دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام حجت به طلافروشان | یک توصیه به مردم: طلای خود را از طلافروشی‌های متصل به سامانه بخرید زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات و مشخصات شمش طلای استاندارد یکصدوشانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومان | حباب سکه چقدر شد؟ + جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های اجاره در خیابان امام رضا (ع) مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات استاندار خراسان‌رضوی درباره تعیین میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب در استان اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی بانک تعاون برای حمایت از تعاونی‌ها سهمیه سوخت کدام خودرو‌ها قطع می‌شود؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) صادرات به روسیه با ریال آف‌شور | رفع تعهد ارزی صادرکنندگان چگونه انجام می‌شود؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: امدادرسانی به سیل‌زدگان و انجام عملیات پیشگیرانه باید در اولویت باشد اردی‌جهنم بورس| چرا شاخص بورس در اردیبهشت نزولی شد؟ سود بانکی در بازار سیاه وام‌ها چقدر است؟
سرخط خبرها

کرکره پایین کسب و کارهای مشهدی در روزهای اغتشاش

  • کد خبر: ۱۲۹۱۹۷
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
کرکره پایین کسب و کارهای مشهدی در روزهای اغتشاش
گرچه جامعه کم کم به شرایط و حالت اولیه امنیت و آرامش برگشته است، اما خسارت و ضرر مالی که در زمان اغتشاش به کسبه و بازاریان مشهد وارد آمد بر کسی پوشیده نیست.

فاطمه غلامی|شهرآرانیوز، التهاب دوران اغتشاشات خوابیده است و مردم به امورات روزمره خود برگشتند شرایط در حالت عادی است، وارد یکی از خیابان‌های اصلی مشهد در زمان اغتشاشات می‌شوم تا از حال و روز مردم و کسبه در زمان اغتشاشات گفت و گویی داشته باشم.
اینجا حدفاصل چهارراه دکترا تا میدان تقی آباد است جائیکه تا چند روز قبل یکی از ایستگاه‌های اصلی اغتشاشات و اعتراضات مردمی بوده است.

معترض هستیم، اما صف ما از اغتشاشگران جداست

وارد مغازه عینک فروشی واقع در چهارراه دکترا می‌شوم و از فروشنده در خصوص روز‌های اغتشاش مشهد در این خیابان می‌پرسم فروشنده در حالیکه عینک‌های ویترین را جابه جا می‌کند می‌گوید: حدود سه الی چهارهفته پیش بود که شبکه‌های اجتماعی پر شده بود از اعتراضات مردمی، هر کسی با موبایلش برای خود رسانه‌ای مستقل بود و با هر بهانه‌ای و توجیه‌ای مردم را به اعتراضات گسترده خیابانی دعوت می‌کرد.
وی می‌گوید: صادقانه و رو راست می‌گویم ما هم معترض بودیم البته نه به حجاب و گشت ارشاد، اعتراض ما به تورم و گرانی‌های افسار گسیخته بود که سالهاست ورشکستگی کسبه را به دنبال داشته است، اما صف ما از اغتشاشگران جداست.
فروشنده مغازه عینک فروشی ادامه می‌دهد: روزی‌که در شبکه‌های اجتماعی قرار شد در چهارراه دکترا و میدان شریعتی تجمع مردمی برگزار شود، مغازه ما باز بود و دلیلی نداشت تا مغازه را تعطیل کنم، چون این مغازه تنها منبع کسب درآمد ۲ خانواده است.
وی اظهار می‌کند: هر چه ساعت به حوالی عصر نزدیک می‌شد به جمعیت مردم افزوده می‌شد، اعتراضات در ظاهر مردمی بود، اما رفته رفته رنگ و بوی شعار‌ها تغییر کرد تا جاییکه علنا شعار‌های هنجار شکنانه می‌دادند و یا حتی یک فرد را فقط به خاطر ظاهرش به قصد کشت با هرچه در دست داشتند می‌زدند.
وی بیان می‌کند: سه نفر را دیدم که از خودرو ۲۰۶ پیاده شدند و با کوکتل مولوتوف به سمت نیرو‌های انتظامی و دیوار‌ها پرتاب می‌کردند مدتی در میان جمع مردم فقط نظاره گر بودم، اما دیگر جای ماندن نبود، ما هم مثل بقیه مردم عادی معترض بودیم و برای اعتراض به خیابان آمده بودیم، ولی در حقیقت هدفمان اغتشاش نبود.
این متصدی عینک فروشی می‌گوید: ساعت حوالی ۱۷ عصر روز یکشنبه بود که یکی یکی مغازه‌های این راسته تعطیل کردند من هم به سرعت به سمت مغازه برگشتم تا کرکره‌ها را پایین بکشم، چون ممکن بود هر لحظه شیئ به شیشه‌های مغازه پرتاب شود.
وی می‌گوید: بیگانگان، شبکه‌های معاند و یا حتی سلبریتی‌هائی‌که مردم را در این مدت به جان هم انداختند هدفشان رسیدن مردم به آرامش و امنیت نبوده و نخواهد بود آن‌ها با شکمی سیر از براندازی حکومت حرف می‌زدند تا فقط به اهداف خود برسند و در وسط این بلوا، قشر آسیب پذیر جامعه و اصناف و بازاریان ضربه دیدند.
وی ادامه می‌دهد:ده روز مغازه به حالت نیمه تعطیل بود صبح‌ها باز بود و عصر‌ها از سر اجبار می‌بستیم آیا ضرر مالی‌ای که من در این مدت دیدم را آقای سلبریتی می‌دهد؟ چند روز دیگر تا آخر ماه باقی نمانده و ما حتی نتوانستیم اجاره ماه را کسب کنیم چه کسی پاسخگوی این ضررهاست؟

روز‌های خاموشی بازار کسب و کار!

