صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: نزدیک به ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲ دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، سرهنگ جمشید محبت‌خانی در رابطه با اقدامات یگان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: کار بسیار مهمی که امسال انجام شد در خصوص جرم «شروع به شکار» بود؛ شروع به شکار مرحله‌ای است که فردی بدون پروانه شکار با سلاح و مهمات وارد مناطق تحت مدیریت ما می‌شود و محیط‌بانان ما موفق به دستگیری این افراد می‌شوند. این مرحله قبل از این است که شکار را انجام دهند. در خصوص صیادی هم همین مورد وجود دارد و برای افرادی که با تور و قلاب در کنار رودخانه‌های حفاظت شده می‌آیند، تشکیل پرونده می‌شود.

شکار غیرمجاز جرم انگاری شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: پیش از این قضات می‌گفتند که این کار جرم نیست، اما در تعاملی که با قوه قضائیه داشتیم، موفق شدیم که شروع به شکار را نیز جرم محسوب کرده و اکنون فرد یا افرادی که بدون مجوز محیط زیست با سلاح و مهمات وارد مناطق چهارگانه بشوند، مجرم بوده و عنوان جرم آنها نیز شروع به شکار غیرمجاز است.

وی گفت: این مورد برای پیشگیری از شروع شکار بسیار مورد تأکید ما بود و امسال برای ۲۹۸۵ نفر را در همین زمینه با عنوان شروع به شکار تشکیل پرونده دادیم. افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند شامل جریمه نقدی و برای افرادی که این جرم را تکرار کرده‌اند جرایم حبس نیز داشته‌ایم، در برخی موارد جرایم جبران زیست محیطی داشته‌ایم.

کشف ۱۷۴۰ مورد کشف شکار غیر مجاز چهارپایان

محبت‌خانی گفت: در خصوص کشف لاشه شکار، در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، ۱۷۴۰ مورد کشف شکار غیر مجاز چهارپایان را داشتیم. ممکن است در کنار یک لاشه ۳ یا ۴ نفر نیز دستگیر شده باشند. همچنین ۶۱۳۳ مورد نیز لاشه پرنده کشف شده است و صید غیر مجاز آبزیان نیز ۵۵ هزار و ۹۸۲ قطعه بوده است که شامل سمندر لرستانی، مار آبی، لاک پشت آبی و گونه‌های مختلف ماهیان بوده است.

وی در خصوص زند‌ه‌گیری پرندگان و پستانداران نیز گفت: ما ۴۲۷۴ مورد زنده‌گیری پرندگان و ۳۱۰۹ زنده‌گیری پستانداران را داشته‌ایم.

بیش از ۳۲ هزار برخورد قانونی با خرید و فروش حیات وحش زنده

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بیان کرد: درخصوص نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده نیز در فضای واقعی و در فضای مجازی فعال بودیم و جمعاً ۳۲۶۷۶ مورد را کشف و برخورد کرده‌ایم. این عدد پارسال ۶۵۰۰ مورد بود، اما امسال تقریباً ۵ برابر شده است. محبت‌خانی تصریح کرد: امسال ۴۹۶۳ مورد سلاح غیرمجاز کشف کرده‌ایم و همچنین ۵۷ قطعه نیز سلاح جنگی کشف شده است. در کنار سلاح و مهمات ادوات شکار ازجمله دوربین نیز کشف شده که تعداد آنها ۴۷۰۵۴ مورد بوده است. وی درباره آمار دستگیری متخلفان نیز گفت: امسال ۱۴۶۳۱ نفر متخلف محیط زیستی را دستگیر کرده‌ایم. ۸۷۷۸ همچنین پرونده قضائی امسال انجام دادیم که همه آنها رسیدگی شده و ۳۳۱۶ مورد نیز در جریان است.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.