رئیس هلال‌احمر به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور رفت | اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع + فیلم برگزاری جلسه تجسس بالگرد حامل رئیس‌جمهور در فرودگاه تبریز محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مشخص شد آخرین تصویر رئیسی پیش از پرواز با بالگرد به سمت تبریز آخرین خبر‌ها از عملیات جست‌وجوی هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور در ورزقان+ فیلم پایگاه‌های اشغالگران صهیونیست زیر آتش سنگین حزب‌الله ویدئو | توضیحات وزیر کشور درباره فرود سخت هلی کوپتر حامل رئیس جمهور تیم‌های جست‌وجو به محل وقوع حادثه بالگرد تیم ریاست جمهوری رسیدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمزمه‌هایی از طرح دموکرات‌ها برای برکناری بایدن همراهان رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی چه کسانی بودند؟ وقوع حادثه برای هلی کوپتر رئیس جمهور + جزئیات گزینه‌های اصلی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری مشخص شدند رنج مردم غزه به روایت پزشک آمریکایی فراخوان سازمان وظیفه عمومی برای سربازان پایه خدمتی خرداد ۱۴۰۳ سخنگوی کرملین: مقدمات سفر پوتین به کره شمالی در جریان است بهادری جهرمی: دولت سیزدهم خود را مقید به رعایت و اجرای قانون اساسی و قوانین می‌داند
سرخط خبرها

اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم

  • کد خبر: ۲۲۶۵۳۶
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد اسلامی روز سه‌شنبه پس از مذاکرات دوجانبه فنی با هیئت آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم‌ارزش نشان‌دادن دارند، معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تأکید کردیم.

مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به‌عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم

وی ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم. اگرچه به دلیل شرایط به‌وجودآمده در مسائل ایران و آژانس، روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملاتمان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می‌کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام درقالب پی‌ام‌دی بسته شده بود. این‌ها مسائل خاص خودش را دارد که آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش، موضوع مهم ۲ مکان باقی‌مانده است؛ موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی‌مانده تمرکز می‌کنیم.

مدیرکل آژانس باید نقش تسهیل‌کننده برای برداشتن موانع داشته باشد

اسلامی گفت: بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می‌کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام‌هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل‌کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسائل مربوطه که عمدتاً سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.

توافق ایران و آژانس برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان‌طورکه زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است.

اسلامی گفت: باید مراقبت کرد اقدامات خصمانه علیه ایران که با منشأ صهیونیستی پایه‌گذاری شده است، در تعامل دو طرف تأثیر نگذارد.

وی اظهار کرد: این موضوع مهم است؛ چون آنچه در امپراطوری رسانه‌ای گفته می‌شود برخواسته از این القائات است که رژیم صهیونیستی سردمدار آن‌هاست.

اسلامی افزود: در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بر جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از مردم و نخبگان این ماهیت را دیدند و به آن اعتراض می‌کنند، باید توجه کنیم این همان ماهیتی است که پشتیبان جریان مخرب علیه ایران بوده و نباید مطالب این رژیم ملاک سازمان بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما امروز توافق کردیم که این‌ها را از هم تفکیک کنیم؛ گذشته، حال و آینده. ما هماهنگ و مشترک به سمت آینده مشترک پرتعامل و پرتحرک گام برمی‌داریم.

حضور گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان‌پی‌تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است.

ایران با حسن‌نیت در برجام مانده است

اسلامی در پاسخ به اینکه در سال‌های اخیر شاهد تشدید تنش علیه ایران بودیم و شاهدیم که برجام و مذاکرات شکست خورده است با این حال حضور آقای گروسی تأثیر مثبتی در ازسرگیری مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت: حضور ایشان در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان‌پی‌تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است. ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد و دیگران هم به‌تبع آن اقدامی نکردند. ایران با حسن‌نیت در این توافق مانده و الان که کاهش تعهدات داده است، ملاکش برجام است. به علاوه قانون اقدام راهبردی ملاک عمل ماست و این ملاحظات را آقای گروسی مطلع هستند و دیدید که اشاره کردند چارچوب‌های ما الان ان‌پی‌تی، موافقت‌نامه پادمان جامع و قانون اقدام راهبردی ایران است. شخص آقای گروسی هم البته جایگاه سیاسی ویژه دارند و یکی از توافقات امروز ما در سه بخش مورد اشاره همین تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->