کمی جلوتر می‌روم به مغازه پوشاک خانواده می‌رسم وارد می‌شوم وقتی از متصدی فروش از حال و روز‌های اغتشاش‌ می‌پرسم، دگرگون می‌شود و با بیان اینکه در این مدت هیچ دخلی نداشته است می‌گوید: شاید علی الظاهر ما مغازه را از ساعت ۱۵ عصر می‌بستیم، ولی در حقیقت از صبح که مغازه را با ترس و لرز باز می‌کردیم مردم رفت و آمد نداشتند، معمولا در روز‌های شلوغی و درگیری مردم عادی به خیابان‌ها نمی‌آیند و خرید و فروشی هم انجام می‌شود.
وی بیان می‌کند: اجاره این مغازه ماهیانه ۲۰ میلیون تومان است، ولی در این مدت ما هیچ درآمدی نداشتیم و ضرر هم کردیم چه طور می‌توانم تا آخر ماه ۲۰ میلیون تومان را تامین کنم؟

برگشت به دوران اقتصاد کرونایی

آقای محمدی که آبمیوه فروشی در این خیابان دارد می‌گوید: ما صبح از بازار میوه و شیر و خامه تازه می‌آوردیم، ولی تا شب مصرف نمی‌شد و بیش از ده روز بدون استفاده می‌ماند، چون مواد نگهدارنده نداشتند به سرعت فاسد می‌شدند.
وی بیان می‌کند: بعد از دوران کرونا و کسادی بازار، کم کم اوضاع خوب شده بود و داشتیم قامت راست میکردیم، اما در مدت اغتشاشات، دوباره به روز‌های خراب اقتصادی برگشتیم.دقیقا ۵۰ الی ۷۰ درصد فروشمان در این روز‌ها کاهش داشت.

فروش مجازی هم نداشتیم

وارد مغازه کتابفروشی می‌شوم متصدی فروش درحالیکه حجم زیاد کتاب‌های در دستش سنگینی می‌کند با لحن گلایه آمیز می‌گوید: در آن روز‌های اغتشاش و درگیری، کدام کسبه از وضعیت فروش رضایت داشت؟ یک ماه این کتاب‌ها خاک خورد، هر سال با شروع ماه مهر، مغازه ام جای سوزن انداختن نبود، اما امسال ورق کلا برگشت.
وی میگوید:صد رحمت به دوران کرونا، مدارس تعطیل بود، اما آموزش تعطیل نبود، فروش حضوری نداشتیم، اما آنلاین از طریق فضای مجازی فروش خوبی داشتیم.
با شروع اغتشاشات و درگیری‌ها اینترنت‌ها هم قطع شد خسارتی که در این مدت درگیری و اغتشاشات به دخل ما وارد شد در دوران کرونا نبود.
روزانه یک میلیون تومان خسارت داشتیم دقیقا با شروع درگیری‌ها مخصوصا در این راسته خیابان ۲۰ روز ما هیچ درآمدی نداشتیم حداقل ۲۰ میلیون تومان خسارت به ما زده شد.

رکود سنگین بازار در پی اغتشاشات اخیر در بین بازاریان مشهدی

محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد در این باره می‌گوید: با توجه به اتفاقات اخیر و اغتشاشات، ما هیچ مغازه‌ای را تعطیل نکردیم، اما در موارد محدودی به جهت امنیت خود کسبه از خرابکاری و یا غارت توسط اغتشاشگران و یا افراد فرصت طلب، مغازه هائیکه اجناس گرانبها داشتند مانند طلافروشی‌ها تعطیل می‌کردیم.
بنانژاد می‌گوید: اوج اصلی خسارت‌ها را در رکود سنگین در بازار اصناف می‌توان مشاهده کرد، چون با تعطیلی یک واحد صنفی هزینه‌ها حذف نمی‌شود.
وی بیان می‌کند: بعد از دوران کرونا، اصناف و کسبه کم کم داشتند جان تازه می‌گرفتند که این اتفاقات اخیر و اغتشاشات باعث شد دوباره به حالت ایستایی اقتصاد و رکود در بازار برگردند.
وی ادامه می‌دهد: مردم وقتی برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند که امنیت داشته باشند عدم حضور مردم و تعطیلی اصناف و کسبه در زمان اغتشاشات، هم به نیاز‌های مردم ضرر می‌رساند و هم موجب خسارت و زیان به کسب و کار‌ها می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->