صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حبیب خدا باشید

  • کد خبر: ۱۱۵۲۳۷
  • ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«الکاسب حبیب ا...!» این حدیث معروفی است از پیامبر عظیم الشأن اسلام که فرمودند: «کاسب حبیب خداست» تقریبا در تمامی نقاط شهر‌های کشور کاسب‌های مختلفی هستند که هر یک به نحوی محصولات و خدمات مورد نیاز مردم را تأمین می‌کنند و در اختیارشان قرار می‌دهند.

کاسب‌ها شهروندانی هستند که می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت زندگی مردم اثرگذار باشند. این روز‌ها که کشور با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و بحران‌های شدید اقتصادی ناشی از کرونا با چالش‌های عظیم اقتصادی روبه رو ست و تورم سرسام آور و بی ثباتی گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف پولی، مالی و اقتصادی به وجود آمده است، خطر کسب و کار به شدت افزایش یافته است و همه مردم هر یک به سهمی از این مسائل آسیب دیده اند. هر چند پیش بینی جریان‌های اقتصادی برای کاسب‌ها بسیار سخت شده است و دیگر نمی‌توانند همانند سال‌های قبل هر روز صبح با آرامش کرکره مغازه خود را بالا دهند، اما به هر حال آن‌ها می‌توانند با در نظر داشتن برخی موارد شرعی و اخلاقی و با رعایت انصاف در رویارویی با مردم در این روزگار سخت اقتصادی کمک حال شهروندان باشند.

پرهیز از احتکار، کم فروشی، بدفروشی، گران فروشی و هر کار دیگری که موجب ایجاد هیجانات کاذب در بازار می‌شود از مهم‌ترین وظایف اشاره شده در این راستاست. نباید به بهانه اوضاع فعلی اقتصادی و محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد هر کسی به خودش اجازه دهد چشمانش را بر روی اخلاق حرفه‌ای کسب و کار بسته و تنها صرف و صلاح شخصی و سود حداکثری خویشتن را در نظر بگیرد.

به خصوص اینکه در کشور ما از گذشته‌های دور کاسب‌های بازار امین مردم بوده و با اخلاق مداری و انصاف به همشهریان خود حس و حال خوب انتقال می‌دادند. همه کاسب‌ها حبیب خدا نیستند. بلکه آن‌هایی به این مرحله خواهند رسید که در کنار منافع خود رضای الهی و حال و روز مردم را نیز در نظر داشته باشند.

همه مشکلاتی که امروز در بازار حاکم است ناشی از سیاست‌های اقتصادی غلط دولت‌های مختلف و یا به دلیل جنگ اقتصادی دشمنان نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل فعالیت‌های برخی دلال‌ها و افراد سودجو ست که با زیاده خواهی حقوق مردم را تضییع می‌کنند. هنوز در گوشه و کنار شهر‌ها کاسب‌های شریف بسیاری هستند که در راه کسب روزی حلال شرافتمندانه و صادقانه فعالیت می‌کنند و به معنای واقعی حبیب خدا هستند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.