۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هزینه ساخت مسکن برای سازنده و مصرف کننده گران است

  • کد خبر: ۱۶۵۲۰۹
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
هزینه ساخت مسکن برای سازنده و مصرف کننده گران است
افزایش هزینه‌های عوارض ساخت، و بی ثباتی قیمتی در نهاده‌های ساختمانی باعث افزایش قیمت بهای تمام شده ساخت و ساز‌ها در کلانشهر‌ها می‌شود.

نعمت الله ظریف، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با بیان این مطلب گفت: در بحث مسکن ما با گرانی نهاده‌ها و اقلام ساختمانی و حتی خدمات دولت مواجه هستیم. عوارض مختلفی که شهرداری‌ها و تامین اجتماعی از ساخت و ساز‌ها میگیرد هزینه تمام شده را بالا برده است. به طوریکه به جای اصلاح ساختار‌ها و مدیریت منابع، از ۲۰ اسفند، ۵ درصد دستمزد ماهانه کارگر عوارض تعرفه تامبن اجتماعی تعیین شده است که نسبت به دوره قبل ۳۰ برابر شده است. در حالیکه قانون گذار ۴ درصد عوارض دستمزد روزانه کارگر را مبنای محاسبه گذاشته بود.

به گفته وی، مصوبات شهرداری هم هرسال هزینه خمات را افزایش می‌دهند و در نهایت ۲۰ درصد عوارض ساخت مربوط به خدمات دولتی می‌شود و سازنده هم در نهایت این عوارض را از مصرف کننده می‌گیرد که یکی از عوامل گرانی همین عوارض‌ها است.

 عضو انجمن انبوه سازان استان گفت: مصالح ساختمانی مثل آهن و میلگرد هم فوق العاده گران شد. در شش ماه دوم سال گذشته حمل و نقل مصالح اعم از جرثقیل ها، لیفتراک و.. حدود ۳ برابر شد. این موارد همه در بهای تمام شده تاثیر می‌گذارد. امسال دستمزد کارگر ۲۷ درصد اعلام شد و بازهم جامعه کارگری موافق نبود که هم خوانی با تورم ۶۰ درصدی بازار ندارد. در کنار آن هزینه‌های انرژی هم افزایش یافت. در کنار افزایش نهاده‌های اولیه ساختمانی که سازنده هم در تولیدش این هزینه‌ها را لحاظ می‌کند مشکلات تسهیلات بانکی نه برای سازنده و نه برای مصرف کننده کارساز نبوده است.

ظریف افزود: دولت برای رشد قیمت در حوزه مسکن باید بر قیمت نهاده‌ها نظارت داشته باشد و به نحوی باید دخالت بیشتر خود را در سیاست گذاری‌ها داشته باشد. اینکه زمین داده می‌شود سیاست خوبی است. اما در کنار آن وامی که تعیین می‌کند باید حداقل ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت را پوشش دهد. اما وامی که پرداخت می‌شود زیر ۳۰ درصد است.

این فعال در حوزه ساخت و ساز در ادامه افزود: در بحث مسکن باید تحولی ایجاد شود تا قشر ضعیف بتوانند با سرمایه‌ای که دارند خانه دار شوند. درغیراین صورت قشر ضعیف رو به اجاره نشینی می‌روند و در نهایت اجاره‌ها بالا می‌رود. موجر‌ها هم راضی نمی‌شوند با تورم ۶۰ درصدی، اجاره هایشان، از قانون تعیین نرخ اجاره تبعیت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->