سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عزم مدیریت شهری برای سامان‌دهی ورودی‌های مشهد

  • کد خبر: ۱۲۳۷۴۰
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
عزم مدیریت شهری برای سامان‌دهی ورودی‌های مشهد
با جمع‌آوری گیت‌های عوارضی مشهد، فرصت مناسبی برای ایجاد المان ورودی شهر فراهم شده است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ ورودی‌های شهر اولین محل مواجهه مسافران با مقصدشان است و بخش زیادی از بارِ شکل‌گیری نخستین تصویر از آن شهر و ارتباط برقرار کردن مسافر با آنجا را این مبادی به دوش می‌کشند. باوجود این اهمیت که همه کارشناسان شهری و هنری به آن اذعان دارند، ورودی‌های شهر مشهد که تقریبا محل ورود بیش از ۴۰ درصد از زائران است، نه تنها زیبا نیست، بلکه هیچ تناسبی با هویت شهر ندارد و حس معنوی ورود به شهر امام‌رضا (ع) را به آن‌ها منتقل نمی‌کند.

نزدیک به یک دهه است که ماجرای طراحی و اجرای «المان» یا «سردر» برای ورودی‌های مشهد مطرح است، اما به هیچ نتیجه مشخص و روشنی نرسیده و حالا با جمع‌آوری گیت‌های عوارضی جاده مشهد نیشابور، فرصت مناسبی برای اجرای یک سردر و ورودی خاص ویژه مشهد، به وجود آمده است؛ ورودی‌ای که حال معنوی متفاوتی را به زائران بارگاه امام‌هشتم (ع) منتقل کند. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سامان‌دهی ورودی‌های مشهد از روز اول در دستور‌کار شورای ششم شهر مشهد بوده و اجرای المانی در ورودی مشهد در مسیر طراحی است.

یک پروژه ناتمام ۱۰ ساله

مدت‌هاست که کارشناسان هنری و شهری از نازیبایی ورودی‌های مشهد و تناسب نداشتن آن‌ها با هویت شهر و ارائه تصویری نامناسب از مشهد در بدو ورود زائران انتقاد می‌کنند. این انتقاد‌ها حدود ۱۱ سال پیش بالاخره به ثمر نشست و شهرداری مشهد در سال ۹۰ مسابقه طراحی سردر ورودی شهر مشهد محور نیشابور را برگزار کرد؛ مسابقه‌ای که طبق گفته‌های، مدیر وقت طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد، ۳۷۰ متخصص در آن شرکت و ۱۳۰ طرح برای این ورودی شهر که حدود ۱۵‌میلیون زائر از آن عبور می‌کنند و وارد شهر می‌شوند، به شهرداری ارائه کردند.

سیدمحمدپژمان، شهردار وقت مشهد، در مراسم قدردانی از برگزیدگان این مسابقه اعلام کرد که شهرداری قصد ساخت یک سردر ورودی خاص برای مشهد دارد و گفت: مشهد در گذشته در مبادی مختلف دارای سردر‌های گوناگون بوده که اکنون تخریب شده است و ما به‌منظور احیای دوباره آن تصمیم به ساخت سردر‌هایی متناسب با فرهنگ مردم شهر گرفتیم.

بااین‌همه، اما ماجرای ساخت سردر ورودی خیلی زود به فراموشی سپرده شد و اتفاق خاصی در ورودی مهم محور نیشابور به مشهد نیفتاد. این ماجرا تا آغازبه‌کار شورای پنجم تقریبا مسکوت ماند و کمیسیون فرهنگی این شورا موضوع سامان‌دهی ورودی‌های مشهد را در دستورکار قرار داد و اعلام کرد که ظرف دو سال برای ورودی‌های مشهد المان خاصی طراحی و اجرا خواهد شد که باز هم در عمل کاری انجام نشد.

المان ورودی مشهد در مسیر طراحی است

اما عزم مدیریت شهری در دوره ششم برای سامان‌دهی ورودی‌های مشهد و اجرای سردر و المان برای آن‌ها جدی است و برخلاف سال‌های گذشته المان و دروازه ورودی شهر این بار در مسیر طراحی است و بیشتر از هرزمان دیگر به اجرا نزدیک است. نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا در‌این‌باره گفت: از روز نخست آغاز‌به‌کار شورای ششم، یکی از دغدغه‌های اساسی شورا موضوع ایجاد دروازه برای ورود زائران به مشهد به‌عنوان نمادی از شهر بوده است. موضوع به این دلیل برای ما مهم است که زائران وقتی وارد شهر می‌شوند، متوجه شوند که به چه شهر مقدسی وارد شده‌اند.

مهدی ناصحی با بیان اینکه المان ورودی مشهد در مسیر طراحی است ادامه داد: سامان‌دهی ورودی‌های شهر مشهد اکنون در مسیر طراحی یک المان پذیرفتنی و اجرایی است و امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌مدت این پروژه را به نتیجه برسانیم و در دو ورودی شهر مشهد این نمادسازی مهم را داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->