مردی که زن دومش را به قتل رسانده بود از قصاص نجات یافت + عکس تولیت آستان قدس رضوی: مرکز درمان ناباروری بشری برای اقشار آسیب‌پذیر که توان مالی ندارند، ایجاد شده است آموزش‌های تخصصی یک‌ساله برای زوجین در آستانه ازدواج برگزار می‌شود هزینه‌کرد ۱۳۴۶ میلیارد تومان برای بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۹ تاکنون وزیر بهداشت در مشهد: مراجعه یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری کشور در سال گذشته مشاوره رایگان روانشناسی برای زوجین در سال اول زندگی مشترک مشکل تک‌جنسیتی سالمندی پیش روی کشور است بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد افتتاح شد + فیلم آیا برای سالمندی جمعیت آماده‌ایم؟ | جمعیت سالمندان جهان تا ۲۵ سال دیگر دو برابر می‌شود حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان‌رضوی دچار حادثه شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید ۲ دارو بر پایه گیاه زعفران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هوس خوردن برخی غذا‌ها نشان‌دهنده برخی کمبودها در بدن شماست ۵ دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) حریق بزرگ انبار چوب در جاده کلات مشهد اطفا شد + عکس حقوق همه بازنشستگان امروز پرداخت می‌شود، بازنشستگان تامین‌اجتماعی نگران نباشند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) چه حرف‌هایی موجب سرد شدن رابطه زوجین می‌شود؟ گذر از بحران بدون بحران | جزئیات عملیات مهار سیل مشهد اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند
سرخط خبرها

مصرف آب مشهد، ۲ برابر آب تجدیدپذیر است

  • کد خبر: ۱۷۰۳۹۶
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
مصرف آب مشهد، ۲ برابر آب تجدیدپذیر است
یک جامعه‌شناس گفت: مصارف آب مشهد ۲ برابر آب تجدیدپذیر بوده که در بخش شرب و بهداشت ۳۲۱ میلیون متر مکعب یعنی ۳۷ درصد و در بخش کشاورزی ۵۴۹ میلیون متر مکعب یعنی ۵۴ درصد است. آب مساله‌ای محلی است. 

به گزارش شهرآرانیوز، محمد فاضلی امروز، ۳۰ خرداد ماه، در سمینار بحران آب و چالش‌های توسعه پایدار که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مصارف آب مشهد ۲ برابر آب تجدیدپذیر بوده که در بخش شرب و بهداشت ۳۲۱ میلیون متر مکعب یعنی ۳۷ درصد و در بخش کشاورزی ۵۴۹ میلیون متر مکعب یعنی ۵۴ درصد است. آب مساله‌ای محلی است. 

وی افزود: در استان حجم آب تجدیدپذیر ۳ میلیارد متر مکعب بوده اما در بخش کشاورزی ۴ میلیارد متر مکعب و در بخش شرب و بهداشت ۶۶۷ میلیون متر مکعب است. هر سال ۲ میلیارد متر مکعب بیشتر از آب تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم. در فلات ایران واحد سنجش آب قطره است نه متر مکعب یا میلیارد متر مکعب.  

فاضلی ادامه داد: مصرف آب مشهد ۵۶.۷ درصد در بخش کشاورزی و ۳۳.۲ در بخش شرب و بهداشت بوده که یک‌سوم مصرف در شرب و بهداشت است. این میزان در استان ۱۳ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۸۱.۸ درصد در بخش کشاورزی است. استان خراسان رضوی اولین استان در زمینه کسری مخزن بوده که میزان آن ۳۱ میلیارد متر مکعب است و سالی یک میلیارد متر مکعب اضافه می‌شود. در سال‌های آبی میزان بارش‌ها در استان در حال کاهش است. جمعیت نیز آب را با الگوی قبلی مصرف می‌کند. 

این جامعه‌شناس با بیان اینکه توسعه‌یافته‌ترین استان‌های ما از نطر صنعتی و معدنی بدبخت‌ترین‌ها در حوزه آب هستند، عنوان کرد: تمام ثروت به قیمت نابودی منابع آب خلق شده است. در کویری‌ترین استان‌ها آب‌برترین الگوهای فعالیت انسانی مستقر شدند. این استان‌ها خود را با سازگاری با کم‌آبی تطبیق داده بودند. توسعه را محدودیت آب تعیین می‌کند نه زمین. در استان‌های پهناور محدودیت خاک وجود ندارد اما محدودیت آب وجود دارد.

وی بیان کرد: ۳۴ دشت از ۳۷ دشت در حال افت آب زیرزمینی هستند. کسری تجمعی مخزن افزایش پیدا کرده و میزان مصرف آب شرب در حال افزایش است. پایداری محیط زیستی استان خراسان رضوی و به ویژه مشهد در خطر است. مصرف آب شرب و بهداشت باید جدی گرفته شود، اینکه می‌گویند همه آب در کشاورزی مصرف می‌شود وجود خارجی ندارد و غلط است. 

فاضلی اضافه کرد: برای پایداری منابع آب در خراسان رضوی مصرف باید ۲ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند. امروز مطمئن هستیم فقط از طریق کاهش مصرف آب می‌توانیم پایداری سرزمین را حفظ کنیم. در آینده نه تنها آب بیشتری در اختیار نخواهیم داشت، بلکه میزان آب کمتر خواهد بود، بنابراین مصرف آب باید کاهش پیدا کند. 

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه مساله آب مساله بدخیم است و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، تصریح کرد: امروز عده‌ای در مشهد، استان و کشور دنبال این هستند که بگویند راه حل مساله آب شیرین کردن آب خلیج فارس و انتقال آن است. مساله آب مشهد با راه حل انتقال آب به مسایل دیگر از جمله پول تبدیل می‌شود. اما راه حل دیگر کاهش ۲ میلیارد متر مکعبی مصرف آب است. وقتی تصمیم به کاهش مصرف آب گرفته شود، مساله این می‌شود که خانوار چگونه مصرف خود را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: اولین راه حل مساله آب در خراسان رضوی قبل از اینکه فنی باشد، سیاسی و اجتماعی است. عده‌ای در ایران پای خود را در یک کفش کردند و می‌گویند در کشوری که در بالا و پایین آب دارد، کمبود معنا ندارد اما این درست نیست. هر یک متر مکعب شیرین کردن آب خلیج فارس و انتقال آن به مشهد ۴.۲ دلار قیمت دارد. اگر قرار باشد آب از خلیج فارس استفاده شود، هزینه هر متر مکعب ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

فاضلی اضافه کرد: گام اول حل مساله آب در استان خراسان رضوی این است که می‌خواهید آب بیشتر تامین کنید یا همین مصرف را کاهش دهید. راه حل دیگر سازگاری با وضعیت کم‌آبی است. برای این کار رفتار سیاست‌گذار، شهروند، کشاورز، صنعت و کسب و‌ کار باید تغییر کند. بهره‌وری در مصرف آب باید ارتقا یابد. خلق دانش، کسب‌و‌کار، ارزش‌های اقتصادی، سطح بالاتری از کیفیت حکمرانی و یکپارچه‌سازی ضرورت دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->