمک به مقاومت»، به مسئله مهم نفت در خاورمیانه پرداخته شد؛ موضوعی که همواره مورد‌توجه آمریکا در برهه‌های زمانی مختلف بوده و پای آن‌ها را به این منطقه گشوده است. در این نوشتار، به تلاش آمریکا برای دستیابی به این کالای راهبردی اشاره می‌شود.

نفت خاورمیانه از اوایل قرن بیستم قدرت‌های جهانی را مسحور خود کرده است. جذابیت این کالای راهبردی به‌ویژه برای ایالات‌متحده بسیار زیاد بوده است. علاقه آمریکا به نفت خاورمیانه به‌طور‌جدی در دهه ۱۹۳۰ شکل گرفت؛ زمانی که کارشناسان شرکت «استاندارد اویل» کالیفرنیا مقادیر تجاری نفت را در سواحل شرقی عربستان سعودی کشف کردند.
آشنایی و دسترسی آمریکایی‌ها به نفت خاورمیانه و بازشدن پای آنان به این منطقه، در کنار تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقات تلخی بود که در این سرزمین رخ داده است.

در طول قرن بیستم، حفظ ثبات و امنیت در کل منطقه خلیج فارس با هدف حفظ ثبات جریان نفت خاورمیانه از دغدغه‌های اصلی سیاسی‌اقتصادی ایالات‌متحده بود. از اواخر دهه ۱۹۷۰، خلیج فارس تحت‌تأثیر انقلاب و جنگِ تقریبا دائمی قرار گرفت؛ بنابراین حفاظت از خلیج فارس و تولیدکنندگان نفت منطقه به شکل‌های مستقیم‌تر، بیش از‌پیش مدنظر ایالات‌متحده قرار گرفت.
‌جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده، در ۲۳‌ژانویه ۱۹۸۰ گفت: تلاش هر نیروی خارجی برای به‌دست‌گرفتن کنترل منطقه خلیج فارس، تهاجم به منافع حیاتی ایالات‌متحده آمریکا تلقی خواهد شد و چنین‌تهاجمی به هر وسیله‌ای که لازم بدانیم، دفع خواهد شد؛ از‌جمله استفاده از قوای نظامی!.

اما الگوی آمریکا برای حفظ این ثبات، به‌جای حضور مستقیم نظامی ارتش آمریکا، ایجاد رژیم‌های حامی و هم‌پیمان در منطقه بوده است. تا پیش از انقلاب اسلامی، در بین حکومت‌های حاضر در منطقه، رژیم پهلوی و رژیم سعودی، دو هم‌پیمان مهم برای حفظ منافع آمریکا به حساب می‌آمدند که همانند دو ستون، هم تأمین‌کننده منافع سیاسی آمریکا بودند، هم جریان نفت را تضمین می‌کردند و هم بازار مهمی برای فروش تسلیحات نظامی به‌شمار می‌رفتند که چرخش مالی شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی را تضمین می‌کردند. این راهبرد، «سیاست دوستونی» نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده بود که بسیار روی آن حساب می‌کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
FH750
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
0
0
راجی

چرایی غلط های زیادی و پول مردم ایران رو بخشیدن
پول که از جیب شما نیست.
پول نفت مردم بدبخته ایرانه که میدید به امثال هنیه برای اخلال در جوامع
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->