کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر هلال احمر از ارسال اقلام امدادی به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد آغاز موج جدید بارندگی و احتمال وقوع سیلاب در افغانستان از جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بار تغییرات اقلیمی بر دوش مردم غریب افغانستان هلال‌احمر افغانستان از ایران برای کمک به سیل‌زدگان بغلان درخواست کمک کرد
سرخط خبرها

هفت میوه خوراکی مخصوص نوروز در افغانستان + طرز تهیه

  • کد خبر: ۱۰۲۸۱۱
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
  • ۲
هفت میوه خوراکی مخصوص نوروز در افغانستان + طرز تهیه
آماده کردن سفره‌‌ هفت ‌سین و هفت‌ میوه از رسم‌های ویژه‌ نوروز در افغانستان است. خانواد‌ه‌های افغانستانی در نخستین روز نوروز سفره‌ها را با هفت سين تزئین و با هفت ميوه از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

فریبا قلی‌زاده | شهرآرانیوز؛ نوروز به عنوان کهن‌ترین و مهم‌ترین جشن تاریخی و مشترک در کشورهای حوزه فارسی زبان و فراتر از آن با قدمتی به درازای تمدن پارسی؛ هر ساله با وجود چالش‌های مختلف در افغانستان تجلیل می‌شود.

خانواده‌های افغانستانی از دیرباز در آخرین روزهای اسفند تهیه «هفت میوه» را آغاز می‌کنند. کشمش، سنجد، پسته، فندق، آلو خشک (زردآلو)، گردو یا بادام اجزای تشکیل دهنده هفت میوه هستند و در روزهای نوروز وقتی میهمانان برای عید دیدنی به خانه آنها می‌آیند، پذیرایی می‌کنند.

هفت میوه خوراکی مخصوص نوروز در افغانستان + طرز تهیه

«هفت میوه» شباهت زیادی به سالاد میوه دارد و خوراکی خوشمزه و پرطرفداری در افغانستان است.

مردم افغانستان چند روز قبل از عید نوروز این خشکبارها را به صورت مخلوط در آب قرار می‌دهند تا برای روز نوروز آماده شوند و از میهمانان خود با هفت میوه که بسیار خوشمزه و شیرین است، پذیرائی و استقبال می‌کنند. در کنار آن شیرینی و شکلات نیز جایگاه خود را دارد.

تاریخچه تهیه هفت میوه به گذشته‌های دور باز می‌گردد. بخاطر مقدس بودن عدد هفت، میوه و خشکباری که در هفت میوه استفاده می‌شود، از هفت نوع است.

مردم افغانستان اعتقاد دارند که نه هفت سینی بوده نه هفت شین، بلکه هفت چین وجود داشته است و مقصود از هفت چین ترکیب هفت میوه از درختان مختلف در کنار هم است.

مردم افغانستان همچنین برای استقبال از نوروز، سفره‌ی هفت سین نیز پهن می‌کنند. سیب، سنجد، سبزی، سمارق، سرکه، سمنک و سیر اجزای سفره‌ی هفت‌ سین را تشکیل می‌دهد.

هفت میوه خوراکی مخصوص نوروز در افغانستان + طرز تهیه

طرز تهیه هفت میوه افغانستانی

ابتدا گردوها را داخل ظرف مناسب می‌ریزیم و آب را به آن اضافه می‌کنیم، اجازه می دهیم برای مدت ۲ دقیقه بجوشد و حرارت ببیند.

پس از ۲ دقیقه جوشیدن گردوها را آبکش می‌کنیم، داخل ظرفی ریخته و بعد روی آن آب سرد می‌ریزیم. با یک چاقو پوست روی گردوها را جدا می‌کنیم.

بادام‌ها را در ظرف مناسب می ریزیم روی آنها آب می ریزیم. بادام را به مدت ۲ دقیقه می‌جوشانیم سپس آبکش می‌کنیم. داخل ظرفی آب سرد می‌ریزیم و بادام را به آن اضافه می‌کنیم. پوست بادام را به همین ترتیب جدا می‌کنیم. با دست می‌توانیم به راحتی پوسته‌ها را جدا کنیم.

پسته‌ها را در ظرفی ریخته و به مدت ۲ دقیقه حرارت می‌دهیم. بعد از ۲ دقیقه آبکش می‌کنیم و داخل یک ظرف آب سرد می‌ریزیم تا پوست‌های آن را جدا کنیم. به همین روش پوست تمام مغزها را از آنها جدا می‌کنیم.

هفت میوه خوراکی مخصوص نوروز در افغانستان + طرز تهیه

در یک ظرف پیرکس یا ظرف مناسب دیگر، ابتدا کف ظرف گردو، سنجد و آلوی خشک شده را میریزیم. بعد از آن نوبت به کشمش‌ها و بادام می‌رسید سپس پسته و زرد آلوی خشک شده را اضافه می‌کنیم.

در پایان کار آبجوش روی آنها می‌ریزیم تا که روی تمام سطح آن را بگیرد. هل را با نوک چاقو مقداری برش می‌دهیم و به بقیه مواد اضافه می‌کنیم، در ظرف را میگذاریم. مخلوط را باید به مدت یک شب در محیط مناسب قرار دهیم.

بعد از گذشت زمان می بینیم که آب جذب همه مواد شده است و همگی مقداری پف کرده‌اند و در ظرف‌های مناسب آن را برای پذیرایی از میهمانان آماده می‌کنیم.

نکته: آبی که مخلوط را خیسانده بودیم و دور نمی‌اندازیم و به همراه محتویات دیگر در ظرف‌ها میریزیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
0
عالی بود
SONETA
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
0
0
عالی بود از همه لحاظ
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->