۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سنگ اندازی سامانه‌های متعدد دولت الکترونیک پیش پای کسب وکار‌ها  دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وقتی مصرف کننده قربانی دولت و بخش خصوصی می شود

  • کد خبر: ۱۱۶۱۲۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
وقتی مصرف کننده قربانی دولت و بخش خصوصی می شود
وقتی که دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت یک کالا به توافق نمی رسند، یکی از رایج ترین شیوه‌های افزایش قیمت آن کالا در کشور، کمیاب و نایاب شدن و به دنبال آن گرانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، وقتی که دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت یک کالا به توافق نمی رسند، یکی از رایج ترین شیوه‌های افزایش قیمت آن کالا در کشور، کمیاب و نایاب شدن و به دنبال آن گرانی است.

براین اساس حدود یکماهی که رب گوجه فرنگی در فروشگاه ها کمیاب و به دنبال همین مسأله قیمت آن افزایش یافت و نرخ این کالا از ٣٢ تا ٣٨ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسید.

در این راستا یکی از مغازه داران گفت: شرکت‌های تولیدی منتظر تعیین قیمت رب گوجه فرنگی از سوی ستاد تنظیم بازار هستند و به همین جهت عرضه آن را کاهش داده اند.

در نهایت نیز اواخر هفته جاری، وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به سازمان حمایت با افزایش قیمت این کالا به ۴۵ هزار تومان موافقت کرد.

ماجرایی که تکرار می شود...

این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در بازار کالاهای مصرفی خانوار رخ می دهد و تقریبا می توان گفت که شگرد تولیدکنندگان این محصولات برای افزایش نرخ کالاها همین کار است، به طوری که وقتی کارخانجات و دولت برای سر افزایش قیمت کالایی به توافق نمی رسند، بلافاصله شرکت ها، عرضه تولیدات خود را به بازار کاهش می دهند و قیمت کالا به دلیل کاهش عرضه، روند افزایشی پیدا می کند به عبارتی می توان گفت که کارخانجات تولیدی از این شیوه برای تحت فشار قرار دادن دولت استفاده می کنند.

اما زمانی که دولت با افزایش قیمت کالا موافقت می کند، بلافاصله عرضه آن نیز در بازار زیاد می شود!

این اتفاق چندی قبل درباره روغن نباتی نیز رخ داده بود و زمانی که کارخانجات موفق نشدند نظر وزارت جهاد کشاورزی را برای افزایش قیمت جلب کنند، عرضه این کالا را به شدت کاهش دادند.

در فروردین ماه امسال که عرضه روغن نباتی نیز محدود و قیمت آن به شدت افزایش یافته بود ، یکی از فروشندگان روغن  گفته بود: چند روزی است که عرضه روغن کاهش یافته و ما ناچار شده‌ایم قیمت‌ها را بالا ببریم.

این فروشنده عنوان کرده بود که قیمت روغن را تا ٨٠ درصد گران کرده‌اند.

فروشنده دیگری به خبرنگار این گزارش گفته بود: شرکت‌های تولیدکننده روغن از ایام قبل از عید عرضه روغن به فروشگاه‌ها را محدود کرده بودند.

وی اضافه کرده بود: این شرکت‌ها به دنبال افزایش قیمت روغن هستند و به همین دلیل کالا به مغازه‌ها عرضه نمی‌کنند.

فروشنده دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرده بود که اکثر شرکت‌های تولیدکننده روغن عرضه این محصول به مغازه‌ها را محدود کرده‌اند و فقط دو شرکت در حال حاضر به مغازه‌ها روغن می‌دهند که یکی از این شرکت‌ها نیز در کنار روغن مغازه دار را مجبور به خرید محصولات دیگر از جمله تن ماهی نیز می‌کند.

دعوای بین دولت و بخش خصوصی که مصرف کنندگان را قربانی می کند

به نظر می رسد این شیوه بیشتر از هر کسی به مصرف کنندگان آسیب می زند و آنها را تحت فشار قرار می دهد به طوری که مصرف کننده ناچار می شود حتی در زمانی که قیمت کالا رسما افزایش نیافته اما عرضه آن محدود شده است، کالا را به چند برابر قیمت منطقی آن تهیه کند و عده ای زیادی نیز از فضای بوجود آمده سواستفاده می کنند. بنابراین دولت و بخش خصوصی باید در فضایی منطقی تر اقدام به تعیین قیمت ها و تصمیم گیری در این زمینه کنند تا مصرف کنندگان بیش از این زیان نکند و در فشار قرار نگیرد.

 

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->