بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند دستگیری سارق سابقه‌دار حین سرقت از اداره ثبت‌احوال پنج راه حل برای تشخیص ایمیل‌های جعلی آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟ اظهار نظر یک پزشک درباره واکسن HPV کار را به دفتر رهبری کشاند پلیس جوان به علت تیراندازی به شرور مست محاکمه شد| بیکاری، حکم زندان و پرداخت دیه تاوان انجام وظیفه! اعضای بدن جوان بیست‌‌ودوساله نیشابوری اهدا شد جوان بدبخت مشهدی به پلیس پناه برد| یک زن خائن و دیگری دیوانه کتک زن! آتش‌سوزی‌‌های سریالی خانه‌ها در یک روستای دورافتاده | اهالی می‌گویند کار اجنه است! اخاذی مرد شیطان صفت از همسر سابقش | شگرد او انتشار تصاویر خصوصی بود! اعترافات تکان‌دهنده زورگیران بی‌رحم درباره قتل جوان بی‌گناه | مقتول ۲ فرزند خردسال داشت آتش‌سوزی مغازه تعویض‌روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟

  • کد خبر: ۲۲۹۲۶۶
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟
حتماً شنیده‌اید که گاهی افرادی با سوءاستفاده از عکس و اطلاعات پروفایل افراد دیگر در فضای مجازی، برای آن‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که این مزاحمت‌ها جرم است و بر اساس قانون، فرد مجرم از سوی دادگاه به حبس و جریمه نقدی محکوم می‌شود؟

به گزارش شهرآرانیوز، هادی عمرانی، وکیل پایه‌یک دادگستری، دراین‌باره می‌گوید: ابزار‌ها و برنامه‌های مجازی که این روز‌ها از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کنار مزیت‌هایش، تهدید‌هایی نیز در پی دارد. گاهی اتفاق می‌افتد که فردی با استفاده از تصویر پروفایل یا تصویری که فرد دیگری در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشته، اقدام به ایجاد مزاحمت برای او می‌کند.

او ادامه می‌دهد: مطابق با قانون جرائم رایانه‌ای، قانون‌گذار ضمن جرم‌انگاری سوءاستفاده از حریم شخصی افراد در فضا‌های مجازی با هر انگیزه‌ای که منجر به هتک حیثیت بزه دیده شود، مجازات تعیین کرده است.

مطابق ماده۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به‌وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم، صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند، مجرم است.

در صورتی که شخصی مطابق این ماده، تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی محکوم می‌شود و چنانچه این تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر مجازات قانونی محکوم می‌شود.

این وکیل اضافه می‌کند: همچنین این امکان وجود دارد که فردی با سوء‌استفاده از تصاویر پروفایل افراد اقدامات مجرمانه دیگری همچون تهدید افراد، اخاذی، کلاهبرداری، توهین و سایر جرائم مرتکب شود که در این صورت، مقام قضایی به سایر جرائم ارتکابی نیز مطابق با قوانین مربوطه ازجمله قانون مجازات اسلامی رسیدگی کرده و فرد مرتکب را به مجازات قانونی محکوم می‌کند.

واضح است با پیشرفت فضا‌های ارتباطی و تنوع برنامه‌های مجازی، کاربران آن نیز هوشیارتر عمل کنند. اگرچه استفاده از این فضا‌ها جزئی از زندگی مردم است، ولی هوشیاری و آموزش و آگاهی از قوانین نیز امری ضروری برای جلوگیری از آفات و تهدید‌های این فضاست.

او تاکید می‌کند: شهروندان باید هوشیار باشند تا در دام مجرمان سایبری قرار نگیرند و حتی‌الامکان امنیت حریم فضا‌های مجازی خود را تامین کنند و چنانچه متوجه سوءاستفاده از حریم خود در فضا‌های مجازی شدند، بلافاصله این موضوع را با مقام قضایی و ضابطین دادگستری از جمله پلیس فتا در جریان قرار دهند؛ چراکه در برخی از جرائم از طریق فضا‌های مجازی مثل کلاهبرداری از افراد توسط پروفایل، ممکن است مسئولیت‌های قانونی متوجه مالک و دارنده صفحه آن شود.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->